donderdag 7 oktober 2021

Dure energie

Het kan niemand ontgaan zijn: de energie-prijzen rijzen de pan uit en iedereen krijgt er mee te maken. Misschien niet direct via je energie-rekening, omdat je bijvoorbeeld juist een voordelig contract afsloot. Of omdat je je dak vol zonnepanelen hebt liggen. Maar ook dan zul je toch geconfronteerd worden met allerlei prijsstijgingen ten gevolge van de energie-tarieven.

Tja. Ik ben een behoorlijk positief ingesteld mens. Maar ik zie de financiële toekomst toch niet bepaald rooskleurig in. Ik denk, dat er hier en daar flinke klappen gaan vallen. Er komt/is schaarste van van alles en nog wat en alles wordt flink duurder.

Tijd dus om pas op de plaats te maken, waar dat mogelijk is. Poets je oude consuminder-ideeën maar weer eens flink op en trek je trukendoos maar weer open. 

Voor mezelf gesproken: ik heb vanmorgen eerst eens even gerekend aan mijn energie-contract. Ik heb een contract van 3 jaar en dat loopt op 1 juni 2022 af. De tarieven zijn tot dan toe nog heel gunstig. Mijn gas-tarief bijvoorbeeld zit op 83 cent er kuub. Dat is inclusief overheidsheffingen/netbeheer/btw. Als Maria deze maand een jaarcontract afsluit bij dezelfde leverancier gaat ze 1,86 per kuub betalen!! Met elektriciteit zit ik op 19,8 cent per kWh. Maria zou op 39 cent zitten (enkeltarief). Ik heb dus nog even uitstel van executie en kan me zo goed mogelijk voorbereiden op de dure tijd, die er aan zit te komen.

Ik heb alvast een klein beginnetje gemaakt door de Hooimadam weer tevoorschijn te halen. Voor wie niet weet wat dat is: het is een soort zak van stof die gevoerd is met wol. Je kunt er een pan in zetten, net als vroeger in de hooikist. Met een minimum aan energie kun je zo je eten gaar krijgen. Voor wie meer info wil, is hier de (ongesponsorde) link naar de website van de Hooimadam: link

Ik heb zo´n officiële, echte Hooimadam. Ooit ontvangen om uit te testen. Maar er zijn ook andersoortige exemplaren in de handel en natuurlijk kun je er ook zelf één maken. De allersimpelste manier is om gewoon een slaapzak of dekbed om je pan te wikkelen en hem zo in een kist of doos te zetten. Of je zet je pan in je bed. Je laat de tijd het werk doen.

Ik zette de Hooimadam vandaag in bij het koken van bietjes. Ik rooide de laatste grote bieten uit m´n moestuin. 


Ik heb nu nog één rijtje staan, die ik aan de late kant zaaide. Het was eigenlijk een experimentje of het nog zou lukken zo laat in het jaar (juli) bietjes te zaaien. Ik ben niet heel ontevreden over het resultaat. Ze zijn wel kleiner dan de bieten, die ik vandaag oogstte. Maar ze doen zéker mee. Ik denk dat ik die volgende week maar eens rooi en op het menu zet.

Ik waste vanmorgen direct na de koffie de bieten en bracht ze in een pan met water aan de kook. Na een paar minuten zette ik de pan in de Hooimadam en daarin mochten de bieten de rest van de dag op hun gemakje garen. 



Aan het einde van de middag schilde ik de bieten en sneed ze in blokjes. Ik warmde ze even goed door in een pannetje met een bodempje water. Er ging een heel fijn gesneden uitje bij en er ging wat zout en peper over. Heel simpel en heel lekker. En natuurlijk heel voordelig en energie-zuinig. 


De Hooimadam ging niet terug in de kelder. Die ligt nu voor het grijpen in een keukenkastje. Het koken in de Hooimadam was een beetje uit mijn systeem. Maar ik breng het er gewoon weer in terug. Met een beetje goed plannen is er zo nog wel winst mee te behalen.