donderdag 24 december 2015

Fantasie-gerechten

Gisterenochtend heb ik m´n kookrubriek gemaakt en heb daarvoor een recept gebruikt, wat ontstaan is op een dag, dat er ´bijna niets´ in huis was. Dat ´bijna niets´ zet ik bewust tussen aanhalingstekens, want in principe is er op zo´n moment nog genoeg om weken van te eten. Het is alleen maar, dat er geen standaard warme maaltijd (aardappels, groenten, vlees) mee gekookt kan worden. Het wordt dan meer een fantasiegerecht van van alles en nog wat, wat ik combineer. Soms komen daar zulke lekkere gerechten uit rollen, dat ze regelmatig op het menu blijven komen. Dat is dus het geval met het Bruine-Bonen-Eenpansgerecht, waarvan het recept binnenkort in Terdege staat.

Ook gisterenavond maakte ik weer een fantasie-gerecht. Ik nam hiervoor een zak van 2 1/2 kilo vastkokende aardappels. Er stond dan wel op de zak ´iets kruimig´, maar wij vonden ze helemaal niet bloemig, eerder vastkokend. Zulke aardappels vinden wij alleen gebakken lekker. Ik schilde daarom de aardappels, sneed ze in schijven en liet er even de kook over gaan. Intussen waste ik twee courgettes en sneed ook deze in plakken. Courgettes vinden we hier lekker als soep, als zoetzuur, of in blokjes in pastagerechten. Maar als onderdeel van een schotel worden ze niet zo gewaardeerd. Maar vooruit, de courgettes moesten toch op. Dus gingen deze twee exemplaren vandaag in het fantasie-gerecht.
Wat kwam er verder nog bij? Twee rode paprika´s in wat grovere stukken. Ik maakte een lekkere kruidenolie met olijfolie, waar twee fijngehakte tenen knoflook, wat koriander, wat kurkuma en wat zout door gingen. De aardappels, courgettes en paprikastukjes gingen op de bakplaat van de oven. Ik verdeelde er een bakje van 125 gram vetspekblokjes over. De kruidenolie ging erover. En alles ging voor een half uur op 200 graden in de oven. Voilà. Samen met de pan opgewarmde bruine bonen was het weer een lekker maaltje.




Gisterenmiddag ben ik met Maria even nog wat boodschapjes gaan doen. Ik grapte, dat we onze kerstboodschappen gingen doen en zwaaide vrolijk met m´n mandje, waar alles in paste. Ik hoefde alleen maar melk, wat afbakstokbroden, tuttifrutti en spliterwten voor de erwtensoep van vanavond. Toch kwam er nog een echt ´kerstig´ iets in mijn mand: twee zakjes cranberry´s. Die vindt Willem zo lekker.

Daarna gingen we fijn nog even naar de bieb. Ik haalde een mooi stapeltje voor de komende dagen. Nu nog een legpuzzle op tafel. Hè, gezellig!