vrijdag 10 augustus 2012

Naaimachine

Ik heb een Husqvarna naaimachine. Ik kreeg hem van mijn ouders voor het behalen van m´n VWO-diploma.  Hij is inmiddels al 26 jaar oud. Vooral de eerste jaren dat ik hem had heb ik hem vaak gebruikt. Ik volgde een half jaar naailessen en naaide eerst voor mezelf en later voor de kinderen. Ik ben niet een heel goede naaister. Als ik naai moet ik rust om me heen hebben, anders maak ik fouten. Ook ben ik tamelijk perfectionistisch en daardoor nooit helemaal tevreden met mijn creaties. Ik zie er altijd wel iets aan.

Gisterenochtend pakte ik mijn naaimachine uit de kast om er een knuffeltje mee in elkaar te zetten voor mijn pasgeboren achternichtje. Ik had een leuk patroontje gevonden bij De Droomfabriek. Ik had gecombineerd met lapjes uit de lappenmand tot ik een vrolijk geheel gevonden had. Een stukje uit een hoeslaken, een stukje uit een oud overhemd en twee stukjes uit oude Oilily halsdoekjes. Ik werd er helemaal vrolijk van :-). Ik had nog maar net de eerste twee lapjes aan elkaar gezet toen ik een plof hoorde en er rook uit mijn naaimachine kwam. Nee hè! Zo snel ik kon rukte ik de stekker eruit. Wat nu? Ik schroefde de klep van het motorhuis en zag dat de condensator verbrand was. Wat jammer. Nu moest mijn naaimachine naar de reparateur en ik kon niet verder :-(.
Ik belde mijn zus of ik haar naaimachine mocht lenen. Zij heeft precies dezelfde en dat is wel zo gemakkelijk. En zodoende zat ik ´s middags voor een tweede poging achter de naaimachine.

Nu is het knuffeltje af. Nog even leuk inpakken en dan kan ik op kraambezoek. Ik moet mijn naaimachine maar zo snel mogelijk laten maken. Ik zag al struinend op internet zulke leuke naai-ideetjes dat ik spontaan kriebels heb. Bovendien heb ik een zwangere zus, zwangere schoonzus en zwanger nichtje en zou het wel handig zijn om wat kadootjes op voorraad te hebben.



De tweede lading hout ligt inmiddels ook keurig in het houthok. Het is een fijn gezicht. Ik was al vroeg in de morgen aan het stapelen en hoorde hoog in de lucht een koppel ganzen al gakkend over vliegen. Of het nu kwam doordat ik met dat hout bezig was, of dat het nu echt al zo is: ik kreeg ineens een herfstig gevoel, compleet met lonkende vlierbessen, struiken vol bramen en glimmende rozenbottels.

Ik heb gisteren ook een beginnetje gemaakt met het oppakken van de tuindraad. Ik ben zowel op mijn moesdak als in mijn achtertuintje bezig geweest. Op mijn moesdak heb ik nog maar weer wat gezaaid en ook de preien uitgeplant. Nu er een paar dagen mooi weer lijkt te komen wil ik elke dag weer wat aan mijn moesdak werken. Het is mijn streven om zo lang mogelijk iets te kunnen oogsten. Blijven zaaien dus maar!
In mijn achtertuintje heb ik vooral gewied en grote bossen bloemen wat bij elkaar gebonden. Wat is alles groot gegroeid! Er zijn al wat kale plekjes. De Vlijtige Liesjes hebben de vakantie niet overleefd. Jammer, want ik had nog geen zaad gewonnen. Ik denk erover om nog iets te halen om de kale plekjes op te vullen. Misschien wat chrysantjes ofzo.