maandag 19 oktober 2009

Kindervreugd

De dagen zijn vol met allerlei kindervreugd. Vorige week was het op school projectweek. De hele week hebben de kinderen eraan gewerkt. Evenals de week ervóór, trouwens. Omdat de school 40 jaar bestaat was het thema: een bijzondere gebeurtenis in de afgelopen 40 jaar. Iedere klas had een ander onderwerp. Vrijdagavond was de afsluiting en mochten alle kinderen met ouders, brussen, grootouders en andere belangstellenden het resultaat komen bekijken. Het was erg leuk en gezellig!

Hans zit in groep 8 en heeft gewerkt over: Landing op de maan, 1969. Dit onderwerp was een kolfje naar zijn hand. Hans heeft al jaren belangstelling voor alles was in de lucht te zien is en weet, behalve van de maan, van alles over het heelal. Van papier maché waren er planeten gemaakt. Die hingen op in de klas. Middenin de klas was een maanlandschap nagebootst en daarop stond een leerling in een ruimtepak. De klas was naar een sterrenwacht geweest en had zelfgebouwde raketten afgevuurd. Erg leuk allemaal.



Maaike zit in groep 7. Het onderwerp van haar groep was: Het wonder van Entebbe, spectaculair einde van een gijzelingsactie in 1976. In deze klas was het vliegveld van Entebbe nagebouwd. Inclusief gegijzeld vliegtuig en hordes soldaatjes die aan de bevrijding bezig waren. Maaikes groepje had de verkeerstoren nagemaakt.




Behalve dat Maaikes klas druk was met het project, was er donderdag ook de bruiloft van de juf! Ook dat was natuurlijk een heel feestelijk gebeuren.

Koos zit in groep 6. Hij werkte over: Calvijn, dit is hét Calvijnjaar, maar die waren er natuurlijk meer... In zijn klas was Genève nagebouwd. Compleet met de kerk, waar Calvijn preekte. Verder bewonderden we daar o.a. het titelblad van Calvijns belangrijkste werk: de Institutie. En de ramen van het lokaal waren prachtig 'gebrandschilderd'.



Maria (groep 4) werkte over: "De vrouw met het boek", uitgegeven in 1970. Dit boek speelt zich af in China en dat was aan de werkjes goed te zien: Chinese lantaarns, waaiers, letters. Maar het meest spectaculaire was toch wel de échte ezel in een hoek van de klas. Ik was op slag verliefd. Wát een schatje! Maria mocht, net als de vrouw uit het boek, wel even op de rug van de ezel zitten.



Ons jongste basisschoolkind is Jan. Hij zit in groep 3 en werkte over: Het koningshuis, diverse gebeurtenissen. Zijn klas was vooral heel rood, wit, blauw, oranje én goud. Behalve van de koninklijke familie maakten de kinderen ook een stamboom van hun eigen familie. Daar had Jan wel even werk aan ;-).




Er was nog méér kindervreugd vorige week. Koos mocht woensdag afzwemmen en slaagde voor z'n A. Wij geven dan altijd een kleinigheidje en voor Koos had ik iets leuks bedacht. Ik ging samen met hem naar McDonalds en daar mocht hij iets lekkers uitkiezen. Hij koos een McChicken en glunderde van oor tot oor :-).




Vanwege het 40-jarig jubileum van de school kregen alle kinderen vrijdag een kado. Het was super geheim gebleven. Zelfs de leerkrachten wisten niet wat de kinderen zouden krijgen. Het bleek een schooltas te zijn, met het logo van de school erop. Erg leuk, origineel en praktisch. De tassen hebben veel vakken en kunnen als handtas, schoudertas of rugtas gebruikt worden. De kinderen waren opgetogen.




Zaterdag was het feest voor Hans. Zoals ik al schreef, is hij erg geïnteresseerd in het heelal. Op z'n negende verjaardag kreeg hij z'n eerste telescoop. Dat was eigenlijk meer een speelgoedgeval. Een jaar later kreeg hij een betere. Maar inmiddels was hij er wel op uitgekeken (letterlijk en figuurlijk). Hij zette hem te koop op Marktplaats en vertelde op school dat z'n telescoop te koop was. De juf bleek hem graag te hebben. Hij verkocht z'n telescoop dus aan z'n juf en zocht samen met Willem naar een uitgebreider geval. Op Marktplaats uiteraard ;-). Ze vonden een heel mooi exemplaar en zaterdag zijn ze hem gaan halen. Vraag me niet wat er nu allemaal zo spectaculair aan is, want het zegt me niet veel. Maar zaterdagavond was de halve familie in rep en roer om om de beurt door de nieuwe telescoop te kijken. Ik vind het erg leuk, als kinderen een hobby hebben. En de telescoop heeft hij helemaal opgespaard van z'n krantengeld. Niet gek voor een knul van 11!



Vandaag was het de eerste dag van de herfstvakantie. Ik heb het vooral heel druk gehad met de kledingwissel. Dat is iets wat ik altijd in de vakantie doe. Dan zijn de kinderen thuis en kan ik tussen neus en lippen door steeds bij iemand passen. Vandaag heb ik de jassen gedaan. Eerst ben ik naar mijn ouders gereden. Daar liggen de jassen altijd opgeslagen, omdat ik er hier geen plaats voor heb. Met een auto vol bananendozen reed ik weer naar huis. Eerst heb ik alles gesorteerd in een jongens- en een meisjesstapel. Daarna ging ik passen. Voor ieder kind was er een schooljas, een speeljas en een zondagse jas. Behalve voor Hans. Bij hem ontbreekt de zondagse jas nog. Dat is dus boffen, als je maar één jas hoeft te kopen! Na het passen heb ik alle zomerjassen en bodywarmers van de kapstok gehaald. Het waren er genoeg voor vier trommels wasgoed. Alles is lekker gewassen en buiten gedroogd. Nu nog wat reparaties (knopen en lussen enzo). Die doet m'n moeder. En dan kan alles weer opgeruimd worden. De winterjassen hangen keurig aan de kapstok. Morgen ga ik verder met de rest van de kleding. Ik moet nog voor vijf kinderen alles uitzoeken. Nog een beste klus dus :-(.