maandag 25 mei 2020

Eventjes dan

Eventjes dan. Nog een kort logje, terwijl m´n broden in de oven staan. Het is stiekem later geworden, dan ik dacht. Dat kwam, omdat ik nog een zwermpje bijen moest scheppen en daarmee wilde wachten tot schemerdonker. Toen het eindelijk zover was en ik mijn imkerpak wilde aandoen, zat de deur van onze slaapkamer op slot. Iets van een veer, die uit een klink gesprongen was, ofzo. Hans schroefde het één en ander los en met behulp van een grote schroevendraaier kon eindelijk de deur open en kon ik mijn pak aandoen.

Vervolgens was het scheppen van de zwerm ook nog wel even een klus, want hij hing er hoog in een boom. Ik had van een collega-imker een schepzak op steel geleend. Maar ook daarmee kon ik niet goed onder de zwerm komen. Hans heeft toen met een lange hark de tak waar de zwerm aanhing naar beneden gebogen en ik heb de top, met de zwerm er in,  afgebroken. Het afschudden van de zwerm ging ook al niet in één keer. Lang verhaal kort: het duurde langer dan verwacht.

Intussen was Leendert hier gearriveerd om bij een klusje te kijken. Ik had namelijk gevraagd, of hij binnenkort een vloer kon leggen. Op de overloop boven ligt een niet heel mooi zeil en op de kamer van Koos ligt helemaal niets. Nu hadden we de houten vloer bewaard, die de vorige bewoner in de woonkamer had liggen. Die wil ik graag op de overloop en op Koos z´n kamer hebben. Dan is die vloer mooi hergebruikt en zitten we er weer een beetje netter bij.

Eerder vanavond waren er ook al twee kitters geweest, om kitwerk op te nemen. De douche boven lekt namelijk en dat is niet leuk. Ons nieuw gestucte en gesausde plafond in de woonkamer heeft nu al vochtplekken. Het kitwerk blijkt aan vervanging toe. En verder was in de nieuwe badkamer beneden en in het nieuwe toilet nog niet gekit. De mannen bleken ook wel te kunnen voegen en tegelen, ook al is dat niet hun eigenlijke vak. Dat kwam mooi uit. Het tegelvloertje onder de kachel moet nog gevoegd en achter de kookplaat moet nog iets van een vierkante meter tegeltjes komen. Allemaal kleine dingen, die bij elkaar nu juist de puntjes op de ´i´ zijn. Dan is in elk geval het vakantiegeld weer goed besteed. We hebben verder toch geen plannen om op vakantie te gaan.

Het zijn hier verder echte zomerdagen: lange dagen en altijd goed gevuld. Het is maar goed, dat ik in de zomer altijd extra veel energie heb. Hoewel ik nog steeds meer wíl dan kán, omdat ik mijn bekken moet ontzien en de aderontsteking in mijn been ook nog niet genezen is.

Ik ben elke week wel 1 of 2 keer met de bijen bezig. Typisch zomerwerk.



Nou ja, eigenlijk is dat geen werk, maar hobby natuurlijk :-).

Net als m´n haakwerk, wat ik nu wat vaker ter hand neem, omdat m´n deken bíjna klaar is.


De kinderen hebben steeds mini-vakanties rondom alle feestdagen en ook Willem had vrijdag een verplichte vrije dag, na Hemelvaartsdag. We hebben die dag wel onze bezigheden gehad, maar we stonden tegelijkertijd ook wel in een mini-vakantie-modus. Daarom maakte ik vrijdag een echt vakantie-ontbijtje met appel-kaneel-rozijnen muffins en koffie.


En zaterdag zijn Willem en ik er fijn even samen tussenuit geweest. Eerst naar Willem z´n jongste broer, die op 11 hoog in Rotterdam woont. Hij woont er nog niet zo lang en wij waren nog niet bij hem geweest. We genoten van koffie op het balkon met een waanzinnig uitzicht.



We combineerden het nuttige met het aangename. We ruilden namelijk meteen even van auto. Marinus had een grote auto nodig, om grote spullen naar Ikea terug te brengen. Daarvoor leende hij Willem z´n auto. Intussen reden wij met zíjn auto terug naar huis, waar Henk hem van binnen en van buiten zou schoonmaken.

We waren nog maar net onderweg, of Willem zei: ¨Zullen we even over de markt gaan?¨ Ja! Dát is lang geleden! We reden naar de parkeergarage onder de markthal en liepen naar de markt. Wat een rare gewaarwording, zo´n stad in corona-tijd. In de Markthal waren veel winkels gesloten. De markt was klein en totaal niet druk. We zagen twee soorten mensen: mensen, die nergens op (leken te) letten en mensen die angstvallig om zich heen keken, of er niemand te dichtbij kwam. Het viel me op, dat er op de markt gewoon nog veel contant geld omging. Terwijl dat in de winkels toch erg ontmoedigd wordt. Verder was er ook geen frietkraam en werd er geen vis gebakken enzo. Echt heel raar, hoor, zo´n vertrouwde markt, die zó anders is!

We slenterden nog even een klein stukje de stad in. Ook daar zagen we nadrukkelijk die twee soorten mensen. Maar ook twee soorten winkels. We zagen bijvoorbeeld een schoenenzaak van een grote keten, waar het rolluik pui-breed open stond en waar je zó naar binnen kon wandelen. Bij een andere schoenenzaak stond een mevrouw met handschoenen aan en mondmasker voor de rij met wachtenden in bedwang te houden. Steeds mochten er maar een paar mensen naar binnen. Verderop in de straat draaide het draaiorgel, alsof alles ´gewoon´ was.

Het was al met al een heel aparte ervaring en toen we thuis kwamen leek het net alsof we een paar dagen weggeweest waren, in plaats van een paar uur.

Henk stond ons al op de wachten. Hij had zin in de klus! De auto wassen! En hij heeft het echt knap gedaan :-).





We genieten van elk zonnestraaltje,


van ons thuis en van elkaar.

#Bespaartip 6: soms kun je voordelig terecht, rechtstreeks bij tuinder of boer. Regelmatig circuleren er berichten op FB, MP of langs andere kanalen, van boeren en tuinders, die hun producten niet kunnen slijten. Het is natuurlijk om te huilen, dat die mensen vaak ver onder de kostprijs hun kostelijke waren van de hand moeten doen. Het laatste jaar zie je, dat ze uit wanhoop maar direct aan eindgebruikers verkopen. Soms moet je dan wel zelf de appels komen plukken of de aardappels rooien. Hoewel de aanleiding dus eigenlijk andermans leed is, is het natuurlijk niet verboden om van zulke buitenkansjes gebruik te maken. Vandaag deel ik zo´n buitenkansje. In Dinteloord kun je a.s. zaterdag 25 kilo aardappels gratis ophalen, vanwege een enorm overschot:

https://kijkopsteenbergen.nl/dinteloordse-boer-deelt-gratis-aardappelen-uit/?fbclid=IwAR3F0UZGceamRF_ADVX7luZyBl0KVHgBs64DwolbdvjkA6b0T6PK0VC6BM8