maandag 13 oktober 2008

Bospeen, yoghurt en energie

Wat waren het weer prachtige dagen, vol zonneschijn! Zaterdag hebben we zowaar wéér de bbq de schuur uit gereden ;-). Half oktober bijna! Vandaag kon de was ook weer lekker buiten drogen. Vanmiddag ben ik in de tuin aan de slag gegaan. Het stond niet op mijn programma voor vandaag. Maar ik rommel toch liever in de tuin als het droog is, dan wanneer het regent. Ik heb er een hoop oude rommel uitgehaald en 2 mooie paarse herfstasters gepoot. Die had ik nota bene al 2 weken geleden van mijn vader gekregen. Nu hebben ze een mooi plaatsje. Wat vandaag wél op mijn programma stond: bospeen schrappen. Ik had zaterdag een bos of 10 bij 'mijn' boer vandaan. Ze waren nog prachtig, alleen het loof was slecht. Ik heb zaterdag het loof er meteen vanaf gehaald en vandaag wilde ik een begin maken met schrappen. Eerlijk gezegd is dat nu niet meteen mijn lievelingswerkje. Maar buiten aan de tuintafel, heerlijk in het zonnetje, is het natuurlijk een ander verhaal ;-). Het was absoluut geen straf om daar een hele emmer vol peen te schrappen.




Vandaag heb ik ook nog maar weer eens yoghurt gemaakt. Ik haal altijd verse boerenmelk, zó van de boer. Maar die is onverhit niet zo heel lang houdbaar. Nu had ik vorige week juist ook nog wat liters melk via mijn vader toegestoken gekregen. Die krijgt regelmatig zuivel uit een bejaardenhuis. Daar zijn ze al bang, als de tenminste houdbaar datum nog maar 3 dagen vooruit ligt. Verder kwam Trijnie nog thuis met een liter of wat melk en karnemelk, wat over was op haar werk en wat ze daar wilden weggooien! Goed dat Trijnie het mocht meenemen. Wie gooit er nu goed eten weg. Al met al had ik een behoorlijke voorraad zuivel en dus moest die worden verwerkt. Vandaar die yoghurt. Zelf yoghurt maken is heel eenvoudig. Je verhit de melk tot tegen het kookpunt (pasteuriseren) en laat het vervolgens afkoelen tot iets warmer dan handwarm. Je voegt aan 1 liter melk 2 eetlepels yoghurt toe en zet het mengsel warm weg. Je kunt dat bijvoorbeeld in een thermoskan doen, of in een pan tussen de dekens. Maakt niet uit. Als het mengsel maar heel langzaam afkoelt, zodat de bacteriën uit de yoghurt zich kunnen vermenigvuldigen en de melk tot yoghurt maken. Ooit, een jaar of 15 geleden, heb ik er een speciale yoghurtmaker voor gekocht. Hij werkt even fijn als simpel. Het enige nadeel is, dat je er maar 1 liter tegelijk in kunt maken.




Vandaag zag ik dat voor de eerste keer het nieuwe termijnbedrag voor energie was afgeschreven. Ik heb de electriciteitsprijs per 1 oktober voor 3 jaar laten vastzetten. Ik betaal dan nu een hogere prijs, maar over 3 jaar zit ik, naar verwachting, op een lágere prijs dan de marktprijs. Hoe dan ook, ik schrok toch wel even van de verhoging. Van 250,00 naar 299,00 lijkt me wel erg veel. Toch maak ik me maar niet al te druk hierover. Als ik nu teveel betaal, zal dat in januari, bij de jaarnota, wel weer rechtgetrokken worden. Bovendien las ik juist in de krant, dat een gemiddeld gezin volgend jaar zo'n 100 euro meer kwijt zal zijn aan gas, vanwege de gestegen gasprijs. Nu zijn wij niet echt een gemiddeld gezin, maar ons gasverbruik is wel aardig gemiddeld. Het gemiddelde ligt op 1600 kuub per jaar. Ik denk, dat wij dit jaar op 1400 kuub gaan uitkomen. Dan zullen we volgend jaar dus bijna 90 euro moeten gaan bijbetalen voor het gas. Dat trekt dan het nu teveel betaalde electriciteitsgeld weer wat in evenwicht. Ik ben heel benieuwd naar mijn nieuwe termijnbedrag voor volgend jaar. We hebben dit jaar een veel lager verbruik dan het jaar ervoor. Nu nog zonnepanelen en windenergie, dan zakt het verbruik nog verder ;-)