maandag 30 januari 2012

Mijn maandag

De dag begon vroeg in Huize Luijkensteijn. Ik had mijn wekker op 5 uur staan, maar was al eerder wakker. Henk was naast me gekropen. Dat gebeurt wel vaker. Ik heb er meestal geen hinder van en hij mag dus van me komen zo vaak hij wil. Maar vannacht was hij onrustig. Steeds gooide hij de dekens weg en dan werden we samen helemaal koud. Ik trok dan de dekens weer over ons heen, maar dat vond hij te warm. Om kwart voor 5 piepte hij dat hij zo´n buikpijn had en hij wilde in bad. Ik wilde tot 5 uur wachten om m´n nachtje nog even ´af´ te maken, maar hij bleef zeuren. Willem was er ook wakker van geworden en hij besloot Henk dan maar in bad te gaan zetten, zodat ik nog even een kwartiertje kon blijven liggen. Hè lekker was dat, na zo´n gestoorde nachtrust!

Henk zat prinsheerlijk in een warm bad en op een gegeven moment hoorde ik hem zelfs zingen :-). Ik ging uit bed om aan de werkweek te beginnen. Willem zat al achter z´n laptop. Die hoeft ook nooit naar werk te zoeken. Voor mij lag er eerst een in te vullen formulier klaar. Iets wat Henk vandaag moest meenemen naar school en dat dus nog snel gedaan moest worden.

Henk was inmiddels uit bad en al in de kleren. Hij ging eerst een poosje zitten spelen, maar kroop daarna nog even lekker onder een plaid op de bank en viel in slaap.

Vanaf half 7 begon het dagelijkse ritme: ontbijttafel dekken, kinderen roepen, brood snijden, aan tafel met elkaar en daarna het hele riedeltje totdat ik op de fiets zat naar school om Henk weg te brengen. Het was heerlijk fris buiten. Toch nog een staartje winter! We hadden ons flink ingepakt met wanten en mutsen. Ik miste mijn sjaal en kreeg een ijskoude kin.

Toen ik terugkwam deed ik eerst een sjaal om en daarna stopte ik vijf pakken folders in mijn krantentas. Nu ik toch buiten was, ging ik meteen maar een beginnetje aan mijn folderwijk maken. Nog voor half 10 kwam ik lekker opgefrist thuis. Zo´n folderwijk is ideaal voor mij. Verplichte beweging in de buitenlucht! Ik zakte even uit met een kom hete chocolademelk, checkte mijn e-mail en breide een stukje aan een babyvestje wat ik op de pennen heb staan.

Daarna was het tijd om aan de rommel en de was te beginnen. De ochtend vloog om. Voordat ik er erg in had was het alweer 12 uur. Tijd om weer snel naar school te fietsen. Onderweg knabbelde ik aan mijn dagelijkse appel. Lekker! Na de middag herhaalde ik het ritueel van vanmorgen. Ik stak weer vijf pakken folders in mijn tas en liep weer 70 adressen af. Eigenlijk had ik nog wel meer willen doen, maar ik had last van mijn bekken en dat kan ik beter niet negeren.

Thuis ging ik verder met de rommel en de was. Dat neemt wel 80 procent van mijn huishoudtijd in beslag, schat ik. Om kwart over 3 maakte ik weer het ritje naar school. Drie kinderen hadden fluitles. Elk half uur maande ik er één dat hij of zij naar les moest. Koos had niet zo´n zin, want hij wil zo graag Traverso gaan spelen. Ik heb beloofd, dat ik ga kijken, of ik er één voor hem kan kopen. Maar over zo´n aanschaf moet toch echt wel even worden nagedacht. Het liefst kocht ik een tweedehands exemplaar, maar die zijn er niet zo heel veel. In zo´n geval kan je beter geduld hebben tot er iets geschikts op je pad komt. Maar geduld is iets waar Koos niet ruim mee bedeeld is.

Ik begon intussen aan de warme maaltijd. Ik wil de komende tijd zoveel mogelijk uit de voorraad eten. Voor vandaag stond er een rollade op het menu. Die was uit het kerstpakket en lag nog in de vriezer. Ook lag er nog 500 gram gesneden rode kool in de vriezer. Dat stoofde ik lekker met kruiden en appelstukjes. De zak met uien is ook nog niet leeg. Dus maakte ik ook hachee. Ik kookte er verse appelmoes bij en als toetje had ik zelfgemaakte yoghurt met bosbessenjam (uit de weck). Ziezo. We hebben heerlijk gegeten en mijn voorraad is weer een stukje geslonken :-). Voor morgen ligt er een flinke varkenskluif uit de vriezer en staat er een kilo erwten in de week. Dan maak ik snert. Daar hoef ik alleen winterwortel en een knol voor te kopen. De rest heb ik in huis, inclusief de rookworst. Ik wil deze week ook nog bieten eten. Daar heb ik nog een paar kilo van liggen. Ik ga dan meteen een verbeterpoging doen voor bietenchips. Ik heb me via google er wat in verdiept en besloten de bietenplakjes eerst een half uurtje te drogen voordat ik ze frituur. Ik ben benieuwd.



De kaasjes die ik vorige week maakte zien er prachtig gelukt uit. We moeten alleen nog een paar weken geduld hebben, voordat ze lekker zijn. De kinderen vragen steeds wanneer we ze gaan opeten. Dan zeg ik: ¨Wat wil je hebben? Jonge kaas, belegen kaas, oude kaas?¨ We zijn hier dol op oude kaas, dus zeggen ze dan:¨ Oude kaas graag.¨ ¨Nou, dan moet je tot oktober wachten,΅. Dan kijken ze raar op, hoor? Moet je zólang wachten? Ja dus! Volgende keer zullen ze met meer respect naar oude kaas kijken, nu ze weten dat het zólang duurt voordat je dat kunt eten! Vanavond heb ik met Maria aan haar spreekbeurt gewerkt. Ze heeft hem volgende week en is al goed aan het oefenen. Gelukkig heeft ze van de week niet zoveel ander huiswerk. Dat komt nu mooi uit. Ook heb ik haar rekenoefeningen en oogoefeningen met haar gedaan. Het is hier ´s avonds net zo´n school. Willem zit nu met Leendert Bouwkunde te doen. Hij leert van alles over funderingen. Trijnie zit hard Duits te oefenen. De rest is klaar met schoolwerk.

Ik ga nog strijken. Morgen wacht me een drukke en volle dag. Sowieso is de week overvol geboekt. Stug doorgaan dus maar.