donderdag 26 maart 2009

Opruimen en de warme maaltijd

Vandaag heb ik nu eens lekker veel en lekker tastbaar opgeruimd :-). De laatste paar weken verdween er steeds meer rommel naar Willem z'n kantoor. Omdat het kantoor niet goed verwarmd is, gebruikt Willem het 's winters niet zo vaak en zit hij vaker met z'n laptop aan de tafel in de woonkamer. Het gevaar van een ongebruikte ruimte is, dat die binnen de korste keren de bestemming "rommelhok" krijgt. Ik ging me er zo langzamerhand echt om schamen en heb vanmorgen resoluut de koe bij de horens gevat. Het meeste werk was om alle zakken en dozen met kleding uit te zoeken. Ik heb de laatste paar weken steeds van alle kanten kleding toegestoken gekregen. Normaal gesproken ben ik altijd erg streng daarin: ik zoek de kleding meteen uit. Wat ik kan gebruiken gaat de kast in. Wat ik kan doorschuiven naar anderen gaat weer weg. Het restant gaat in de kledingcontainer. Maar nu had ik de voorraad laten oplopen, door de zakken en dozen in het kantoor te parkeren, met de gedachte:"Dat doe ik later wel." Het was daardoor een hele klus geworden. Als je er eenmaal mee begint, is het best leuk. Toch spannend wat je allemaal tegenkomt. Soms oude, verwassen, kapotte of vreselijk gedateerde kleding. Maar ook vaak erg leuke, hippe en zelfs merkkleding. Zo vond ik vandaag onder andere 3 nog heel mooi G-Star spijkerbroeken voor Dirk. Ze waren alleen net een beetje te lang, maar dat lost oma wel op ;-). Ik kwam ook 2 heel feestelijke jurken voor Maaike en Maria tegen. Dat komt mooi uit. Volgende week trouwt er een nichtje. Dan mogen ze mee naar de receptie. Dan krijgen ze die mooie feestjurken aan. Ik hoop eraan te denken er een fotootje van te maken. Al doende dacht ik erover na, waar ik alle spullen zou laten, die weg moesten. Ik heb alles in zakken en dozen onder de trap gezet. Met een duidelijk briefje eraan, waarop ik de bestemming heb geschreven. Willem is zo lief om zaterdag pakketdienst te willen spelen. Hij gaat alle klaarstaande zakken en dozen wegbrengen. Wat een fijn idee, dat zaterdag de gang weer helemaal leeg zal zijn! Ik heb er meteen dozen oud papier en leeg glas enzo bij gezet. Kan alles weg.

Vanavond zaten we erg laat aan tafel. De kapper kwam vanmiddag en er moesten 10 personen geknipt worden. Daardoor gingen we pas tegen zevenen aan tafel. Vooral voor de kleintjes was het best moeilijk om zo lang te moeten wachten. Maar het wachten werd beloond. Ik had vanavond eens eten wat écht íedereen lustte. Op zich heb ik geen lastige eters. Maar meestal is er toch wel één bij, die hetgeen op tafel komt niet zo lekker vindt. Wij maken daar geen probleem van. Je neemt maar wat je lekker vindt en volgende keer beter. Soms komt dat erop neer, dat iemand alleen aardappels met een beetje vlees en jus eet. Maar één dagje zonder groenten, daar malen we niet om. Vandaag stond er op het menu: Kipfilet, gekookte aardappels, verse bospeen en appelmoes. Ik had 3 bossen peen gekookt, maar dacht daaraan te kort te komen. Dus heb ik er op het laatst nog een pot doperwten aan toegevoegd. Dat was maar goed ook. Alles is opgekomen. Het toetje was een grote verrassing: biest!! Alleen Maaike houdt er niet van. Die kreeg een schaaltje yoghurt. Maar de anderen bedelden allemaal om een tweede schaaltje, wat ze voor één keer ook kregen ;-)