vrijdag 11 augustus 2023

Huisvlijt

Nu Willem weer aan het werk is, heb ik de werkdraad in huis en webshop ook weer opgepakt. En omdat het zomers altijd wat rustiger is in de webshop, is er nu wat méér tijd voor klussen in huis en voor wat huisvlijt.

Om te beginnen ben ik in de tuin en in de moestuin aan de slag gegaan. Na drie weken niet/nauwelijks naar de tuin omgekeken te hebben, viert het onkruid hoogtij natuurlijk. Maar behalve het onkruid, groeien en bloeien ook de groenten, bloemen en keukenkruiden.

Eén ding is wel super jammer: door het lang aanhoudende vochtige weer is de phytophtera in m´n tomaten gekomen. Een klein deel van de oogst, waar ik me zó op verheugde, kan ik nog wel redden. Maar een groot deel zal verloren zijn. De planten zijn echt enorm aangedaan en ik zal ze binnenkort moeten ruimen. Het is niet anders. Gelukkig hoeven we er geen honger door te lijden.

De ziekte in mijn tomaten

Hopelijk kan ik toch nog
wat oogsten

Andere gewassen doen het uitstekend. De aardbeien zijn aan hun ´tweede leg´ bezig en schenken me elke dag een schaaltje. De sperzieboontjes zijn op stoom gekomen. Oh, zó lekker! En de snackkomkommer doet het ook geweldig.



Gisteren heb ik bieten geoogst. Vandaag of morgen wil ik die wecken. 

In huis hebben Maria en ik het zoldertje boven de schuur opgeruimd. Het was er echt een puinzooi. Er lagen nog allerlei bouwmaterialen van de verbouwing van toen wij hier kwamen wonen. Er lagen wielen en banden van auto´s die we allang niet meer hebben. Tenten, slaapzakken, luchtbedden, schaatsen, wandelschoenen in allerlei kindermaten en heel veel imkermaterialen. En dat alles door elkaar en volledig onoverzichtelijk. Ongelofelijk maar waar: na een paar uurtjes samen met Maria gebuffeld te hebben, heb ik ineens een gezellig zoldertje :-). 



Een hele stapel mocht naar de kringloopwinkel.
Opgeruimd staat netjes.

Tijdens (lange) autoritten breide ik sokken voor Willem. Als hij thuis is, draagt hij eigenlijk altijd gebreide sokken. Dat vindt hij heerlijk. Toen ik een paar af had en nog net een beetje wol over had, bedacht ik om ook een paar voor Julian te breien. Zo leuk om te doen, van die kleine sokjes breien! 



En eindelijk gunde ik me ook weer eens tijd om bier te brouwen. Het meeste werk was om al mijn materialen op te zoeken en ze te controleren en te bekijken of ik nog wat nodig had. Het brouwen op zich is een fluitje van een cent. Tenminste, als je brouwt met een zogenaamde bierkit. En dat ben ik precies aan het doen. Vroeger heb ik ook wel vanaf de basis gebrouwen, dus compleet met mout schroten enzo. Maar dat is toch niet echt mijn ding. Die materialen heb ik dus al jaren geleden van de hand gedaan. Voor bier brouwen met een bierkit heb je alleen gistingvaten (of -flessen) nodig. En een meter om het SG (soortelijk gewicht) te meten. En speciale reinigingsmiddelen. Maar dan heb je het wel gehad. En dus staat er nu een fles met 20 liter pils in wording op het aanrecht.


En ik heb reuze veel zin om een bramenwijntje op te gaan zetten en me eens een keer aan cider te wagen (met mijn overschot aan rabarber). Plannetjes zat dus weer. Zomaar lekker thuis rommelen is wel het liefste wat ik doe.