maandag 9 november 2009

Vroeg begonnen...

Vroeg begonnen, veel gewonnen. Dat is een geliefde uitdrukking van mijn vader. En (natuurlijk ;-) ) heeft hij helemaal gelijk!

Ik houd van vroeg opstaan. Lekker in de stille morgen bezig zijn en intussen mijn gedachten laten gaan. Vanmorgen ben ik, net als vorige week maandag, extra vroeg opgestaan. Om kwart over vier. Toen ik om kwart over zes de rest van het gezin ging wekken, had ik al twee wassen gedraaid, één was opgehangen, één was afgehaald en gestreken, de vaatwasser uitgeruimd, weer gevuld (het aanrecht stond nog vol) en meteen aangezet, de meterstanden genoteerd (wekelijks klusje) en de ontbijttafel voor 12 personen gedekt. Dan ga je met een voldaan gevoel aan het ontbijt ;-).

Een poosje geleden stelde Francis deze vraag:
hallo teuni,ik heb een vraagje,hoe vaak was jij kleding of handdoeken enz? ik zit nml met het volgende,ik heb 3 kinderen in de leeftijd van 13,10 en 9 jr en ik heb het gevoel dat ik nooit uitgewassen kom.Nu mogen ze van mij niet iedere dag schone kleren aan,maar wel schone onderkleding en sokken of mayo`s. maar dan nog,heb ik het idee dat ik veel te veel was.de bedden verschoon ik meestal 1x in de 2à3 weken dat is toch ook niet overdreven veel.en mogen ze bij jou iedere douchebeurt een schone handdoek pakken ? hopelijk heb je wat tips enz dat ik wat minder wasgoed krijg,want volgens mij kan het minder.b.v.d groet van francis

Nu, als je leest, hoe mijn maandagochtend begon, dan is dat ook met De Was :-). Ook hier is de was gewoon best veel werk. Ik heb het de laatste tijd voor de grap eens een beetje bijgehouden. Ik zit op gemiddeld anderhalf uur per dag, zes dagen per week. Het is allemaal goed te doen, mits je het echt iedere dag kan bijhouden. Zodra er, om wat voor reden dan ook, een kink in de kabel komt, heb je achterstand. Als dat gebeurt, omdat ik bijvoorbeeld een dag weg moest, dan haal ik dat gemakkelijk de volgende dag wel weer in. Maar als het komt, doordat ik ziek was, dan is het een ander verhaal. Dan is er namelijk wel méér blijven liggen, dan alleen de was. Dan duurt het soms wel een week, voordat ik weer helemaal bij ben.

Hoe ziet mijn wasserij er uit?
Om te beginnen, probeer ik de hoeveelheid was enigszins te beperken. Iedereen neemt elke dag schoon ondergoed en schone sokken. Maar bovenkleding kan best wat langer mee. Als regel voor de basisschool kinderen heb ik: zomers twee dagen met je kleding doen, 's winters drie. Voor buiten spelen heb ik een stapel oude kleding, zodat de schoolkleding netjes blijft. Aan tafel een schortje dragen scheelt veel vlekken. De bedden doe ik eens in de twee weken. En dan de ene keer alleen slopen en hoeslakens, de andere keer de dekbedhoezen erbij. Schone slopen pak ik trouwens tussendoor ook nog wel. Gewoon als ik zie dat een sloop niet helemaal fris meer is, dan doe ik er even een schone om. Pyjama's gaan een week mee. Baddoeken en washandjes gaan na één keer gebruik de wasmand in. Dat is dan ook het soort wasgoed, waar nauwelijks werk aan is.

Ik ben in het gelukkige bezit van maar liefst twee wasmachines. Iedere morgen vul ik die. Ik draai alleen echt vólle trommels. Het nadeel is, dat ik dan bijvoorbeeld een witte was doe en een donkerbonte, maar dat de rest van de was in de wasmanden blijft en dat die dus nóóit leeg komen. Ik zit daar niet mee. Ik ken veel mensen, die liever iedere dag de wasmand(en) leegwassen en dan vier, vijf of nog meer halve wasjes draaien. Dat moet ieder voor zich weten. Ik vind dat zonde van het water en de energie.
De wassen worden dus 's morgens gesorteerd. De machines gaan 's avonds om 11 uur aan. Wij hebben een dubbelmeter en het goedkope tarief gaat bij ons om 23.00 uur in. Sinds een jaar of twee zijn die tarieven erg dicht bij elkaar komen te liggen, zodat het voor veel mensen voordeliger is, om gewoon een enkeltariefmeter te hebben. Als je het precies wilt weten, kan je het best met je meterstanden naar je energieleverancier bellen. Dan rekenen ze voor je uit, wat in jouw geval het voordeligst is. In ons geval is het (nog)rendabel om een dubbeltariefmeter te hebben. Maar dan moet ik er wel m'n best voor doen, om zoveel mogelijk in de goedkope stroom te werken. Wij verbruiken ongeveer evenveel Kwh in het hoge als in het lage tarief. Het scheelt ons dan 10 euro per maand.
Ik was vaak op lage temperaturen. Alleen overhemden, lakens, handdoeken, theedoeken, vaatdoeken en baddoeken doe ik op 50 graden en soms op 60 graden. Altijd op lage temperatuur wassen is niet goed voor je apparatuur. Vooral in combinatie met het gebruik van vloeibare wasmiddelen, loop je kans op zeepluis (of vetluis). Je hoort ook vaak de tip, om af en toe de wasmachine leeg te laten draaien op 95 graden, met een schep soda. Dat zou (kalk)aanslag voorkomen. Zelf doe ik dat nooit. (eigenwijs he)
Ik gebruik niet één vast merk waspoeder/wasmiddel. Gewoon wat er bijvoorbeeld in de aanbieding is, of af en toe eens van de Aldi of de Lidl ofzo. Het maakt mij niet zo uit. Ik heb ook een tijd zelf wasmiddel gemaakt. Als je geen cent te makken hebt, is dat een prima manier om je was schoon te krijgen. Aan zelfgemaakt wasmiddel zit echt zo goed als geen geur. Als je buiten droogt, vind ik dat niet zo'n probleem. Dan ruikt je was al snel lekker naar buitenlucht. Maar bij binnen drogen, mis ik echt het geurtje. Zelf wasmiddel maken is super eenvoudig: 80 gram Marseillezeep raspen. Deze zeep is vaak voordelig op de markt verkrijgbaar. De geraspte zeep oplossen in heet water. Het mengsel aanvullen met water tot 5 liter. Een nacht laten staan (dan wordt het dik vloeibaar). En klaar is Klara. Voor de witte of lichte was kan je een schep soda erbij doen.

De wasmachine, die beneden staat, vul ik vaak met regenwater. Niet omdat dat nu zo veel scheelt aan geld (wat kost water nu helemaal!), maar gewoon, omdat ik vind, dat we vaak zo achteloos met drinkwater omgaan.

's Morgens zijn er dus twee volle trommels was klaar, als ik opsta. Soms draai ik op de dag dan nog een volle trommel. Ik heb ongeveer 14 volle trommels was per week. De was wordt zoveel mogelijk aan de lijn gedroogd. Ik heb wel een droger, maar die gebruik ik alleen in noodgevallen (bijvoorbeeld als ik achter geraakt ben).

Strijken doe ik graag. Ik strijk lang niet alles meer, maar toch wel meer dan de gemiddelde huisvrouw/man, denk ik. Ik probeer de strijk 's middags te doen. Als ik weg moet, doe ik hem ook wel 's avonds.

Ik hoop, dat ik Francis' vraag zo een beetje beantwoord heb ;-)

Ik ben vandaag vooral veel bezig geweest met opruimen. Nu Wim het huis uitgaat, merk ik dat meteen aan de ruimte die dat oplevert. Dat is dan eigenlijk een heel prettige bijkomstigheid ;-). Ik heb vanmorgen z'n winterkleding allemaal nagelopen en netjes in bananendozen gedaan. Het zomergoed is allemaal al weg. Z'n kast is nu bijna leeg.



Ook heb ik weer van alles klaargezet voor Roemenië. Als dat straks allemaal weg is, veert ons huis vast een stukje omhoog!

Zaterdag was ik weer bij de boer. Er zaten nogal wat bloemkolen bij, deze keer. Gisteren hebben we bloemkool met kerriesaus op. Vandaag een bloemkoolstamppot. Ik heb daarvoor een kipfilet (ca. 350 gram) lekker gekruid en in kleine stukjes gesneden. Intussen heb ik de aardappels en de bloemkool gekookt en met een kluit margarine en een scheut melk tot een smeuïg geheel gestampt. Daarna de kipfiletblokjes (met de jus) er door geroerd en een restje boerenmetworst in kleine blokjes. Nog een lik mosterd erdoor en smullen maar! Nu nog iets bedenken voor de overige bloemkolen :-) Ik ga ze niet invriezen. Ze zijn nog vers genoeg, om een poosje bewaard te kunnen worden.
We zitten verder goed in de wintergroenten: spruitjes, boerenkool, spitskool enzo. Ik heb ook een net (25 kilo) uien genomen. Winteruien kan je echt wel een paar maanden bewaren. Ik bewaar ze gewoon in de (koude) garage. Kunnen we weer aan de hachee en de hutspot ;-).