maandag 20 december 2010

Vakantie

De vakantie valt hier binnen het gezin in drie verschillende periodes. Echt niet leuk! Vandaag hebben Trijnie en Dirk (resp. medewerker en student aan een hbo) hun eerste vakantiedag. Zij hebben twee weken vakantie. Leendert en Hans hebben donderdag hun eerste vakantiedag en hebben dan vakantie tot 4 januari. De vakantie van de basisschool begint pas vrijdagmiddag en duurt tot 10 januari. Er is dus maar één gezamelijke vakantieweek.
Er staat heel wat op de planning: logeerpartijtjes hier en daar, Zwitsers bezoek, oliebollen bakken, de kerstdagen, Oud & Nieuw, uitstapjes met de grote kinderen, leuke dingen doen met de kleintjes. En hebben jullie ook altijd zo'n ellenlange lijst to do's voor in de vakantie? Dingen waar je normaal niet zo aan toekomt? Hier staan er altijd klusjes in huis op en hout zagen voor de kachel.
Voor de klussen hebben we geboft met P. die vorige week een hele dag kwam. En morgen hoopt hij, ijs en weder dienende, het één en ander af te maken. Echt fijn!
Maaike en Maria gaan een dagje naar atelier Constance. Heb je al eens in haar webwinkeltje gekeken? Ze heeft echt geweldig leuke viltpakketjes en niet al te duur. Leuk om in de vakantie met de kinderen te doen!
Ik ben nog druk met kaartenschrijverij. Jarenlang heb ik oude kerstkaarten gerecycled en met wat knip- en plakwerk er 'nieuwe' kaarten van gemaakt. Dit jaar hebben we geruild: kaarten tegen computerdiensten. Lekker gemakkelijk voor mij ;-). De meeste kaarten kunnen door de kinderen worden bezorgd. De kaarten die met de post mee moeten krijgen een postzegel van postzegels met korting. Ik heb ook altijd een flinke voorraad oude guldenpostzegels, die ik op Marktplaats op de kop tik. Maar ik had geen goede cominaties om aan 34 eurocent te komen. Daarom heb ik ze nu bij postzegelsmetkorting besteld. Het scheelt maar 3 cent per zegel, maar alle kleine beetjes helpen (zei de mug en hij pieste in de Noordzee).
Vanmiddag werden we verrast door mijn vader. Mijn ouders geven elk jaar in de week van Kerst een heerlijke voorraad fruit. Mijn vader kwam het vanmiddag brengen. Hij zette heel wat vitamientjes in de gang! De kinderen wilden meteen aanvallen, maar ook al is het een flinke hoeveelheid, ik wil niet dat ze zomaar onbeperkt schranzen. Ze mochten elk een mandarijn. Lekker!



Zaterdag zag ik het niet zo zitten om nog naar de boer te gaan voor groenten. Aardappels had ik nog genoeg en fruit zou ik vandaag krijgen. Daarom heeft mijn pa vanmiddag wat restanten groenten op de markt gekocht. Vanavond aten we van die luxe haricots verts. Zonde toch, dat dat allemaal zomaar de hele wereld wordt overgevlogen. Nou ja, het is dan nog net niet hier in Holland in de container beland. We hebben er heerlijk van gesmuld. Er zat ook een kistje gele paprika bij. Daar wil ik een voorraadje goulash mee maken. Uien heb ik nog zat en vlees ook. Verder staat er deze week prei op het menu. Wat er met de Kerst aan groenten op tafel komt is nog een verrassing. Ik laat me leiden door wat er vrijdag aan het einde van de middag te koop is. Ik maak niets ingewikkelds klaar. Bij het vleespakket wat Willem als eindejaarsgeschenk kreeg zat heerlijke biefstuk. Ik heb nog stoofperen en appelmoes. En ook wat het toetje betreft laat ik me inspireren door wat er in huis is. Ik hoef 'lekker' niet voor allerlei luxe larie naar de winkels :-).