dinsdag 15 september 2020

De moestuin

Zaterdag was ik het ineens beu, die rommelige moestuin. Ik besloot hem voor het grootste deel leeg te trekken. De bonenstaken stonden er al een poosje sip bij. Ze waren verwaaid en de bonen die er nog aan hingen, waren niet meer geschikt voor consumptie. De komkommerplant had het begeven. In de tomaten zat pytophtera. 

Ik had niet zo heel veel tijd, want, zoals gebruikelijk, was het zaterdagprogramma weer behoorlijk vol geboekt. Maar tijd genoeg om de bonen te ruimen, een rode kool van de stronk te kappen, de rijpe pompoenen te oogsten, bij de tomaten te redden wat er te redden viel, een enorme komkommer tegen te komen en, ja, ook nog een flinke courgette. 

Wat een heerlijkheid, zo´n oogst!



En dit is nog niet alles. Er zijn nog een paar pompoenen en nog 2 rode kolen, een flinke plant peterselie, een courgette die nog af en toe oogst geeft en steeds vind ik nog weer een paar heerlijke aardbeitjes. Ook staat er nog wat andijvie op de tuin. En aan m´n meloenplanten zitten mini-meloenen. Dat zal wel niets meer worden. Maar het was toch leuk.

De moestuin was puur een experimentje en ik had niet verwacht, dat ik zóveel opbrengst zou hebben. Ik heb er heel weinig werk aan gehad en had geen last van slakkeninvasies of vernielzuchtige mollen en ander moestuinleed. Ik houd het er maar op, dat ik beginnersgeluk had ;-).

Aan het eind van de middag grepen Hans en Wim schoffel en hark en in een half uurtje tijd lag m´n moestuintje er weer keurig bij.



De pompoenen en rode kool gaan naar de kelder. Daar blijven ze wel even goed. Misschien maak ik de rode kool in. Altijd handig om een aantal potten kant-en-klaar op de plank te hebben staan. Het zijn ook echt zware kolen, dus voor meerdere maaltijden. Die ik zaterdag oogstte was maar liefst dik 1800 gram. Maar voorlopig heb ik geen tijd om een halve dag in de keuken te gaan staan.

Het is druk in de webshop en bij gezondheid beginnen volgende week de workshops. Ook zijn er weer allerlei activiteiten voor kerk en school, waarbij we de kinderen moeten halen/brengen. Er zijn weer gesprekken en therapieën. Ondanks dat het vandaag een echte zomerse dag was, is het herfstseizoen echt weer van start gegaan. Inclusief te bijbehorende drukte.

Maar vanavond heb ik fijn een vrije avond genomen. Ik was echt toe aan een avondje ´niets´. Gewoon een stukje haken, een logje tikken, oude foto´s bekijken, een paar woorden in Wordfeud leggen. Heerlijk :-)