zaterdag 30 mei 2020

Zomerdagen

Nog even en dan hebben we alweer de langste dag. Wat houd ik toch van deze tijd van het jaar! Naar mijn mening kun je béter niet treffen: koele ochtenden, warme dagen, gevolgd door frisse nachten.

Als de dagen zo lang zijn, zijn ze meestal ook heel vol. Alhoewel dit jaar mijn hoofd voller is, dan mijn dagen. Ik tob erg met mijn bekken, dus veel plannetjes kunnen niet doorgaan. Deze week ging het een paar dagen echt goed. Maar gisteren en vooral vandaag is het weer een pijnlijk gebeuren. Jammer hoor. Veel rusten en alles in een slakkengangetje dus maar :-).

Donderdag ging ik voor het eerst sinds de corona-toestand weer met Maria naar het Sophia Kinderziekenhuis voor therapie. Ze heeft het al die tijd telefonisch of online gehad, maar dat is niet ideaal. Maria was dus blij, dat ze weer écht therapie kreeg. Ik bleef veiligheidshalve maar in de auto wachten. Hoe minder mensen in dat ziekenhuis heen-en-weer lopen, hoe beter, lijkt me. Ik parkeerde mijn auto aan de rand van de parkeergarage, zodat ik in het daglicht zat. Eigenlijk wilde ik wat computerwerk doen, maar er was daar in die hoek van de garage geen wifi. Niet erg. Die drie kwartier wachten was zo voorbij.



Als je dan thuis komt, uit die drukke stad vandaan, is de rust in Bles extra weldadig. Het gezoem van de bijen klinkt me steeds als muziek in de oren.


Donderdag was ook de dag, dat ´s avonds die opname werd uitgezonden, die dinsdag was gemaakt. Ik maakte ijskoffie ter opvulling van het Terdege Live Event. Omdat deze zomer de Terdege Zomerfair niet door kan gaan, hebben ze het Terdege Live Event bedacht. Steeds is er een columnist, die wordt geinterviewd. En daarna is er een leuke quiz met mooie prijzen. Donderdag was het de tweede keer, dat het Event er was. En om het geheel een beetje op te vullen, kwam ik in de uitzending met het recept uit de Terdege van deze week. Het Event is nog terug te zien: Terdege Live Event 28 mei 2020




Vriendin Wilma wilde het ook weleens zien en dus installeerden we ons maar eens om 19.00 uur achter de laptop.

Intussen was de rest van de familie in de ban van de puppytraining. Ciara kreeg haar eerste training! De trainster kwam 1 op 1 trainen en ja, dat was heel intensief. Ze is minstens 2 uur bezig geweest en heeft heel veel aanwijzingen gegeven. Ik zal er later wat uitgebreider over bloggen. Ik heb alles natuurlijk achteraf gehoord en we verdiepen ons als gezin in het boekwerkje wat ze heeft achter gelaten. De volgende training is over 3 weken en dan moet Ciara heel veel geleerd en heel veel afgeleerd hebben. Werk aan de winkel!



Op deze lange zomerdagen is het uiteraard ook al héél vroeg licht. Wij hebben (nog steeds) geen gordijnen in onze slaapkamer. Tegen inkijk staan er grote stukken karton voor het raam, maar die bedekken niet het héle raam. Het is dus ook heel vroeg licht in onze slaapkamer. Dat vinden wij niet erg. Alhoewel het me toch ook heel fijn lijkt, om gewoon de gordijnen dicht te hebben. Deze week hebben we het geld van de subsidie (voor het aanbrengen van isolatie) binnen gekregen en ook de helft van Willem z´n vakantiegeld. Binnenkort kunnen we dus op stap voor gordijnen! Helemaal fijn! Maar zeg nu zelf: het uitzicht op de bloeiende rozen in de vroege morgen is toch óók fijn!


Ik geniet van m´n kleine moestuin. De aardbeien komen in bloei. Een aantal sjalotten loopt uit. De eerste courgette verwacht ik volgende week te kunnen oogsten!


Vandaag ben ik samen met Willem even naar kwekerij Bot gereden. Die zit hier één dorp verderop. Ik was daar nog nooit geweest en vond het zó leuk! Ik heb er stokken gekocht voor de bonenplanten. Die planten had ik van de buurvrouw gekregen, maar ze wist niet goed meer, of het stam- of stokbonen waren. Deze week werd dat wel duidelijk: prachtige ranken! Stokbonen dus. Ik wilde vandaag die stokken zetten en de planten poten. Dat is helaas niet gelukt vanwege m´n zere bekken. Het geeft niet. Wellicht lukt het maandag wel. Ik heb nog wel kunnen sproeien en wat onkruid getrokken. Toch wat gedaan ;-). En, o ja, ik kocht ook nog wat kleine plantjes. Die mogen dan ook meteen de grond in.


De afgelopen dagen heb ik vooral heel veel gewassen. Bérgen lagen er!


En na het vouwen en strijken, wachtte het verstelwerk. Hier een ontbrekend knoopje, daar een gat...


En eten koken. Dat komt ook elke dag maar terug. We aten de peultjes, die ik vorige week woensdag had gekocht. Ik had ze meteen in de koelkast gelegd en er is nog steeds niets mis mee. Gewokte peultjes met zelfgemaakte teryakisaus. Smullen!



Wat ook smullen was, waren de heerlijke tompoezen, die Koos z´n vriendin kwam brengen. Ze is bakker en het was vanwege het heerlijke weer niet zo druk geweest in de winkel. Er waren dus tompoezen over. Echte verwennerij!!


Maar nu is het welletjes geweest. Morgen is het toch al de rustdag, maar ik ga me éxtra sjakies (zoals we dat hier zeggen) houden. Hoewel ik het echt super jammer vind, dat we nog steeds niet aan de beurt zijn voor een kerkgang, is het misschien nu wel handiger voor me, om gewoon thuis op de bank te zitten. Een voordeel aan een nadeel ...