Op maandag kan het hier vriezen of het kan dooien. Op sommige maandagen kom ik niet goed op gang met mijn huishoudelijk werk. Vooral niet als er op die dag activiteiten buiten de deur zijn. Op andere maandagen ben ik juist overijverig en komt er veel werk uit m'n handen.
Vandaag was het fijn iets tussenin. Mooier kan eigenlijk niet :-). Gewoon lekker veel werk verzet, zonder dat ik zó bekaf ben, dat het morgen niets gaat worden.
Ik hoefde de hele dag niet van huis. En dat was fijn. Ik heb vanmorgen nagedacht of ik zou werken volgens Fly-Lady, of dat ik vandaag mijn eigen plan zou trekken. Ik heb het laatste gedaan. Als ik volgens Fly-Lady werk ben ik de hele morgen met m'n ochtendroutine bezig. Dat geeft verder niets, want dat doe ik zo al twee maanden en heeft m'n huishouden goed gedaan. Maar uiteindelijk blijven er toch dingen liggen, omdat ze simpelweg niet in m'n routines staan, nóch in de 'opdrachten' van Fly-Lady voorkomen. Daarom heb ik er voor gekozen om vandaag niet te Flyen en heb gewoon gedaan wat mijn hand vond om te doen, om het maar enigszins plechtstatig te zeggen.
Ik heb inmiddels al heel wat vragen gekregen over Flylady. Volgens mij zijn er heel wat vrouwen (en mannen) die deze manier van huishouden wel willen uitproberen. Voor mij een bewijs dat er meer mensen zijn die altijd op zoek zijn naar dé manier om het huishouden onder controle te krijgen ;-).
Ik heb zelf ook best wat moeten puzzelen en studeren op Flylady. Maar als je de structuur begrijpt, is het niet zo heel moeilijk:
Je huis is verdeeld in 5 zones. Die zones komen elke maand een (deel van een) week aan de beurt om daar extra aandacht aan te besteden. Je krijgt voor die zones elke werkdag een mailtje, waarin staat wat de extra klus van de dag (mission) voor die zone is. Het is de bedoeling dat je niet meer dan 15 minuten aan die mission besteed. Vandaag is de mission: je kookplaat poetsen, inclusief de roosters en de knoppen.
Je dag is verdeeld in twee (of drie als je dat wilt) routines. De ochtend- en de avondroutine. De werkjes in je routine doe je elke dag. Bij 'gewone' huishoudens zullen dat 'gewone' lijstjes zijn. Mijn nogal groot uitgevallen huishouden heeft grote lijsten. Nou ja, mijn avondlijst is niet zo groot, hoor. Maar 's morgens staat er zóveel op, dat het een ochtendvullend programma is. Als ik bezigheden tussendoor heb, start ik mijn ochtendroutine, doe de bezigheden die tussendoor moeten, en maak ('s middags) mijn routine af. Nieuwsgierig naar mijn routine? Hier komt -ie dan:
-was aanzetten
-stille tijd houden (=mediteren)
-drie kwartier strijken
-Leendert roepen en naar z'n werk helpen
-ontbijttafel deken
-ontbijten (met het hele gezin, behalve Leendert die dan al weg is)
-ontbijtboel afruimen
-lunchsalade etc. voor Willem klaarmaken
-Maria, Jan en Henk naar school helpen
-vaat
-mezelf wassen/aankleden
-was (van gisteren) afhalen
-was ophangen
-nieuwe was aanzetten
-twee of drie wassen sorteren voor morgen
-was vouwen
-pauze
-kippen verzorgen
-15 minuten opruimen in de zone van de week
-15 minuten de zone-klus van de dag (mission)
-5 minuten opruimen in de garage (net zo lang tot het daar ook eindelijk toonbaar zal zijn)
-tweede was ophangen
-(indien nodig een derde was aanzetten en later ophangen)
-de bedden opmaken
-de Reminder doen
Op bepaalde dagen verschijnen er reminders in je mailbox. Zo is het op maandag altijd home blessing hour. Het is de bedoeling dat je dan 7 keer 10 minuten besteedt aan stoffen, zuigen, vloer moppen, spiegels/deuren poetsen, kranten/tijdschriften weggooien, bed opmaken, vuilnisbakken legen.
Op andere dagen moet je bijvoorbeeld je auto en je handtas opruimen. Meestal is het een kleine klus. Maar op maandag dus een klus van een dik uur.
Behalve zones, missions en reminders zijn er de habbits: elke maand wordt er aandacht besteed aan het aanleren van een goede gewoonte. Deze maand is dat: jezelf aankleden van top tot teen, inclusief schoeisel. Dat is misschien lachwekkend, maar er blijken (heel wat?) huisvrouwen/mannen te zijn, die, als ze de hele dag thuis zijn, niet verder komen dan een slonzig joggingpak en huissloffen. Als je jezelf 's morgens netjes kleedt en je schoenen aandoet maakt dat dat je jezelf beter voelt.
Wat ook belangrijk is: de HOT SPOTS. Hot spots zijn plaatsen in huis die rommel lijken aan te trekken. Een dressoir bijvoorbeeld, waar van alles op neer gesmeten wordt. Je kent het vast wel. Het is zaak om het opruimen van deze hot spots in je dagelijkse routines op te nemen. Het kost slechts twee minuten om een hot spot op te ruimen!
Als je gewoon elke dag één babystapje zet is het genoeg. Over 31 dagen heb je het hele systeem doorgewandeld. De babystapjes vind je hier.
Als je moeite hebt met het engels is het wellicht een idee om je aan te sluiten bij een Nederlandse Flylady-groep. Ik heb me aangesloten bij de yahoogroup FLYingIntheNetherlands. Als je lid wordt van deze groep kun je in de files diverse vertalingen lezen, bijvoorbeeld die van de babysteps. Verder is het natuurlijk ook gezellig met de dames (ik ben er nog geen heer tegengekomen) te babbelen over huishoudelijke (en andere) zaken.