maandag 2 maart 2009

Afzien

Zo, dat is weer even afzien, op maandagmorgen ná de vakantie ;-). 't Begon met wat kleine strubbelingen. Ik stond, zoals gewoonlijk op maandagmorgen, om kwart over 5 op en wilde meteen de badkamer ingaan, om aan de was te beginnen. Helaas, de badkamer zat op slot. Er zat al een vroege vogel in bad :-). Nou ja, toen heb ik in elk geval de wasmachine beneden maar vast aangezet. Die stond al gevuld klaar. Daarna een uurtje achter de strijkplank en toen was het alweer tijd om aan het ontbijt te beginnen. Hans was inmiddels ook al beneden. Die was achter geraakt met z'n typles en zat hard te oefenen. De rest had meer moeite om op tijd beneden te komen. Vooral Leendert was haast niet wakker te krijgen. Bovendien had hij zaterdag zijn schooltas niet klaargezet en kwam hij roepen om gymspullen. Daar wordt ik altijd kriegel van. Ze moeten zorgen, dat hun tassen klaarstaan, want in de hektiek van de morgen, moeten er niet al te veel tussendoortjes zijn. Willem en de kinderen hadden zaterdagochtend de bovenverdieping opgeruimd. En dat bleken ze grondig gedaan te hebben. Badjassen die niet aan de haakjes hingen, gymspullen, die náást de schoolboekendoos lagen, enzovoorts enzovoorts: alles was gewoon de wasmand ingekieperd. Vandaar die moed benemende hoeveelheden ;-). Nou ja, de gymbroek werd opgeduikeld en eindelijk zaten we aan het ontbijt. Om kwart over 8 was iedereen de deur uit. Behalve Henk, die nog fijn thuis is. Wat een stilte! Ik heb me maar vol overgave op de rommel gestort. Onder koffietijd nog even naar de witgoedmonteur gebeld. De koelkast in de garage blijkt kapot. Hij stopt niet met koelen, zodat alles bevroren is. Gelukkig komt de monteur vandaag al langs. Kapotte apparatuur is zó irritant. 't Is een garantieklusje, want ik heb die koelkast nauwelijks een jaar.

Henk is niet helemaal lekker. Gisteren zat hij aan tafel ineens te kokhalzen. Ik
dacht eerst, dat hij een graat van de kabeljauw had ingeslikt. Maar dat bleek niet zo te zijn. Hij is hangerig en wit en heeft vanmorgen zowaar een uur op de bank liggen slapen. Ik hoop niet, dat de rest gaat meedoen.

Zaterdag had ik ook nog een logje willen schrijven, maar was daar niet meer aan toegekomen. Op zaterdag eten we tussen de middag meestal iets lekkers. Bijvoorbeeld een ei op brood, of soep ofzo. Een enkele keer verras ik met wafels bakken. Zaterdag was het net zo'n dag voor een verrassing. De kinderen hadden onder aanvoering van Willem écht hard hun best gedaan. Dan is wafels bakken een leuke beloning. Hans en Koos stonden al meteen achter me, met de vraag of ze het beslag mochten mixen. Dat mochten ze. Om de beurt.





Als je goed kijkt, zie je bij de mixerkom een vies vodje papier liggen. Da's al zo'n jaar of 8 mijn wafelrecept ;-)
Heel simpel:
200 gram gesmolten margarine
200 gram suiker
pakje vanillesuiker
2 eieren
500 gram zelfrijzend bakmeel
450 ml. lauw water
Alles goed mixen en bakken maar.
Wij hadden zaterdag 2 keer deze hoeveelheid en aten daar met z'n tienen van. Weliswaar zaten daar wat kleintjes bij, maar toch: de wafels voeden goed.