zaterdag 9 mei 2020

Twee tafels

Vandaag zijn er twee tafels geïnstalleerd. Eén om aan te werken en één om aan uit te rusten. Een werktafel en een tuintafel. En van allebei de tafels hoop ik lang te mogen genieten.

Die tuintafel installeren was een koud kunstje. Hans had rijplaten neergelegd op het zand waar het terras moet komen. En daarop zette ik de oude tuintafel met de oude stoelen. Eigenlijk moeten ze nodig een sopje en misschien een olietje of beitsje ofzo. Maar daar was vandaag geen tijd voor. Geeft niets. We hebben evengoed genoten van buiten ontbijten, buiten koffie drinken, buiten lunchen. Het hoekje waar het tuinset staat is een perfect terrashoekje. Er was vandaag zon van ´s morgens half 9 totdat hij  onderging. Wat een heerlijkheid!

Voor de fun legde ik een stuk stof uit de lappenbak over de tafel en ik zette er een pot violen op. Die violen kreeg ik ergens in oktober van mijn schoonzusje, toen ze naar ons nieuwe huis kwamen kijken. We woonden hier nog niet en waren volop aan het klussen. Maar juist in die ongezellige chaos was die pot violen meteen al zo leuk. En kijk, meer dan een half jaar later is hij nog steeds leuk!


Het installeren van de werktafel was heel wat meer werk. Daar heeft Willem de nodige tijd op staan zwoegen, voordat hij in elkaar stond. Maar het was de moeite meer dan waard! De tafel is meteen in gebruik genomen. Ik heb de eerste pakketten er al aan staan klaarmaken. Wat een genot, dat ik nu niet meer op mijn knieën hoeft te werken! Er was een klant die spullen bij me bestelde met de vraag of ze als cadeau ingepakt konden worden. Hoe fijn is het dat als je gewoon alles bij de hand hebt.


Het is, dat ik nog méér te doen had vandaag. Anders had ik vast wel een paar uurtjes uitgehouden achter m´n werktafel.

Wat was het een prachtige dag, vandaag! Het leek wel zomer. Maria verhuisde haar konijnen naar hun nieuwe hok. Van een binnenkooi naar een buitenhok. Echt fijn!



Een deel van mijn bijen kreeg ook een nieuw hok. Ik maakte vanmiddag namelijk een aflegger. Dan neem je een deel broed met bijen af van een volk in een kast, die overbevolkt dreigt te raken. Dat deel doe je in een kleine kast en daarin wordt dan door de bijen een nieuw koninginnetje opgekweekt. Over 13 dagen wordt de nieuwe koningin geboren. Na een dag of vijf gaat ze op bruidsvlucht. En als ze dan bevrucht wordt, gaat ze eitjes leggen en is er een nieuw bijenvolk geboren. Spannend hè.

Kinderen en kleinkinderen genoten vandaag vooral van het water. We wonen aan het kleine riviertje de Graafstroom. Hier zegt iedereen altijd gewoon ´De Graaf´. De jongens hebben heerlijk gevaren en gezwommen. Wat een genot.



Nu daalt de stilte. We mogen weer gaan rusten van de werkweek!