zaterdag 31 oktober 2009

Broodbeleg

Toen ik vorige maand de maandboodschappen binnenkreeg en de bon nakeek, viel het me op, dat het broodbeleg wel een erg groot percentage uitmaakte. Er wordt hier dan ook goed brood gegeten. Ik heb (bijna) altijd zelfgebakken brood. Dat is voedzamer dan gewoon winkelbrood. En ook zijn de sneetjes dikker. Daardoor is het aantal sneeën brood (en dus het aantal keren beleg) wat hier wordt gegeten een stuk kleiner, dan wanneer ik brood uit de winkel had. Toch wilde ik de post 'broodbeleg' wat lager zien te krijgen. En -eigenlijk nog belangrijker- ik wil m'n gezin ook wat gezonders voorzetten, dan al het standaard broodbeleg. Een poosje geleden was het al in het nieuws, dat vleeswaren, met name ham en salami, zo ongezond zijn. Dat is geen wonder, als je de ingrediënten bekijkt. Het zit vol met allerlei toevoegingen. Ik let er bij het inkopen van vleeswaren sowieso al op, dat er geen E621 is toegevoegd. Dat is een smaakversterker, die verboden moest worden. Onbegrijpelijk, dat zoiets giftigs (anders kan ik het niet zien) aan voedsel mag worden toegevoegd. De keuze in vleeswaren zónder E621 (en de alternatieve benamingen van dit goedje) is al enorm beperkt. Ik baal ervan om mijn gezin troep voor te zetten. Overigens werd in het nieuwsartikel over het ongezonde van vleeswaren die smaakversterker niet genoemd. Er werd wél in gezegd, dat zo min mogelijk bewerkt voedsel het beste is. Wat vleeswaren betreft scoorde kipfilet goed.
De laatste tijd heb ik nogal eens koud rundvlees of koude kipfilet (mét een klodder pindasaus uit eigen keuken) in flinterdunne plakjes gesneden voor op de boterham. Daar heb ik een beter gevoel bij. Ook wil ik binnenkort humus maken. Dat is een vegetarisch broodbeleg op basis van kikkererwten. De ingrediënten hiervoor heb ik in huis. Maar ik heb op het moment niet zoveel tijd voor experimenten. Er komen steeds vaker zelfgemaakte salades op tafel en ook meer rauwkost. Alles bij elkaar gaat het de goede kant op.
De zoete troep moet ook langzaam maar zeker het veld ruimen. Zoiets moet je niet in één keer willen veranderen. Dat lukt niet. De zelfgemaakte appelstroop (geen enkele toevoeging, dus in feite gewoon ingedikt appelsap) is hier goed in de smaak gevallen en ook mijn zelfgemaakte jam (met minder suiker) lust iedereen graag. Langzaamaan wil ik de goedkope hagelslag, vruchtenhagel en goedkope chocopasta etc. uitbannen.
Omdat het voor mij een nieuwe tak van sport is, ben ik aan het experimenteren geslagen. Het broodbeleg uit eigen keuken moet gezond en voordelig zijn.
Donderdag heb ik iets uitgeprobeerd met gehakt.
Ik nam een pond gehakt en kneedde daar 1 ei door, zodat het een smeuïg geheel werd.

Daarna heb ik er een flinke hoeveelheid paneermeel bij gedaan. Paneermeel maak ik altijd zelf. Ik verzamel daarvoor de broodkruimels van de broodplank (na het brood snijden) en bewaar die in een blikken trommel. Droog bewaard, blijft dat zo ongeveer onbeperkt goed. Als ik het nodig heb, doe ik de benodigde hoeveelheid broodkruim in mijn blender en maak er zo mooie paneermeel van.

Ik kruidde het mengsel met Italiaanse kruiden, deed er zout bij en vormde het tot een brood. Daarna maakt ik in het midden van de rol een diepe gleuf, waar ik champignons in zette. Ik vouwde de gehaktrol weer dicht.


Ik heb de rol eerst in een beetje margarine rondom bruin gebakken. Daarna heb ik hem in de magnetron gaar gemaakt (5 minuten op vol vermogen).

Daar bleek de rol niet helemaal tegen bestand. Hij was open gebarsten. Dat moet ik volgende keer dus anders doen, als ik de rol mooi heel wil houden.

Het kon de pret verder niet drukken. Ik heb de rol laten afkoelen en de volgende morgen in plakjes gesneden. Ik ga dit in allerlei variaties er maar eens inhouden. Een lekker simpel broodbeleg!

Ik heb trouwens ook een manier gevonden om onze broodbelegpost naar beneden te krijgen. Tussen de middag zitten wij hier met z'n zessen aan tafel. Ik dekte altijd de tafel en liet de kinderen zelf hun brood smeren. Nu maak ik sinds een paar weken het brood voor de lunch zelf klaar. Het zijn dan altijd dubbele boterhammen, wat dus de helft aan beleg scheelt. Bovendien smeer ik ongetwijfeld 'zuiniger' dan de kinderen (die soms maar aanklodderen!). Op de minimaal 60 boterhammen per week, scheelt dat dus voor 30 boterhammen beleg. Da's een significante besparing op maandbasis! De kinderen vinden het prima. Want we zijn zo veel sneller klaar met eten :-)