donderdag 16 oktober 2008

Een (grape)fruitig dagje

't Waren niet alleen worteltjes, die ik zaterdag meenam bij de boer vandaan. Ik kreeg ook een bananendoos vol grapefruits mee. Heerlijke grapefruits, niets mis mee, enkel de schil, die niet mooi meer was:



Vandaag vond ik het een geschikte dag om me maar eens om de grapefruits te gaan bekommeren. Het moest allemaal wel een beetje tussen de bedrijven door, dus ben ik in etappes te werk gegaan. Eerst heb ik 2 liter grapefruitsap geperst om daar limonadesiroop van te maken. De vers geperste sap heb ik gezeefd en daarna door een neteldoek laten lopen, zodat er geen 'dingetjes' meer in zaten. De sap heb ik in een grote soeppan gegoten, er 3 kilo suiker aan toegevoegd en op het gas gezet. Mensen die nooit zelf jam of siroop maken, zijn altijd erg verbaasd over de grote hoeveelheid suiker die je erin stopt. Kan je nagaan, hoeveel verborgen suikers je tot je neemt! Maar deze hoeveelheden zijn nodig, omdat de suiker zorgt voor de conservering. Terwijl ik de sap met de suiker aan de kook bracht, zette ik de schone flessen klaar. Ik zet m'n glazen en potten altijd heel schoon weg en als ik ze weer wil gebruiken spoel ik ze alleen maar even om met kokend water en zet ze dan 2 minuten in de magnetron op vol vermogen. Dan zijn ze volgens mij steriel genoeg ;-). De rubberen weckringetjes en dekseltjes heb ik een paar minuten in een pannetje water uitgekookt. Intussen was de sap aan de kook gekomen. Ik heb het gas meteen maar uitgedaan, omdat ik bang was, dat de sap anders zou gaan geleren. Er stond veel schuim op en dus heb ik met m'n schuimspaan de siroop ontschuimd. Vervolgens is alles kokend heet de flessen ingegaan.
Na de lunch ben ik opnieuw aan het grapefruit persen gegaan. Deze keer perste ik 1 1/2 liter. Van dit sap heb ik gelei gemaakt. Heel simpel, met geleisuiker. Ik heb de sap eerst weer gezeefd en door de neteldoek gedaan. Daarna in de soeppan met 2 kilo geleisuiker. De boel aan de kook gebracht en 4 minuten flink laten borrelen. Toen de gelei meteen in jampotjes gedaan en die omgedraaid laten afkoelen.
Maar, help, die doos was echt nog niet leeg! Dus besloot ik later op de middag het ochtendwerk nog maar een keer te herhalen. Ik maakte nog een keer limonadesiroop van 2 liter versgeperste grapefruitsap. Hè, hè, er liggen nu nog 15 grapefruits in de doos. Maar daar ga ik niets speciaals mee doen. Straks ga ik er een paar uitpersen voor Willem en mij. Onze avondborrel ;-)



Willem heeft trouwens een nieuwe methode gevonden voor piano spelen :-)



Als Willem een nieuw muziekstuk wil instuderen, haalt hij dat altijd van internet. Er zijn sites, waar je midi-files free kunt downloaden. Je kunt dan de muziek afluisteren en, als die je bevalt, uitprinten in zowel gewoon notenschrift als in klavarscribo. Nu gebeurde het nogal eens, dat Willem zo'n uitgeprint stuk wilde gaan instuderen, maar dat het achteraf toch niet helemaal was, wat hij ervan verwachtte: te moeilijk, te saai, te weet-ik-veel-wat. En dan belandden al die blaadjes weer bij het oud papier. Nu heeft hij bedacht om gewoon z'n laptop bij de piano te zetten, er een beeldscherm aan te hangen en vanaf het beeldscherm te spelen. Als het dan écht iets moois is, iets wat print-waardig is ;-), dan pas print hij het uit. Leuk gevonden, toch?