dinsdag 20 maart 2018

Wat receptjes en keukeninspiratie

Eierkoeken
Toen ik laatst blogde over de eierkoeken, die ik bakte, kreeg ik van alle kanten de vraag naar het recept. Ik beloofde het op de blog te zetten. Ik gebruikte het recept van Ingrid, die het op haar beurt uit een oude Libelle heeft. In het recept van Inge staat citroenrasp aangegeven. Ik had echter geen biologische citroenen in huis (van gewone citroenen, gebruik ik liever de schil niet) en ik liet het daarom achterwege. De eierkoeken waren er niet minder lekker om.

Klik hier voor het recept.




Pancakes
Een ander snel ontbijtreceptje: pancakes.

Ingrediënten:
- 400 ml melk
- 300 gr bloem
- 2 eieren
- 1 el bakpoeder
- een snuf zout
- boter of margarine om in de bakken

Werkwijze:
Zeef de bloem en het bakpoeder boven een kom. Voeg het zout toe. Doe er de melk en eieren bij en kluts alles met een garde goed door elkaar. Zorg dat er geen klontjes in het beslag zitten.
Verhit een koekenpan en doe er een klont boter of margarine in. Ik gebruik graag ghee (geklaarde boter), omdat die niet snel verbrandt. Schep een, twee, of drie  hoopjes beslag in de pan (zoveel als er in passen). Zodra je belletjes ziet verschijnen, draai je de pancakes om, tot beide kanten bruin en de pancakes gaar zijn.




Lekker met ahornsiroop. Maar stroop of poedersuiker doen het ook prima.
Dit is de simpelste versie. Je kunt van alles door het beslag roeren: een bakje bosbessen, wat citroenrasp, een theelepel vanille extract etc. etc. En natuurlijk kun je er van alles naast/op doen: een bolletje ijs, een toef slagroom, vers fruit etc. etc.



Jam
Wat er verder in de afgelopen tijd zoal uit mijn keuken kwam?
Een grote voorraad Mangojam en Mandarijnenjam.


Prakkies
Allemaal gewone ´prakkies´, die met de kou extra lekker smaakten:

Foute sperziebonen uit Egypte.
Maar ja, anders werden ze weggegooid...
De vleeseters hadden er hamlappen bij
Verse rode kool met appel.
Mmm.
De vleeseters hadden er kipfilet bij.




Soep
Een grote pan kerrie-pompoensoep, waarvan ik een deel weckte.



Het recept vind je op mijn blog Eenvoudig Lekker

Ramanas op zoetzuur
En ramanas op zoetzuur. Een experimentje wat lekker uitpakte :-).



Ook dit recept vind je op Eenvoudig Lekker