maandag 20 maart 2023

Stinkend geluk

Zaterdag ben ik ijverig verder gegaan met m´n moestuin. Ik hoopte, dat ik nog op tijd zou zijn voor wat compost van de gemeente. En ja hoor! Ik had stinkend geluk! Tenminste ... er zijn er hier een paar, die die emmers compost vinden stinken. Nou, ik vind het geen stank, hoor. Maar dat komt wellicht omdat ik weet wat een rijk spul het is. Spul boordevol mineralen, voor een goede oogst!

Ik banjerde rond negenen op m´n klompen door de tuin. Het eerste bed, wat ik klaarmaakte, lag toen nog net in de schaduw. Maar al snel kwam de zon op de tuin en was het alleen nog maar fijner!

Ik maakte drie bedden klaar: al het onkruid ging eruit en er kwam een prachtig laagje compost als een dekentje overheen. Ik ben er nog twee keer voor heen en weer naar de compostberg gereden. Nu heb ik precies genoeg. 



Ik moet nu nog twee bedden. Hopelijk vind ik daar deze week gelegenheid voor. Zaterdag ben ik om half 12 gestopt, want ik had meer te doen, dan m´n tuin. En één bed kon ik sowieso niet doen, omdat daar het betongazen peulenrek van vorig jaar nog in stond. Dat moest één bed opgeschoven worden in verband met de wisselteelt. En ja hoor, Willem was zo lief om dat zaterdagmiddag nog voor me te doen :-).

Hans heeft het vlondertje voor m´n bijenkasten af getimmerd. Daar ben ik ook heel blij mee. Dan staan de kasten net iets van de grond en stabiel. Nu mag je een bijenkast niet zomaar verplaatsen. Maar je mag een kast wel elke dag een klein stukje verschuiven. Dat ga ik nu doen. Net zolang tot ze op de vlonder staan. 

Rond de middag ging ik naar binnen. Daar had ik ook nog het nodige te doen. Het is het ritme van de zaterdag: de boel aan kant maken, de was bijwerken, soms nog brood en lekkers bakken (als dat nog niet gedaan is) en tenslotte de weekboodschappen halen. Maar deze week was het net een beetje anders, want ´s middags was er een babyshower georganiseerd voor Thea. Er was een High Tea bij Thea´s moeder thuis met zussen, schoonzussen, een sleep vriendinnen en de twee moeders. Het was een leuke verrassing voor Thea en het was allemaal erg gezellig. 


Vespertje

Na afloop heb ik m´n weekboodschappen een keer bij de Aldi in Nieuw-Lekkerland gehaald. Daar was ik tenslotte in de buurt. En eigenlijk was ik toen nauwelijks later thuis dan normaal.

Ik had gedacht dat we deze zaterdag maar met een klein clubje zouden zijn. Maar uiteindelijk zat de tafel weer vol. Wat een rijkdom toch.

En na het eten nog gezellig koffie drinken. Alle baby-kleinkinderen zijn op deze dag weer lekker geknuffeld :-).


Vandaag was het weer maandag-soepdag. Het werd uien-roomsoep. Ik had een receptje uit een oud boekje van de kringloop. De leukste recepten zijn die, waar je alles gewoon voor in huis hebt. Dit was zo´n receptje. Ik had er o.a. ´een half bosje bieslook´ voor nodig. Laat dat nu al uitbundig in de tuin groeien :-). En de room die erin moest, dat werd een pakje houdbare room uit de kelder. Volgens het recept moest je de soep garneren met blokjes kaas en ham. Dat vond ik niet direct nodig. Voor de mannen, die graag iets ´vlezigs´ in hun soep lusten, sneed ik een blikje smac in blokjes. Ik serveerde het er los bij. Dat was een vondst. Zij blij met hun stukjes smac, ik hield het simpel vegetarisch ;-). Ik had er een zelfgebakken waldhornbroodje bij en ,eveneens zelfgemaakte, kruidenboter. Wat een feest.





Er is nog een restje over voor de lunch van morgen. Mmm. De volgende dag is soep eigenlijk alleen maar lekkerder.

Ik was een tikje gammel vandaag. Ik had vannacht zomaar anderhalf uur opgezeten. Het begon gisterenavond. Ik voelde een akelige tandvleesontsteking komen opzetten. Daar heb ik eigenlijk nooit last van. Ik nam paracetamol tegen de pijn. Maar toch werd ik er vannacht wakker van. Au, au! Ik heb een gaasje besprenkeld met propolis tinctuur en dat tussen m´n kiezen geklemd. Toen de pijn afzakte ben ik weer terug naar bed gegaan en gelukkig weer in slaap gevallen.

Vandaag heb ik een paar keer gespoeld met tea tree olie (2 druppels op een half glas lauw water). En ik heb ook een paar druppels op de ontstoken plek gedaan. Ik ben er nu nagenoeg vanaf! Het aangebroken flesje tinctuur ga ik maar opmaken als onderhoudsdosis. Dat doe ik regelmatig een tijdje achter elkaar, omdat ik nogal gevoelig ben voor allerlei ontstekingen. Met de propolis houd ik het goed onder controle. Maar nu was het toch wel een maand of drie geleden, dat ik het laatste flesje opmaakte. Het is dus weer tijd voor een kuurtje. En tea tree oil is gewoon geweldig spul. Dat moet eigenlijk in geen verbanddoos ontbreken.