donderdag 21 mei 2020

Hemelvaartsdag 2020

Wat een prachtige, zonovergoten dag was het vandaag! Onze dag begon al met ontbijten in de buitenlucht. Het was nog wat fris, maar in de zon al echt lekker. Vanwege Hemelvaartsdag had ik een feestelijk ontbijt met vers gebakken brood, vers geperst sinaasappelsap, een gekookt eitje en roomboter voor op het brood.

Na het ontbijt installeerden we ons in de woonkamer om naar de kerkdienst te luisteren. De dominee had een tekst genomen uit het Oude Testament, waar de hemelvaart van Christus wordt voorzegd. Omdat ik weet, dat er mensen zijn die dat interesseert, zal ik de tekst met de kanttekening hier laten volgen. Het is Hooglied 4 vers 6:

23Totdat de dag aankomt en de schaduwen vlieden, zal Ik gaan tot den mirreberg en tot den wierookheuvel.
23 De Bruidegom beantwoordt hier de zwarigheid die Zijn bruid mocht voorwerpen, zeggende: Heere Jezus Christus, ben ik zo schoon in Uw ogen, waarom wacht Gij zo lang met het houden van onze bruiloft? Hierop antwoordt de Bruidegom: Gij moet verwachten den tijd die hiertoe van eeuwigheid bestemd en besloten is, te weten den tijd van de oprichting aller dingen, Hand. 3:21, dat is, totdat der wereld avond of einde komt, dan zal Ik u tot Mij opnemen; middelerwijl zal Ik tot den mirreberg gaan, dat is, ten hemel opvaren, waarheen de gelovigen dagelijks hun gebeden (die als een welriekende mirre en wierook zijn, Hoogl. 5:13) opofferen en heenzenden; Ik aldaar zijnde en blijvende uw Voorspreker bij Mijn hemelsen Vader. 

Zoals altijd in morgendiensten schreef ik mee. Ik maak dan aantekeningen, zodat ik aan het einde een soort uittreksel van de preek heb. Op deze manier kan ik me goed concentreren en kan ik de preek ook beter onthouden.

Na de dienst verplaatsten we ons weer naar buiten om daar koffie te drinken. We hadden er een custardtaart met kersen bij. Het was intussen al een stuk warmer buiten! We hadden bedacht om vanavond te gaan bbq-en. De eerste keer hier in Bles! We besloten daarom rond een uur of twee een simpele lunch te zullen doen. Anders werd het allemaal wat teveel van het goede.

Intussen draaide mijn wasmachine al op volle toeren. Vanwege het prachtige weer én vanwege het feit dat eindelijk mijn droogmolen is geïnstalleerd, wilde ik van een aantal bedden het beddengoed wassen. Vier jongensbedden kwamen aan de beurt, waarvan ik van één bed ook het dekbed waste. Ik zou dan het beddengoed fris gewassen en zongedroogd meteen weer op de bedden doen. Lekker makkelijk.

Terwijl de wasserette op stoom was, toverden Maria, Jan-Hendrik en ik de keuken om tot gaarkeuken. We hadden gisteren veel groenten en fruit gescoord, wat verwerkt moest worden. We zijn een heel eind gekomen:

We hebben
4 porties van 750 gr broccoliroosjes, geblancheerd en in de diepvriezer gedaan
10 porties van 1 kilo tomaten (allerlei soorten) gewassen en in stukjes gesneden in de vriezer gedaan
4 porties van 16 stuks mooie asperges geschild en in de vriezer gedaan
1 royaal portie asperges staat in water met citroen. Die staan voor morgen op het menu
1 10-liter emmer vol sperzieboontjes zijn afgehaald en staan in het water om morgen geblancheerd en ingevroren te worden
1 grote schaal kersen werden vandaag al soldaat gemaakt
1 grote bakplaat vol groenten werd gegrild voor bij de bbq

de rest is verzorgd en is opgeruimd in de kelder of in de koelkast.










 We lunchten met simpele boterhammen met omelet. Buiten natuurlijk. We dronken thee met schoonmama. Buiten natuurlijk. We dronken nog méér thee met mijn vriendin en haar moeder. Buiten natuurlijk. En tenslotte hadden we een bbq. Wim en Geertje hoorden dat we gingen bbq-en en besloten ook van de partij te zijn. Leuk! We maakten er gewoon een corona-proef opstelling van op onze oprit :-).


Wim heeft een bbq waarmee je ook kunt roken. Die nam hij mee. En ook vlees, wat daar op moest. Hij heeft een eigen specialiteit gemaakt. Hij maalt dan doorregen rundvlees door de gehaktmolen. Dat kruidt hij met een eigen kruidenmengsel. Hij draait er ballen van en die wikkelt hij vervolgens in spek. Dat spek krijgt een lik marinade en daarna gaan de ballen dat rookoventje in.


Onze eigen bbq ging ook aan. Die was meer voor het ´gewone´ spul: hamburgers en worsten. En voor de vegetariërs waren er lekkere groentenschijven en plant-nuggets. We hadden de schaal met gegrillde groenten,


er waren broodjes, salades en zelfgemaakte satehsaus. Het was erg lekker en ook erg gezellig zo met elkaar.

Na het eten moest ik van de kinderen verplicht in bad, want ik zag er veel te moe uit. Na wat gesputter besloot ik, dat ze gelijk hadden en heb ik mezelf een uurtje teruggetrokken. In dat uur werd de rommel opgeruimd, de keuken aan kant gemaakt en werden zelfs de vier jongensbedden opgemaakt met fris beddengoed, zó van de lijn :-).

De jongens sprongen nog even de Graaf in voor een frisse duik. En Ciara kreeg een badbeurt.



 Pas om 21.00 uur zaten we aan de koffie. Buiten natuurlijk :-). We kletsten tot het ging schemeren. We zijn er rozig van!

#Bespaartip 5 koop je groenten en fruit groot in, liefst ´aan het einde van de markt´. Wees niet bang, om te vragen, of de marktkoopman/-vrouw misschien iets heeft waar hij/zij graag vanaf wil. Ze zijn er vaak liever voor een klein centje vanaf, dan dat ze het mee naar huis moeten nemen en daar moeten weggooien. Ik krijg weleens de vraag: ¨Maar wat als iedereen dat nu gaat doen? Dan verdient de groenteboer toch niets?¨ Ik kan je geruststellen: dat gaat niet iedereen doen! Ik doe het zo al 30 jaar en echt: welke groenteboer dan ook is altijd blij met mij als klant. Je moet dan ook niet moeilijk doen als je het een keer niet zo treft met iets. Soms zit er iets bij, wat bij thuiskomst toch niet zo best meer is. Ik had het nu met groene aspergetips. Dat zijn dunne groene asperges, heerlijk om te grillen of wokken. In het doosje zagen ze er nog prima uit. Maar toen ik het folie (waarom, waarom is toch alles zo idioot verpakt!!) eraf haalde, waren er toch veel snotterige exemplaren bij, die dan het hele doosje aangestoken hadden. Stinken! Bah. Nou pech. Die gaan dan alsnog in de groene container. Er bleef genoeg ander lekkers over. En ja, die grote, goedkope voorraden groenten en fruit moeten natuurlijk verwerkt worden. Vandaag werd er veel ingevroren. Maar andere keren weck of droog ik. Of ik maak smoothies. Het is een manier. Ik heb er in de afgelopen ruim 30 jaar een vermogen mee bespaard.