dinsdag 24 november 2009

Energie - stand van zaken

Het was mijn streven om dit jaar 10% te besparen op ons electriciteitsverbruik. Het jaar is nog niet helemaal om, maar ik ben vorige week toch maar even aan het rekenen geslagen, om te kijken wat de stand van zaken is.

Zoals de vaste lezers wel weten, noteer ik iedere week (op maandagmorgen) alle meterstanden: gas, electriciteit hoog tarief, electriciteit laag tarief en water. Op deze manier houd ik de vinger goed aan de pols. Door dit al jaren te doen, heb ik leuk vergelijkingsmateriaal voorhanden en ben ik ook te weten gekomen, wat de grote verbruikers zijn.

Het grappige is, dat er toch ieder jaar wel weer wat te besparen blijkt te zijn. Zo heb ik dit jaar aardig geïnvesteerd in LED-verlichting. Ik koop daarvoor dure (maar heel goede) LED-lampen bij onze adverteerder: www.leditlight.nl
Als je op hun website kijkt, kan je zien waarom. De lampen die ze verkopen geven prachtig licht en hebben drie jaar fabrieksgarantie. In vergelijking met vorig jaar heb ik de afgelopen weken steeds 10 kwh electriciteit minder gebruikt dan vorig jaar. Dat is deels te danken aan de LED-lampen.
Een andere besparing is het niet continu gebruiken van de close-in boiler. Normaal gesproken staat zo'n apparaat dag en nacht aan. Maar ik heb eigenlijk alleen maar 's avonds na het eten warm water nodig. Daarom heb ik de boiler standaard uit staan en zet hem pas tijdens het eten koken aan. Na de afwas gaat hij weer uit. Als ik overdag een emmer warm water nodig heb, haal ik die gewoon even boven. Het bevalt me prima.

Tien procent minder verbruiken gaat me echter niet lukken, dit jaar. Dat komt doordat ik van de zomer een tijd uit de roulatie ben geweest en er hier wekenlang gezinshulpen hebben rondgelopen. Dan blijkt er toch heel wat meer energie verbruikt te worden! Ik denk, omdat er steeds halve wassen gedraaid werden, om de wasmanden zoveel mogelijk leeg te houden.

Het geeft niet. Er is toch weer minder verbruikt dan vorig jaar. Ik denk dat ik dit jaar op zo'n 7200 kwh. uitkom. Dat is dan ruim 600 kwh minder dan vorig jaar. Toen zaten we op 7830 kwh. Jammer dat de zonnepanelen niet door gingen, doordat we buiten de subsidiepot vielen.

Er blijft werk aan de winkel!