dinsdag 6 maart 2018

Vakantie en weer naar school; winter en lente.

Vrijdag had Willem een dag vrij. Eigenlijk was het plan om samen met Jan een stuk Pieterpad te gaan lopen. Maar met gevoelstemperaturen van -16 werd dat plan netjes in de ijskast gezet (om die uitdrukking in dit geval maar eens te gebruiken :-)).

Evengoed was die vrije dag in de Voorjaarsvakantie echt een kadootje. We sliepen een beetje uit en lummelden wat rond. Om het vakantiegevoel compleet te maken, bakte ik eierkoeken als ontbijt.



We maakten plannetjes, maar wel dusdanig vaag, dat we nog alle kanten uit konden. Zo werd het een onverwachts opa/oma-feestje, doordat schoondochter Geertje appte, of ze een bakkie kon komen doen met de kinderen. Tuurlijk! Hoe fijn is dat, om eens lekker alle tijd voor de kleinkinderen te hebben! De jongens hebben zich prima vermaakt met de strijkkralen, die Geertje net voor een habbekrats van iemand overgenomen had.



´s Middags zijn we bij Wim op z´n nieuwe werk gaan kijken. Sinds 1 januari werkt hij bij Autobedrijf Muilwijk in Brandwijk. Wat was het leuk, om zo door de Alblasserwaard te rijden, met overal schaatspret!! Het was gewoonweg druk in de polder.

We kwamen tegen vijven bij Wim. Hij was nog niet klaar met werken, want er was een steekproef op een door hem gekeurde auto. En die steekproef liep vervolgens uit, doordat de meneer van het RDW een stagiair bij zich had, die de steekproef moest doen. Maar het was evengoed leuk om te zien waar Wim terecht gekomen is, ook al had hij niet echt tijd voor ons. Hij heeft het heel goed naar zijn zin en dat kan ik me helemaal voorstellen. De sfeer daar voelde erg goed en warm!


Ook zaterdag vierden we soort van mini-vakantie. ´s Morgens deden we ons zaterdagochtendbakkie bij schoonmama. En ´s middags vierde Trijnie haar verjaardag. Ze had daarvoor ´op z´n Trijnie´s´ uitgepakt. Het was heel gezellig, heel lekker en vooral: HEEL ROSE :-).




Toen we thuis kwamen is Willem nog heel even met Henk op het ijs op de sloot voor ons huis geweest. En omdat het toch echt heus ging dooien en er afscheid genomen moest worden van de winter, mocht Henk samen met neefje Henk ´s avonds nog even met Jaap en Maaike mee naar de Alblas.



En zo is de vakantie omgevlogen. Met ijspret, schaatsen, bibberkou buiten (ik vind het een wonder dat de cavia´s en konijnen het zo goed doorstaan hebben!), huiselijkheid binnen. En lekker even geen huiswerk. Henk had het dan ook voor de vakantie echt druk gehad! Hij moest op de vrijdag voor de vakantie zijn spreekbeurt houden. En hoe je het ook wendt of keert, dat is nu eenmaal altijd een heel project, wat gepaard gaat met zenuwen en droog oefenen enzo. Voor dat droog oefenen is het dan weer heel handig, als je veel broers en zussen hebt, die allemaal geduldig een keer willen luisteren. Minder handig is, dat ze allemaal commentaar en adviezen hebben, die je helemaal niet wilt horen. Henk deed zijn spreekbeurt over ¨Storm¨. De meester appte een leuke actie-foto. Maar goed, na dat harde werken was een weekje vrij heel welkom!


Maandag stond iedereen weer in de startblokken. En na 1 dag zit je dan weer in het ritme. Zo gaat dat immers. En nu in het weekend de dooi is ingezet en de temperaturen ineens rond de 10 graden liggen, is het alsof er een nieuw begin is. Alle drie mijn bijenvolken hebben de winter overleefd en de bijen vliegen weer als een malle. Hun wintervoorraad is nagenoeg op en ze hebben dringend behoefte aan nectar en stuifmeel. Niet in de laatste plaats doordat de koningin al rond de kortste dag weer is begonnen met eitjes leggen en er dus broed te verzorgen is. Zodra ik er tijd voor heb en het weer meewerkt, ga ik mijn volken inspecteren. Ik ben heel benieuwd hoe het er met ze voorstaat: hoe groot is het volk, of de koningin goed aan de leg is, of er varoamijten zijn enzovoorts.

Ik was intussen heel blij, dat de keukendeur weer fijn open kon: frisse lucht naar binnen en virussen naar buiten S.V.P.

Vanmorgen kreeg ik bijzonder bezoek. Er kwam een klasje kleuters. Zij werken over de bakker en kwamen bij mij een broodbakcursus doen. Hoe leuk is dat?!

De kindjes gaven eerst keurig een hand en zeiden hun naam. En daarna moesten ze toch echt eerst hun schatten aanbieden! Wat hadden ze hun best gedaan! Eerst kreeg ik een pakje van een jongetje, dat helemaal zelf een potje tarwemeel voor mij gemalen had. Hoe schattig :-). Daarna kwam er een pakje met bedankhandjes: heerlijke koekjes, door de kleuters gebakken!


En tenslotte nog een doos vol prachtige klei-gebakjes. Zó prachtig versierd! Geweldig.



Nadat ik alles had bewonderd, kregen de kinderen limonade en een cupcakeje. Maria had mini-cupcakejes gebakken. Feestelijk, en toch niet teveel.



Want er moest later op de ochtend natuurlijk nog brood geproefd worden :-). De juffen kregen koffie en daarna gingen de kinderen aan de slag.

Ik had voor elk kind een placemat neergelegd en daarop een aluminium bakvormpje.



Dat vormpje mochten ze om de beurt invetten. Intussen vormde ik voor allemaal drie bolletjes deeg. Die mochten ze nat maken, in zaadjes dopen en in hun vormpje leggen. Wat waren ze gezellig bezig! Het was handig, dat Maria ook mee kon helpen.

Toen alle kinderen hun kadetjes klaar hadden, mochten die onder een theedoek gaan rijzen. Ik vroeg de kinderen, of ze ook een liedje hadden geleerd over de bakker. Dat hadden ze! Ze zongen over een molenaar die meel maalde, over een bakker die brood bakte, over kindjes die boterhammen aten. Boterhammen met chocopasta, met vruchtenhagel en met worst. Laat ik nu juist die drie soorten beleg klaar hebben liggen om boterhammen mee te beleggen! Iedereen kreeg een bordje en ik sneed heel wat boterhammen. De kinderen mochten zelf smeren en smikkelden en smulden. Eén kindje had trouwens helemaal geen geduld gehad om op die proeverij te wachten. En die hoefde ook geen beleg op haar brood. Ze had steeds een stukje van het brood wat op tafel lag geplukt. Ik had dat natuurlijk wel zien gebeuren en er stiekem dikke pret om gehad :-))).



Ik vertelde de kinderen nog het één en ander over brood bakken. Over meel en bloem enzo. En terwijl de broodjes in de oven werden gebakken, las de juf gezellig een verhaaltje voor.

Wat waren de kinderen trots op hun zelfgebakken breekbroodjes!! Ze kregen ze allemaal mee in een papieren tasje met ook nog een paar staafjes vruchtenhagel. En alle kinderen kregen van mij een echt verdiende handtekening onder hun bakkersdiploma!

De ochtend was omgevlogen. Wat heb ik genoten!

Vanmiddag was het weer het gewone werk. Schoonmama, die altijd op dinsdagmiddag koffie komt drinken, was verkouden en wilde ons niet aansteken. Zo had ik wat extra tijd om kruiden voor de webshop in te pakken en een lekkere prei-ovenschotel te maken.




Vanavond was ik wéér juf: geschiedenisjuf. Henk heeft morgen een repetitie en ik mocht met hem oefenen en hem overhoren. Het Twaalfjarig Bestand, de Nationale Synode, dat. Ik ben weer helemaal bijgespijkerd. En Henk hopelijk ook ;-).