zaterdag 31 oktober 2020

Blij!

De hele week heeft Hans gestudeerd op bomen, totdat hij er helemaal suf van was. Maar ja, het móest! Vrijdag moest hij examen doen en maar lieft 127 bomen kunnen herkennen aan een stukje van een tak. Hij moest de gewone Hollandse naam weten, maar ook de Latijnse. En dan ook nog niet alleen de familienaam, maar ook de soortnaam. En dan niet alleen loofbomen, maar ook naaldbomen (die we in onze omgeving niet zo veel hebben). Oh, wat hoopte ik dat al die inspanning zou worden beloond en dat Hans zou slagen! 

Gisterenochtend vertrok Hans al om 6 uur naar Arnhem, naar zijn school. Hij had direct om half 9 examen. Er waren 20 kandidaten en er waren 40 tafeltjes, die anderhalve meter uit elkaar stonden en waarop een takje lag. De kandidaten moesten bij een tafel gaan staan en kregen dan 40 seconden om een antwoord de geven. Daarna moesten ze doorlopen naar een volgende tafel. Het was strak en efficiënt en corona-proof geregeld. 

 Al om kwart voor 9 belde Hans me. Ik hoorde het direct aan zijn stem: geslaagd!!! Oh, wat zijn we blij! Hij is nu gediplomeerd European Tree Worker. Wij houden het trouwens gewoon op: PROFESSIONEEL BOMENKNUFFELAAR :-). Ik zei, dat ik de vlag uit ging hangen en Hans vertelde, dat hij taart ging halen. Het was echt feest! 

's avonds moest de vlag drogen!
Wat een natte dag!

Intussen was ik hard bezig om de laatste puntjes op de i te zetten voor de workshop 'Bak je eigen brood' die ik zou geven.





 Om kwart over 9 kwamen de deelnemers binnen rollen. Nou ja, rollen? Ze moesten toch maar mooi allemaal de twee trappen naar de workshopzolder 'nemen'. Het was weer een erg leuke en gezellige ochtend. Altijd weer geniet ik ervan als ik mensen iets mag leren. Aan het eind van de ochtend zitten de mensen vol informatie en inspiratie. En ik ben dan moe, maar heel voldaan. 

Van uitrusten was er gisteren trouwens geen sprake. Na de workshop en de lunch ben ik naadloos verder gegaan met m'n werk. Ik zei het in de vorige post al: het is ordinair druk. Maar dat is niet erg. Aan het einde van de middag reden Maria en ik weer met een mooi aantal bestellingen naar de post.

We eten in deze drukke tijd steeds snel klaar te maken maaltijden. Maar dat kan evengoed heel lekker zijn. Ik maakte kip met rijst en kerriesaus klaar. Niet standaard, maar met het nodige maatwerk: een pannetje gebakken kipfiletblokjes, een pannetje geruld vega-gehakt, een pan zilvervliesrijst en een pan kerriesaus, waar ik een pakje diepvrieserwtjes door roerde. Een beetje weinig groenten voor een keer, maar dat is niet erg. We hebben allemaal heerlijk gesmuld. 
 Na het eten heb ik me teruggetrokken in de badkamer. Even een oplaadmomentje voor mezelf. Zo kon ik er de hele avond weer tegen. 

 Het werd een gezellige avond. Leendert en Thea kwamen, om Hans z'n succes mee te vieren. Maaike was ook weer thuis. Zij was twee weken op vakantie geweest met de familie van haar vriend. We smulden van de lekkere taartjes, die Hans had gekocht. Later op de avond hadden we chips en snacks. Wat fijn, zo'n avond met een gouden randje!