maandag 18 mei 2020

Krakkemikkig en blij

Oef, wat ben ik krakkemikkig. Maar tegelijk ben ik ook heel blij. Het één hoeft dus het ander niet uit te sluiten.

De aderontsteking in mijn been is nog wat groter geworden en steekt en brandt. Het is heel naar. Vooral gisteren had ik er veel last van. Ik was letterlijk misselijk van de pijn. Vandaag is het gelukkig iets beter. Al ben ik nu domweg heel moe. Moe van de pijn. Moe van weinig en niet lekker slapen. Dus heb ik heel rustig aan gedaan en ben zowel vanmiddag na de lunch, als vanavond na het avondeten maar gewoon een poosje gaan slapen. Meebewegen met de behoeften van je lichaam. Dat helpt echt in het genezingsproces. Verder let ik er goed op, dat ik voldoende drink. Ik ben een heel slechte drinker. Ik heb gewoon geen goede dorstprikkel. Als ik er niet speciaal op let, drink ik alleen maar ´s morgens een glas thee en verder over de hele dag verdeeld drie kopjes koffie. Ja, ik weet het. Koffie telt niet eens mee wat vocht betreft. Het onttrekt alleen maar vocht. Heel dom en heel slecht dus. Water vind ik niet lekker. Dat drink ik alleen als het heel warm weer is en ik echt dorst heb (lees: half uitgedroogd ben). Dus heb ik zaterdag en zondag een kan met 1,5 liter kruidenthee klaargezet, die aan het eind van de dag leeg moest zijn. Dat lukt met pijn en moeite. Vandaag had ik geen zin in kruidenthee. Ik dronk sinaasappelsap en aanmaaklimo. Maar ... eigenlijk wel te weinig. Morgen dus maar weer die kan met thee...

Die sinaasappelsap, die ik dronk, was trouwens wel vers geperst. Maria en Jan-Hendrik waren zaterdag nog even groenten en fruit gaan halen aan het einde van de markt. Voor het mooi waren ze wat te laat, dus er was niet heel veel meer. Wat groenten betreft was het eigenlijk alleen ijsbergsla. Prima hoor. Dat lusten we hier elke dag. We eten het vaak ergens bij. Vandaag hadden we bijvoorbeeld pasta en dan komt daar een grote schaal sla bij op tafel. Gisteren was het patatje stoofvlees, ook met sla. En morgen? Waarschijnlijk ook gewoon weer ´iets´ met sla. Lekker, hoor.

Qua fruit was er méér sortering: een paar bakjes aardbeien, een klein kistje kersen, watermeloenen, sinaasappels en papaya´s. Er wordt volop van gesmuld. De sinaasappelen heb ik vanmorgen geperst. De schil was niet zo mooi meer. Maar van binnen zagen ze er prima uit. En het sap? Mmmm! Zo lekker! Ik voel me altijd een erg rijk mens, als ik vers geperst sinaasappelsap in de koelkast heb staan. Verse JUS!




Dat maakt me BLIJ!

En als we het dan op ons ´terrasje´ zitten te drinken, voelt het alsof we bij een strandtent zitten. Het zand aan je voeten. Met enige fantasie lijkt het geruis van het fonteintje bij de buren op het ruisen van de zee :-).



Dat maakt me BLIJ.

De hele dag hebben we van ons ´buiten´ genoten. We dronken vanmorgen, vanmiddag en vanavond buiten koffie. We lunchten buiten. En ook vanavond aten we buiten. We kunnen er niet genoeg van krijgen.

Dat maakt me BLIJ.

Vanavond, na de koffie, hebben we allemaal nog even de handen uit de mouwen gestoken. Met een ijver alsof we een compleet landgoed te onderhouden hadden. Ha, ha. Ik was aan het eind van de ochtend even met Maria naar de Boerenbond gereden voor wat plantjes. De plantenbak, die ik vorige jaar voor Moederdag kreeg, stond al sinds de verhuizing kaal aan de straatkant. Het ding is loeizwaar. Maar ik wilde er nu toch echt plantjes in zetten en hem een leuk plaatsje geven. Samen met Hans en de steekwagen van de shop lukte het om het gevaarte op z´n nieuwe plek te rijden. En Maria pootte er de plantjes in.


Van de punt grond voor het keukenraam wil ik graag bloementuin maken. Maar er moet daar nog iets aan de waterafvoer gedaan worden. Het is dus niet slim, om er al iets blijvends te planten. Daarom had ik bedacht om daar bloemenzaad te zaaien. Het is al een beetje aan de late kant hiervoor, maar het kan nog wel. Hans harkte eerst de grond netjes glad. Daarna vermengde hij het zaad met zand (dat hebben we tenslotte genoeg ;-)) en strooide het uit. Maria hanteerde vervolgens de broes. Met het prachtige weer in aantocht, moet dat vast goedkomen. Ik ben zó benieuwd, wat er gaat groeien!





Het maakt me bij voorbaat BLIJ.

We kochten vanmiddag ook een paar plantjes voor in de moestuin. De moestuin-in-wording, kan ik beter zeggen. Dit seizoen telt voor spek en bonen. DV volgend jaar hoop ik, dat er vakken gemaakt zijn en er een hekje omheen staat. Dan kan ik ook van tevoren een tuinplannetje maken. Nu is het gewoon een beetje voor de fun. De plantjes waren 25 cent per stuk, dus daar hoef je ook niet moeilijk over te doen. Ik kocht 4 bietenplantjes, 4 keer krulsla, 4 keer kropsla, 4 rode kolen en 3 aardbeienplantjes. Er komen morgen nog uien. Ook rijkelijk laat, maar ook daarvoor geldt: het is gewoon voor de fun. De plantuitjes kreeg ik als kadootje bij de eerste workshop, die ik gaf, net voordat de Corona uitbrak.

Voor nu zijn de plantjes gepoot. En om te voorkomen, dat Ciara ze vernielt, hebben we er als hekje maar even een konijnenrennetje omheen gezet. Ha, ha, best grappig, toch?







Henk heeft er steeds met z´n neus bovenop gestaan. Hij vindt het maar wonderlijk, dat die paar kleine blaadjes over een paar weken op zijn bord kunnen liggen. En hij verheugt zich alvast op de kippen, die we t.z.t. willen aanschaffen. We hebben hem bij voorbaat benoemd tot opperkippenhoeder en hem verteld, dat dat niet alleen betekent, dat hij de eieren mag rapen, maar dat hij ook elke week het hok mag uitmesten. Hij vindt het prima. OK dan :-). Ik ben benieuwd. Hij kan ook wonderlijk goed met Ciara overweg. Dus wie weet schuilt er een echte dierenverzorger in hem.

Hoe dan ook: dat samen buiten bezig zijn, tot aan de avondschemering?
Dat maakt me BLIJ.

Krakkemikkig en blij prima samen gaan!

#bespaartip 2
Ga weer ouderwetse filterkoffie zetten. Weg met die dure pads of cups. Het scheelt je echt veel geld en je bespaart ook nog eens flink op je afval. Als de koffie in de aanbieding is, sla ik groot in. Dat levert nog weer een leuke, extra, besparing op. Als je het verschil wilt weten in prijs tussen een kopje koffie van snelfiltermaling, bonenkoffie, pads of cups, kun je hier een vrij recent onderzoek van Coolbleu bestuderen: Prijs per kopje koffie