maandag 26 september 2022

Bezigheden binnenshuis hebbende

Poeh, wat was het vandaag nat! En het wordt nog wel erger, deze week, als de weersvoorspellingen uitkomen. Zelf heb ik er niet zoveel hinder van. Maar de jongens kwamen werkelijk tot op het bot toe nat binnen, aan het einde van de middag.

 

Gelukkig was de kachel aan. De natte jassen werden meteen over een stoel bij de kachel te drogen gehangen. Hans z´n klimbroek kreeg het beste plekje. Dat is zo´n dik geval, dat het nog maar de vraag is, of hij morgen droog is.

Behalve voor het wegbrengen van de web-orders, ben ik vandaag de deur niet uitgeweest. O ja, vanavond dan nog. Want Henk ging naar catechisatie en Willem en ik hebben hem samen weggebracht. In de wachttijd dronken we een bakkie bij mijn zus Maaike en zwager Hans.

Maar ook binnen heb ik me de afgelopen dagen prima vermaakt. Er is altijd wat te doen, he. Behalve het gewone opruimwerk, poetswerk, de was en het werken in de webshop, was er vorige week vrijdag weer de eerste workshop ¨Bak je eigen brood¨. Zo´n eerste keer geeft altijd extra werk. Eerst moest de workshopzolder keurig opgeruimd en gepoetst worden. Hoog in de nok hangen vier grote zwarte lampen. Daar lag een grijzig laagje stof op, wat ik met de plumeau wegwiste. Daarna stofte ik de vakkenkast uit en het schap met de zaden- en pittenpotten.


Er staat op die zolder ook een groot rek vol accessoires voor food-fotografie. Ik had al een kleine verzameling voor het fotograferen van mijn maandelijkse bijdrage aan de kookrubriek van Terdege. Maar toen ik vorig jaar aan het schrijven van mijn kookboek begon, is die verzameling flink uitgebreid. Niet alleen met allerlei serviesgoed, maar ook met heel veel verschillende lappen stof in allerlei kleuren. Die lappen waren één grote bende en moesten weer keurig opgevouwen worden. Ik haalde ook de stofzuiger over de vloer en slierde de mop er achteraan. Toen alles eindelijk schoon en netjes was, kon ik gaan voorbeelden bakken en de tafel dekken.



Normaal begin ik halverwege de donderdagmiddag met het voorbereiden van de workshop van vrijdag. Maar nu had ik de hele donderdag nodig. Dat is niet erg, hoor. Nu is alles weer fijn klaar voor de rest van het workshopseizoen. Dit seizoen heb ik trouwens minder workshops gepland, want vanaf de tweede helft van oktober zal Maria hier voorlopig niet zo vaak meer zijn. Dan gaat de laatste maand van haar zwangerschap in. En hoewel ze niet vier weken thuis gaat zitten wachten tot de baby komt, moet ik de keren dat ze  hier nog wat komt helpen toch meer zien als bonus en daar niet mee rekenen.

Bovendien komt half oktober m´n boek uit en zijn daar ook weer wat activiteiten aan verbonden. Dingen als signeersessies, een beurs, een mini-lezing enzo. Tegen de tijd, dat dat speelt, zal ik het hier wel melden. Voor nu hebben we een pré-order actie gestart. Wie vòòr 18 oktober het boek bestelt, krijgt het zonder verzendkosten thuisgestuurd. Je leest er hier meer over.

Ik ben ook weer meer aan het handwerken geslagen. Op het moment brei ik dekentjes. Baby-dekentjes :-).




Het is een patroontje van Garnstudio en breit heel lekker. Trijnie koos voor Vesper een roze dekentje (natuurlijk :-))

Ook ben ik heerlijk in de keuken aan het rommelen. Steeds rolt er nog weer wat uit de weckpan. De kelder wordt voller en voller. Ik heb de smaak ernstig te pakken, geloof ik ;-). Dat komt niet alleen doordat ik zo de oogst uit de moestuin kan bewaren, maar het is tegelijkertijd een fijn gevoel om wat zelfredzamer te zijn in deze onzekere en dure tijden. Vanuit die gedachte heb ik het oliestel ook weer helemaal herontdekt. 


En ook staat er weer zelfgemaakte yoghurt in de koelkast. Zelfgemaakte yoghurt kost 1,04 per liter. Dat is nog altijd een besparing van 25 cent ten opzichte van yoghurt uit de winkel. Alle kleine beetjes helpen en daarbij vind ik het allemaal ook gewoon leuk om te doen en lekker om te eten. 

Lekker was ook de pompoensoep, die ik vandaag maakte. Maandag is hier deze winter soepdag. Maar we eten wel steeds een ander soepje, hoor. Vandaag dus pompoensoep vanwege het natte en gure weer. Ik maak dat altijd met gember en dat is zo lekker verwarmend. Om het extra verwarmend te maken had ik er een theelepel pittige marokkaanse kruidenmix door gedaan. Het was een schot in de roos. Ik had pompoen van de moestuin gebruikt. Ik heb er 15 geoogst, dus we kunnen nog heel wat keren pompoensoep eten. Hoe leuk!

Er zijn zoveel leuke binnenwerkjes, waar ik (weer) zin in heb. Er staan heel veel recepten opgeslagen op m´n mobiel, die ik graag eens zou uitproberen. En vanmorgen keek ik in het Zeepboek van werfzeep en had ineens zó´n zin in zeep maken. Dat heb ik té lang niet gedaan! Nou wie weet lukt het deze winter om weer eens wat van die oude hobby´s op te pakken. Deze week zal er alvast niet veel van komen. Bijna alle avonden hebben we iets in de agenda staan. En m´n dagen zitten ook zonder vergeten hobby´s wel vol :-). Maar er vast aan denken, is voorpret!