donderdag 4 juni 2020

Leren

Elke dag kun je iets leren. En ik zeg weleens, dat ik ook hóóp, dat ik elke dag iets mag leren. En dat leren kan van alles zijn. Op het moment leer ik veel over moestuinieren. Zomaar door het gewoon te gaan dóen. En als je iets niet weet, dan zoek je het gewoon op. Dat is tegenwoordig niet zo moeilijk :-).

Vandaag kwam ik er achter, dat mijn courgette een komkommer was. Ha, ha. Zó suf! Eerst had ik aan mijn ´courgette´ geen bloemen gezien. Van de week zag ik bloemen, maar die waren zo raar klein. Zo kende ik courgettebloemen helemaal niet. Bij de courgetteplant ernaast waren de bloemen wèl groot. ¨Misschien is het wel een klim-courgette, ofzo¨, dacht ik. Maar toen ik vanmorgen nog eens de courgette bekeek, die ik vandaag wilde oogsten, viel ineens het kwartje. ¨Ooooo, het is geen courgette, maar een komkommer!¨ Ha, ha. Wat dom, hè. Maar nu weet ik het voor eens en voor altijd, hoor.


Hoewel de dag erg grijs begon en we verwachtingsvol naar regen uitkeken, bleef het tot na de middag helemaal droog, hier. En wat er toen viel, mocht de naam van een bui niet hebben. Pas aan het einde van de middag viel er eindelijk iets van betekenis.

Toch was het een uitgelezen dag om het één en ander in m´n tuintje te frotten. De bijen zaten namelijk vooral in de kast en zo kon ik, zonder dat ik ze in hun vliegroute hinderde, eindelijk de bonen uitplanten. Ik zette eerst de bamboestokken uit, die ik vorige week kocht. Ik kwam er meteen achter, dat ik er geen 14, maar 13 had meegekregen. En één van die 13 stokken was ook nog eens bijna helemaal gespleten. Nou ja, niet zo erg. Die gespleten stok gebruikte ik als dwarslat en de rest kwam keurig tegenover elkaar. Bij elke stok kwam een bonenplant en bij sommige nog eentje extra. Het is nog een verrassing of het sperziebonen of snijbonen zijn. We gaan het zien. Voorlopig geniet ik enorm van dit nieuwe stukje moestuin. Wat staat dat ´echt´, die bonen :-).


En vandaag werd er dan ook nog eens écht uit m´n tuintje gegeten. De eerste oogst, omdat ik echt niet langer wachten kon: een kropje krulsla, wat bietenblad en die courgette komkommer.


Samen met wat stronkjes witlof, een blikje maïs, wat bosuitjes, wat rozijnen en m´n zelfgemaakte dressing werd het een heerlijke salade.


We aten de salade met gekookte aardappels, doperwten en voor de vleeseters kipfilet. Mmm.

Ik bakte voor morgen eens een keertje maïsbrood van mix uit de webshop. Het was een pak wat opengegaan was en wat ik dus maar opmaakte. Geen probleem, hoor. Het werden twee broodbollen. De ene bakte ik in een hoge taartpan. Dan krijg je de mooiste bollen (vind ik). De andere bakte ik in een lage taartvorm. Daar ´puilt´ het deeg altijd een beetje overheen, zodat de bol een beetje een champignonvorm wordt. De smaak zal er niet minder om zijn.



Het is fijn dat de hysterische corona-drukte in de webshop nu voorbij is en alles is genormaliseerd. Nu kom ik weer aan de gewone dingen toe. En natuurlijk ook aan wat experimenteren. Want experimenteren = leren.

#Bezuinigingstip 9. Als je een tuin of balkon hebt, loont het de moeite om wat groenten/kruiden te kweken. In ons vorige huis heb ik een tijd gemoestuinierd in potten en bakken op ons dakterras. Behalve dat ik het erg leuk vond om te doen, leverde dat ook serieus iets op. Nu heb ik meer ruimte en is het nog leuker en ook meer rendabel. Als je een tuin(tje) hebt, kun je eens beginnen met zo´n vierkante-meter-moestuin. Hier vind je goede info. En natuurlijk hoef je niet naar de winkel te rennen voor zo´n speciale vierkante-meter-moestuinbak. Doen met wat er is!