dinsdag 22 september 2020

Spannende beestjes ...

Er komt niet zoveel oogst meer van mijn moestuin. Hij is bijna leeg, op wat pompoen, wat courgettes, wat peterselie en een dikke rode kool na. 

Maar bij onze buurtjes staat er nog van alles op de tuin en regelmatig mogen wij in de oogst delen.

Gisterenavond kwam de buurvrouw langs met een collectebus voor het Goede Doel. En passant vroeg ze, of wij deze week nog weer een keer andijvie wilden hebben. Mmmm, ja, graag! Stamppot rauwe andijvie vinden we erg lekker!

Toen ik vanmorgen terug kwam van mijn ochtendwandeling met Ciara, lag de vers uit de tuin getrokken andijvie al op het bankje bij de deur. 

Wat ik toen nog niet wist, was, dat er bij de andijvie een spannend diertje meegeleverd werd. Daar kwam ik pas achter, toen ik vanmiddag de andijvie aan het spoelen was. Ineens zwom er iets in het spoelwater. Aaah, kijk nou! Een salamandertje! Snel zette ik het diertje op het aanrecht. Kon hij bijkomen van de onverwachtse zwempartij :-).


Toen hij weer een beetje bekomen was van de schrik, heeft Henk hem in de schaduw bij de waterkant gezet. 

Het was niet het eerste spannende beestje, wat ik vandaag zag. Vanmiddag was de andere buurvrouw juist aan het appels plukken, toen we buiten aan de koffie zaten. ¨Kijk eens, wat voor bijzonders ik tegenkom!¨ riep ze. Nou, inderdaad! Heel bijzonder! Een appel met maar liefst 4 verschillende soorten lieveheersbeestjes! De appel mocht ik houden. Met beestjes en al. Ha, ha.

Kijk hoe mooi!


En dan hebben we Muck nog. Dat is geen spannend beestje. Maar wel één, die van spannende plekjes houdt. Op dit moment ligt hij aan het voeteneind van ons bed. Eén oog open, één oog dicht, ligt hij naar me te kijken. 

Vanavond zocht ze het hogerop. Ze installeerde zich maar eens heel stoer bovenop de servieskast. Kijk! Vandaar heb je prima overzicht. Toch? :-)