vrijdag 3 maart 2023

Wandelen, handwerken, brood bakken

 Al aan het begin van vorige week had ik het al een keer tegen Willem gezegd: ¨Zaterdag gaan we fijn wandelen!¨ Het was een drukke, maar ook een emotionele week. Met wel twee overlijdens van mensen van onze eigen leeftijd. Wandelen is dan een goed plan. Naar buiten, bewegen, natuur, gesprekken, wat wil je nog meer.

Alleen was het weer niet heel erg aanlokkelijk. Het was de vraag, of het op zaterdag droog zou zijn. Want wandelen in de regen, daar had ik niet zo heel veel zin in.

Zaterdagochtend brachten Willem en ik eerst Henk naar de kringloopwinkel in Rotterdam, waar hij af en toe als vrijwilliger werkt. Op de terugweg vielen er toch heus druppels uit de sombere lucht. Hè, jammer! Zouden we dan maar van onze wandeling afzien? We hadden nota bene onze wandelschoenen al aan :-(. 

Maar gelukkig! Onderweg klaarde de lucht op en stopte het met regenen. We besloten om in het Alblasserbos bij Wijngaarden te gaan wandelen. Dat is op een paar kilometer afstand van ons huis. Echt een thuiswedstrijd, dus. We parkeerden onze auto en stapten het wandelpad op. 



Het was heerlijk stil, ook al was het niet echt vroeg meer. We liepen nog maar een minuut of tien, toen Willem ineens zei: ¨Teun, kijk daar eens!¨ Vlak voor ons uit sloegen reeën op de vlucht. Met een grote sprong gingen ze één voor één over een sloot aan de bosrand en renden een weiland in. Willem had de tegenwoordigheid van geest om snel z´n mobiel uit z´n jaszak te trekken en een filmpje te maken. Niet heel duidelijk, maar je ziet ze toch wegspringen. Acht stuks maar liefst!


Nou, dat was een mooie verrassing op onze wandeling. We wandelden een uurtje. Hier en daar was het erg blubberig. Maar met onze fijne wandelschoenen is dat geen probleem. Volledig ontspannen en lekker opgefrist kwamen we weer bij de parkeerplaats aan. 


Hoe fijn is dat? Zó dichtbij huis. Zó mooi. En ook nog gratis.

Wat ik ook altijd zo ontspannend vind is handwerken. Als kind deed ik het al graag. Zomaar je handen laten gaan en iets creeëren. Vorige week heb ik het setje voor de pop af gebreid. Wat een leuk werkje was dat!


En nu ben ik weer verder gegaan met het popje.

Als het goed is, heb ik het eind volgende week af. Ik ben zó benieuwd naar het eindresultaat.

Straks geef ik weer een workshop ´bak je eigen brood´. Alles staat al klaar op de workshopzolder. Alleen moet ik zo nog even de shop stofzuigen en moppen en het toilet schoonmaken. En dan mogen de mensen weer komen. Ik zag al dat het weer een clubje uit alle delen van Nederland is. Van Zwolle tot Hardinxveld-Giessendam. En al die mensen mag ik weer leren brood bakken. Iets wat ik zelf nu al 24 jaar doe en nog altijd leuk vind. Heel regelmatig probeer ik nog weer iets nieuws uit. Ik maakte van de week een vlechtbrood op een snelle manier, namelijk met maar één rijs. Het zag er mooi uit en smaakte ook prima. Ik maak hem binnenkort nog een keer met een kleine aanpassing en zal dan het recept hier posten. Ook als je nog nooit brood gebakken hebt, is dit goed te doen. 



Maar nu ga ik snel het ontbijt voor Willem en mij klaarmaken. Hans en Henk zijn al naar het werk vertrokken. Tijd voor ontbijt en om de laatste puntjes op de ¨i¨ te zetten voor de workshop.