vrijdag 10 maart 2023

Puzzelen

Mijn schoonmoeder houdt erg van puzzelen. Eigenlijk ligt er altijd wel een legpuzzel bij haar onder het tafelkleed, waar ze dan ´s avonds mee bezig is. De hele familie weet, dat je in een kringloopwinkel goed moet kijken of er mooie Ravensburger of Jumbo puzzels zijn van 1000 stukjes. Als die er zijn, neem je ze mee ´voor oma´. Die weet er wel raad mee :-).

Een tijdje geleden kwam er een krantenberichtje in mijn FB-tijdlijn langs over een puzzelbeurs in Sliedrecht. Er zou een beurs gehouden worden en daar kon je puzzels ruilen of kopen. Ik stuurde het berichtje door naar schoonmama en die was er meteen voor in. Daar wilde ze graag heen! Prima, spraken wij af. Wij zullen u rijden.

Uiteindelijk waren we het bijna vergeten! Maar vorige week vrijdagavond om kwart voor zeven appte schoonmama: gaan we nu nog naar die puzzelbeurs? Oeps! O, ja! De beurs was tot 20.00 uur en we konden het dus nog wel halen. ¨Zorgt u maar dat u beneden in de hal klaarstaat, dan komen we er aan¨, appte Willem terug. 

Snel reden we naar Willem z´n moeder en daarna naar Sliedrecht. De beurs bleek in een prachtige verzorgingsflat te zijn. Nieuwsgierig stapten we in de lift naar de recreatiezaal op de eerste verdieping. Ja hoor, daar was het. Hoewel het nog maar half 8 was, waren ze daar net bezig met opruimen. Maar met een vaartje werd er van alles weer op de tafels gezet en oma werd door een compleet team welkom geheten. Het was ´s middags heel druk geweest, op die beurs. Maar ze hadden nu met z´n achten een heel uur lang niemand gezien en waren dus helemaal blij, dat er nog iemand kwam :-).

Het was heel leuk geregeld: voor elke puzzel die je inleverde, mocht je een nieuwe uitzoeken. En daarnaast mocht je ook puzzels kopen. Toen ma vroeg, hoeveel een bepaalde puzzel kostte, was het antwoord: ¨U mag zelf weten, hoeveel u er voor geeft.¨ Nou zeg, wat leuk is dat!

Ma snuffelde heerlijk tussen de dozen, maakte een praatje met de mensen, keurde en koos. Na een half uurtje liepen we weer terug naar de lift met een flinke stapel ´nieuwe´ puzzels op de rollator. Hoe simpel en hóe leuk was dit uitstapje!


Van de weeromstuit heb ik deze week ook maar eens een legpuzzel op tafel gelegd. Ik had een tijdje geleden een paar puzzels in de kringloop gekocht. Ik vind het altijd leuk om zo´n puzzel met elkaar te maken. Deze puzzel begon ik samen met Henk. We legden eerst de hele rand. Maar daarna haakte Henk af. De rest mag ik doen :-). Nou, best hoor. Ik vind het wel leuk, dat puzzelen. Heel rustgevend.


En verder is er een ander soort gepuzzel: uitkomen met het huishoudgeld. Betaalde ik in december elke week zo tussen de 90 en 100 euro voor m´n boodschappen, in januari was dat tussen de 100 en de 110.  Dat is gewoon weer 10% er bovenop! Alle oude trucjes zijn al lang en breed weer van stal gehaald. En zo worden er ook weer regelmatig wentelteefjes gebakken, om maar geen oud brood weg te hoeven gooien. Het is eigenlijk een werkje van niets en niemand vindt het erg om wentelteefjes bij het ontbijt te krijgen. Integendeel. Ter inspiratie even het super simpele receptje voor 8 wentelteefjes:

8 oude boterhammen
1 ei
1 tl kaneel
300 ml melk
margarine

Snijd de korstjes van het brood (ik haal alleen het bovenste korstje eraf). Kluts het ei met de kaneel. Giet het geklutste ei bij de melk en meng het goed met de garde. Leg het stapeltje brood in een diep bord en giet het beslagje er overheen. Keer het stapeltje brood een paar keer om, net zolang tot alle boterhammen het beslag opgenomen hebben. Verhit een kluitje margarine in een koekenpan en bak de sneetjes brood aan beide kanten bruin. En smullen maar! Ik vind ze zelf het lekkerst met basterdsuiker, maar Willem eet ze ook gerust met een plak kaas. Ieder z´n meug.


Officieel bak je wentelteefjes van wit brood. Maar wij eten meestal bruin brood. Dat maakt niet uit. Je kunt van elke broodsoort wentelteefjes bakken. Ook bijvoorbeeld van sneetjes stokbrood, als die zijn overgebleven. En van krentenbrood. Maar dat wordt bij ons nooit oud :-).

Intussen ben ik deze week ook verder gegaan met m´n poppenkind. Het is zo´n leuk werkje!





Ik kreeg nog vragen over de online cursus poppen maken. Ik volg een cursus van Ankie Degenkamp.

Leuk, als ´straks´ de kleinkinderen er mee kunnen spelen. Het is zo prachtig om die baby´s zich tot kleine mensjes te zien ontwikkelen. Maria neemt Julian mee, als ze hier komt werken. Die zie ik dus heel veel. Maar ook de andere kinderen zie ik heel regelmatig. Woensdagmiddag kwamen Trijnie en Gerwin met Vesper een bakkie doen, tussen de kerkdiensten door. Vesper is nu een half jaar en intussen geen klein kroel-baby´tje meer.



Ze doet al helemaal mee. Nog éven en ze kan in de kinderstoel aan tafel zitten en frieten komen eten op zaterdag :-). De kinderstoel hebben we alvast aangeschaft. Die vonden we in de kringloopwinkel, waar Henk regelmatig werkt. Voor 7,50 lieten we die niet staan.


Je kunt er heel eenvoudig die poten afklikken. Wel zo handig, dan neemt hij niet veel plaats in. Zo langzamerhand schaffen we steeds maar iets aan. Wel zo gemakkelijk, als dat hier allemaal klaarstaat voor gebruik. Met een kleintje op stap gaan is toch al steeds een volksverhuizing ;-).

Nou, ziezo. Het is weer vrijdag. Geen workshop dus. Maar wel alle pakjes op de post zien te krijgen. En als het even kan wil ik een paar uurtjes vrijmaken voor de administratie. Genoeg te doen weer!