woensdag 12 april 2017

Lijstje

Nu ik eenmaal in de huishoudmodus sta, wil ik natuurlijk weer eens véél te veel en liefst ook alles te gelijk. De plannen buitelen ongeorganiseerd in een sneltreinvaart door mijn hoofd. En daar word je heel moe van. Daarom maak ik graag lijstjes. Alles wat prioriteit A heeft bovenaan en de rest van de plannen daaronder. En dan gewoon maar gaan afwerken, die lijst. En afvinken wat gedaan is. Ik ben tevreden vandaag. Er zijn maar een paar kleinigheden blijven liggen. Die schuif ik door naar morgen.

De dag was prettig gevuld. Al voor het ontbijt draaide de wasmachine en had ik mijn dagelijkse strijktax af. Na het ontbijt was het even haasten geblazen. Tegenwoordig zorg ik dat ik op woensdag om kwart over 8 in de auto zit, op weg naar Henk z´n school. Daar wissel ik de melkemmer om. Ik neem mijn lege emmer mee en krijg een volle terug. Zo heb ik al jaren elke week een emmer verse melk, zó van de boer.

Ik zat op tijd in de auto en nadat de emmer omgewisseld was reed ik meteen door naar Barendrecht. Daar zit mijn verpakkingsleverancier. Ik had het één en ander nodig en zij zijn al vanaf 8.00 uur open. Handig is dat. Ik was voor negenen alweer terug!

Ik maakte mijn to-do-lijstje voor deze dag. Daarop stond weer een stuk van de jongenskamer. Maandag had ik al twee bedden helemaal afgehaald, uitgezogen, beddengoed gewassen, hoofdkussens gewassen en de matrassen gekeerd. Vandaag deed ik de volgende twee bedden (er slapen vier jongens op één kamer).


Wat knapt het lekker op, die kamer! Gisteren hadden Hans en ik twee vakken van z´n kledingkast uitgezocht. Vandaag legde ik alles op keurige stapeltjes in de kast. Vier vakken zijn nu klaar. Wat een fantastisch gevoel! Aan het einde van de morgen kon ik tevreden zijn: Mijn streven om deze week elke dag één vuilniszak rommel uit ons huis te laten verdwijnen was ook vandaag alweer behaald. Er kwam een halve vuilniszak troep uit die kamer en daarnaast ging ook de sint-suprise (een Minecraft mannetje, wat Maria voor Jan maakte) de vuilnisbak in. Yes! Al drie dagen op rij een vuilniszak vol overbodigs de deur uit :-).


Vanmiddag was Maria vrij en samen hebben we een uur lang in de garage gewerkt. Daar lagen alle schaatsen nog her en der. Die zijn, netjes ingevet. in de juiste dozen op het tilletje gezet. Daarna maakten we ruimte voor de kruidenvoorraad van de webshop. Die breidt steeds verder uit en stond inmiddels hinderlijk in de weg. Nu staat alles beter. En om het uur vol te maken, ruimden we één voorraadkast op. Ik had vanmorgen mijn boodschappenlijstje al naar de supermarkt gemaild. Vrijdag komt de nieuwe voorraad. Nu staat alle oude voorraad netjes vooraan en de planken zijn gestofzuigd.

Het werd tijd om de pakjes voor de webshop weer klaar te gaan maken. Meestal begin ik daar om een uur of 3 aan en dan kan ik alles precies op tijd op de post krijgen.



Bij thuiskomst dook ik achter het fornuis. Er stond vandaag stamppot rauwe andijvie op het menu. Om daar wat meer pit en bite aan te geven, doe ik er altijd wat fijngesneden prei door. Dat is zó lekker!

Ik had deze week nogal wat melk over gehouden. Vaak kom ik maar nèt uit met m´n emmertje, maar nu was er dus over. Ik kookte twee liter custardvla. Eén keer voor vandaag als toetje (nog warm) en één keer voor morgen (koud). Dan met yoghurt, die ik van de laatste liter melk maakte. Die staat in mijn Hooimadam en is morgenochtend klaar.


We smulden van de stamppot. Voor de vleeseters had ik er een hamburger bij.


Vanavond werkte ik nog wat dingetjes van mijn lijstje af. Kleine, losse eindjes. Zo zette ik mijn slowcooker aan met kippensoep. Twee kippenpoten zitten erin en groenten en kruiden die ik op dit moment in huis had: een ui, een prei, twee tenen knoflook, een stuk venkelknol, wat champignons, een handje keltisch zeezout, wat kurkuma, een paar peperkorrels en een scheutje worshestershiresaus. De slowcooker staat op ´low´ en morgenochtend is de bouillon klaar en kan ik de soep afmaken. Ideaal! Je hebt er geen omkijken naar.



Ik maakte ook een nieuwe voorraad wasmiddel. Dat doe ik van geraspte marseillezeep met soda. Vorige keer is dat op schuimbekkerij uitgelopen :-)). Ik had wasmiddel gemaakt, maar had m´n spullen niet direct opgeruimd. Het zakje geraspte zeep lag nog op het aanrecht. Eén van de kinderen liep erlangs en dacht een handje geraspte kaas te kunnen snaaien......

Tja, het lijkt toch best op geraspte kaas ;-)
 Als klap op de vuurpijl deed ik nog een flinke, extra portie strijk.


 Tot nu toe verloopt de week gladjes. Maar de komende dagen moet mijn huishouden weer om allerlei activiteiten buitenshuis geplooid worden. Jammer. Dan zal de vaart er ook wel een stuk uitgaan. De andere kant is, dat ik de komende dagen wat extra handjes heb. Maria is morgen al vrij en de andere kinderen vanaf vrijdag. Hopelijk wil iedereen zijn/haar handjes dan ook even laten wapperen ;-).