dinsdag 2 juni 2020

Opgelucht

Hè, hè, opgelucht haal ik adem! Ik heb een paar dagen pittig veel bekkenpijn gehad. Pittig als in: me niet kunnen omdraaien in bed en niet kunnen zitten of liggen zonder pijn. Maar nu is het eindelijk weg. En hopelijk blíjft het weg! Al heb ik intussen wel een terugbelverzoek neergelegd bij de manueel therapeut, waar ik al een paar jaar regelmatig onder behandeling ben. Misschien is het zinvol om daar nog weer eens langs te gaan. Intussen doe ik super voorzichtig en laat zelfs het dragen van een dienblad vol kopjes en glazen nog aan anderen over.

Vandaag ging Jan weer voor het eerst naar school. Wennen hoor, ineens weer een knul die om 7 uur op de fiets moet zitten! Henk had juist vandaag een thuis-schooldag. Willem werkt nog altijd thuis. Koos had vandaag zijn laatste thuis-dag, sinds hij zijn sleutelbeen brak. Morgen mag hij weer gaan werken. Fijn hoor! Maaike had vandaag een vrije dag. Maar ´niets-doen´ staat niet in haar woordenboek. Nadat ze naar cello-les was geweest en Maria auto-rijles had gehad, hebben de meisjes de hele middag samen ingepakt voor de webshop. Daar was ik heel blij mee, want de week is snel om, als de maandag al afvalt.

We hebben vandaag weer alle maaltijden en koffie-momenten buiten gezeten. Voorlopig is het de laatste zonnige dag, als de weersvoorspelling uitkomt. Daar moesten we natuurlijk extra van genieten. Ik kijk mijn ogen uit op mijn kleine groententuin. Moet je eens zien wat een verschil in twee weken tijd:

19 mei

1 juni, ´s avonds na het gieten
Elke dag zijn er courgettebloemen.


En de eerste courgette kan bijna worden geoogst.


De aardbeitjes bloeien.


Zaterdag had ik nog wat kleine plantjes bij gekocht. Ook een rode kool-plantje. Van de vier, die ik twee weken geleden pootte, was er één plantje niet aangeslagen. Er was dus een gat in het rijtje en ik wilde er een nieuw plantje poten. Toen ik een plantje wilde pakken, zag ik dat het een kluitje was, waar er twéé in groeiden. Het leek me het proberen waard om die twee plantjes voorzichtig te scheiden en uit te planten. Als het lukt heb ik er dan toch mooi twee voor de prijs van één. Niet dat die plantjes duur zijn, overigens. Het is gewoon voor de fun.



Ik geniet deze dagen echt tot de laatste zonnestraal van het buiten-zijn.




Vanmiddag vroeg één van de kinderen: ¨Maham, wat gaan we vanavond eten?¨ Ik wist het nog niet. Ter plekke bedacht ik om te kijken, of er misschien een TooGoodToGo-pakket bij de supermarkt was. Dan zou ik me eens fijn laten verrassen. Jawel, er was er precies nog één. Ik betaalde 5 euro en de meisjes zouden de doos na 16.00 gaan halen.

Het was aan het einde van de middag nog even flink haasten met de pakketten van de webshop. Ik was nèt te laat klaar, om ze naar Sliedrecht te brengen. Willem en ik besloten ze dan maar samen weg te brengen en eens te kijken, of er in Papendrecht een goede vervanger was. Iemand had me al eens getipt over dit Postnl punt bij de Opel Centrale. We reden dus naar Papendrecht en ja! Dit is een fijne locatie! We hoeven er niet voor over de snelweg. Tot nu toe was er steeds geen file, maar het wordt steeds drukker en drukker. We reden er maar 13 minuten op. We werden vriendelijk geholpen en er was genoeg ruimte. Er stonden zowaar al 17 containers klaar! Willem ontdekte nóg een voordeel: je kunt je auto onder de overkapping van het tankstation leeg halen. Dat is vooral erg prettig als het regent. Natte dozen zijn zó niet fijn. De mevrouw achter de balie vertelde, dat als we er om kwart voor 6 zijn, alles nog dezelfde dag weggaat. Mooi geregeld. Dit gaat ons tijd, kilometers en stress schelen :-).

In de tijd dat Willem en ik heen-en-weer reden, waren Maaike en Maria de Magic Box bij de supermarkt gaan halen en Maaike was direct gaan koken. De box was zeer de moeite waard. Er waren verschillende pakjes vlees en groenten. Maaike kookte bloemkool en bakte 2 condonbleu´s en 2 schnitzels. Samen met wat gebakken aardappels (restje uit de koelkast), wat vega-balletjes en een bloemkoolsausje, was het echt smullen.



Na het eten ging ik maar weer een poosje op bed liggen. Rusten, rusten, rusten om m´n bekken weer pijnvrij te krijgen.

Ik sliep licht en hoorde op de achtergrond geluiden van deksels van potjes en een hoop gerammel. Het stoorde me niet, ik nam het alleen in de verte waar. Toen ik van bed kwam, zag ik waar het geluid vandaan gekomen was. Maaike en Maria hadden de kruidenpottenlade eens onderhanden genomen. Het ziet er nu weer uit, alsof de keuken nèt in gebruik genomen is!


En zo zijn we de hele dag zomaar lekker bezig. Er is tenslotte altijd wel iets te doen. We hoeven ons werkelijk nooit te vervelen. En dat doen we dus ook nooit :-).

#Bezuinigingstip 8 Het kan zinvol zijn om de TooGoodToGo-app op je telefoon te installeren. In ons geval kunnen we regelmatig een pakket scoren bij de supermarkt in ons dorp. Soms hebben ze er magic-boxen, andere keren brood-boxen. Het moet natuurlijk wel bij je passen. Als je bijvoorbeeld vegetarisch eet, heb je niets aan vlees of vleeswaren uit zo´n box. En als je er een eind voor moet rijden, is het voordeel van een geredde maaltijd natuurlijk geheel teniet gedaan. Bij zo´n supermarkt-box snijdt het mes voor ons aan twee kanten: we eten heel voordelig èn redden voedsel van de vuilisbak. In de box van vandaag zaten 4 slavinken, 2 cordonbleus, 2 schnitzels, een pakje katenspek, een zakje hutspot, een flinke bloemkool en 4 stronkjes witlof en dat kostte 5 euro.
Hier vind je de app.