donderdag 30 maart 2023

Ouderwets huishouden

Deze week ben ik gewoon lekker bezig met ouderwets huishouden. Ik geniet ervan! Gewone, simpele handelingen, die ervoor zorgen dat alles goed marcheert. 

Hoe fijn is het, om je schoenen te poetsen. Zelfs oude, wat sleetse schoenen, zien er na een poetsbeurt weer prima uit. (Dat vind ik trouwens ook van oude kleding, die je netjes strijkt). Al aan het begin van de winter dacht ik, dat ik eigenlijk aan nieuwe schoenen toe was. Maar ze hebben toch mooi de hele winter weer dienst gedaan, terwijl ik ze elke dag aan heb. Nou ja, zodra ik op stap ga. In huis draag ik crocs en in de tuin loop ik op klompen. Maar als ik bijvoorbeeld de pakjes naar de post ga brengen, heb ik die donkerbruine laarsjes/hoge schoenen aan. Ik kocht ze in januari 2020 bij van Haren in de sale, voor de halve prijs. Ze hebben hun geld wel opgebracht!

De zwarte schoenen zijn m´n ´nette schoenen´. En dan heb ik ook nog een paar middelbruine laarsjes met hakken. Die kocht ik voor de bruiloften van de kinderen. 


Ik ben deze week begonnen met het opruimen van de kelder. Dat was heel hard nodig. Vorig jaar om deze tijd hadden we het weken achter elkaar absurd druk in de webshop vanwege het hamsteren van meel/bloem/gist door de oorlog in Oekraïne. En toen die hamsterdrukte voorbij was, was daar m´n kookboek, wat af moest. Al met al is er toen net niets van gekomen om bijvoorbeeld de kelder eens goed op te ruimen. 

De kelder is best groot. Hij is vrij laag, maar met mijn 1,63 meter kan ik er goed rechtop staan. Ik bewaar er uiteraard alle etenswaren, maar ook bakspullen, apparaten, mijn weckvoorraad enzovoorts. Ik ben maar gewoon in een hoek begonnen en doe elke dag een stukje. Het is fijn om alles door mijn handen te laten gaan en weer precies te weten wat we hebben. Er konden dingen naar de kringloopwinkel en ik gooide ook het één en ander weg. De rest maakte ik schoon en gaf ik een (soms nieuw) plekje.




Kijk, ik kwam ook nog een paar pannenlappen tegen, die Maaike ooit op school voor me maakte. Te schattig, toch?


Intussen kreeg ik het eerste ´werkje´ van Vesper. Dinsdagmiddag paste ik een middagje op haar en ik kreeg een lief bloemetje van ´handverf´.



Mijn weckketel kwam ook weer tevoorschijn. Ik schilde een kistje appels en kookte er appelmoes van. Omdat ik maar weinig suiker aan appelmoes toevoeg, weck ik de moes altijd even. Dan heb je de minste kans op schimmel. 






En natuurlijk was ik ook in de moestuin bezig. Hans bracht dinsdag houtsnippers voor me mee en schepte ze meteen over de paadjes tussen de bedden. Wow, wat ziet dat er weer netjes uit!


De laatste boerenkoolplant laat ik doorschieten om zaad te oogsten. Er komen al bloemetje.


Ik heb de peulen uitgeplant. Best vroeg, maar peulen kunnen wel wat kou hebben. Eventueel dek ik ze volgende week af. Dan worden er weer wat koude nachten verwacht. En over een week of twee komen er nog wat extra peulenplanten bij. Ik vond dat ik te weinig had en ben inmiddels een tweede zaaisel aan het opkweken. Peultjes vinden we zó lekker!



Steeds zaai ik nog weer meer. Bloemen en groenten. Ik ben benieuwd wat dit jaar de succesnummers zullen zijn.




Morgen is er nog weer een workshop ´Bak je eigen brood´. En dan even twee weken niet. Dat is ook wel fijn. Kan ik verder met de kelder. En dingen doen, die gewoon té lang geleden zijn. Zeep maken, bijvoorbeeld. Of weer eens een wijntje opzetten. Als de boel opgeruimd is, krijg je vanzelf ook zin om dat soort dingen weer eens van stal te halen :-).