maandag 17 april 2017

Onze paasdagen

Pasen is alweer voorbij. Wij hadden fijne dagen.

Eerst een ´gewone´ zondag. Dat zijn altijd onze eilandjes in de week. Of liever: aan het begin van de week. Op deze dag zijn we thuis met het gezin en gaan twee keer naar de kerk. Dat is op Pasen niet anders, dan op andere zondagen. Alleen hadden we op deze dag een bijzondere dienst in de kerk: een avondmaalsdienst.

En verder had ik wat extra aandacht aan de maaltijd besteed. Koos had één dag voor de Kerst een grote doos ossehaasplakjes voor carpaccio gekregen. Omdat ik het kerstmaal toen al had voorbereid, schoof ik de carpaccio in de vriezer voor op een later moment. Dat moment was nu. Zaten we daar toch luxe aan de carpaccio als voorgerecht! De rest van de maaltijd was eenvoudig, maar lekker. Als toetje hadden we ´kwarkprutje´. Dat is: 1/3 (zelfgemaakte) yoghurt, 1/3 geklopte room, 1/3 kwark, alles door elkaar geroerd en op smaak gebracht met (zelfgemaakte) jam.

Vanmorgen, Tweede Paasdag, begon minder rustig. Het begon er al mee, dat Willem en ik een paar keer wakker geweest waren ´s nachts. Eerst om 3 uur, toen om 5 uur (onze normale tijd van opstaan op maandag) en uiteindelijk om 6 uur, toen de wekker afging. Willem wilde vòòr het ontbijt zijn looprondje doen en ik had nog het één en ander voor te bereiden. Vandaag was een bijzondere dag, want Hans deed, samen met nog 18 jongeren, openbare geloofsbelijdenis in de kerk. Na de dienst zouden familie en vrienden bij ons komen en daarvoor moest ik nog wat doen.

Ik maakte de kippensoep af en zette de slowcooker op ´low´. Zo zou de soep precies goed zijn, als we uit de kerk kwamen. Verder bakte ik pistoletjes af in de oven en belegde ze met rookvlees, plakjes hardgekookt ei en rucola. Ik smeerde 12 krentenbollen en belegde ze met oude kaas. Er kwamen nog witte kadetten met ham bij. En ook maakte ik gevulde stokbroden, die ik uit de kerk alleen maar hoefde af te bakken. Intussen zette ik een grote thermoskan koffie en één met thee. Alles heerlijk in de stilte van deze vroege paasmorgen, waarop ik zo mijn gedachten kon laten gaan.

Toen Willem terug was van zijn looprondje dekte ik snel de ontbijttafel en slingerde Willem de stofzuiger door de kamer. Hans kwam al in vol ornaat de trap af. Hij had voor deze gelegenheid een nieuw kostuum. En dat was maar goed ook. Want juist zondagavond scheurde hij finaal uit de broek van zijn oude kostuum!!! Een perfecte timing :-).

We hadden een beetje haast. De dienst zou om 10 uur beginnen, maar Hans had al om kwart over 9 met zijn vrienden bij de kerk afgesproken. Drie vrienden uit andere woonplaatsen kwamen speciaal voor hem naar deze dienst. Toch heel leuk van die knullen! En omdat het de verwachting was, dat het heeeeeeel druk zou worden, hadden ze zo vroeg bij de kerk afgesproken. Trijnie en Gerwin waren op dit tijdstip ook al in de kerk. Zelf gingen we om half 10. Uiteindelijk werd het inderdaad zo druk als verwacht en we zaten ongeveer als haringen in een ton. Maar dat gaf niets.

De dominee had als tekst gekozen:

Romeinen 10 : 9
Indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Het thema was:
U zult zalig worden, indien u
1) belijdt dat Jezus uw Zaligmaker is
2) gelooft dat Jezus door God opgewekt is

Na een indrukwekkende preek, legden de 19 jongeren Openbare Geloofsbelijdenis af. 

Na de dienst haalde Willem zijn moeder op en hadden we een fijn samenzijn. 

De middag kabbelde verder rustig weg. De jongelui hadden allemaal wel iets te doen. Maria had een vriendinnetje met wie ze op haar kamertje aan het klussen ging. Jan en Henk zaten achter verschillende schermen (telefoon, laptop). Willem en ik brachten schoonmama om 15.00 uur naar huis en reden een ommetje door de Alblasserwaard. Wat is alles toch prachtig, nu!

We aten een ijsje in Brandwijk en keken in Streefkerk even of Wim en Geertje thuis waren. Ja hoor. Wim zat met de kinderen te vissen. We hebben een poosje staan kijken en toen ik bijna bevroren was (wat een koude wind, vandaag!) zijn we naar huis gereden.

Daar hadden we een verrassing voor wie er thuis was: gourmetten. Willem vindt het vreselijk. En daarom doen we het bijna nooit. Juist daarom vinden de kinderen het waarschijnlijk geweldig. Ik had een heleboel bakjes afgeprijsde gourmetvleesjes in de vriezer. Allemaal vlak na kerst met 50 procent korting gekocht. Eigenlijk had ik destijds het plan om de verjaardag van één van de kinderen met gourmetten te vieren. Maar dat was niet gebeurd. Dus maakten we nu maar eens handig gebruik van mijn voorraadje. Dat ruimt lekker op in de vriezer :-). Ook had ik als verrassing Wieckse bier 0,0 procent. Dat vond ik een tijdje geleden in de Outlethoek van de Makro. Slecht 1,86 voor 6 flesjes. Inmiddels twee weken over de datum. Maar dat maakt niets uit. Feestje!



Vanavond heb ik eerst een tijdje zitten lezen. Op een gegeven moment kwam Willem in z´n alleroudste kloffie naar beneden. Hij ging het overgebleven kachelhout in de houthokken ordenen. Aangestoken door zijn werkijver bedacht ik om een voorraadje jam voor de webshop te gaan maken. Maar daar kwam niets van terecht. Want toen ik eerst Jan z´n Duits overhoorde (morgen moeten de kinderen weer naar school), zat dat er beslist onvoldoende in. En dus hield ik me nog maar een poosje onledig met docent Duits te spelen en en passant hielp ik Maria met haar dagelijkse taakje voor Engels. Zo was de avond om voordat ik er erg in had. Ook goed hoor. Morgen hopen we weer te gaan knallen :-). Genoeg te doen!