donderdag 17 augustus 2023

Karweitjes en mooi nieuws


Het is de laatste week van de schoolvakantie, hier. En hoewel we nog maar één scholier hebben, wil dat toch zeggen, dat we vanaf volgende week weer in de tredmolen van schooltijden en huiswerk enzo lopen. Dan ben je toch wat minder flexibel en daarom ben ik druk met allerlei karweitjes. Het kan maar gedaan zijn, hè.

Ik zeemde de ramen van onze slaapkamer. En omdat er net een fijn regentje viel, zette ik de planten een poosje buiten. Zijn die meteen gesproeid. De bladeren glimmen weer en de potten zijn ook weer schoon. 


Onze badkamer kreeg een deftige poetsbeurt. (Wat ben ik trouwens nog steeds blij met de tegelloze muren.!)


Zaterdag vierden Jan en Henk samen hun verjaardag. Ik bakte een appeltaart en maakte een aardbeienkwarktaart met aardbeien uit de tuin. Lekker simpel en altijd goed. De verjaardag was erg gezellig. We zaten met een man of 15 buiten aan de zaterdagse frieten. Later op de avond zaten de mannen buiten om een vuurtje. Neef Henk had zelf gevangen en zelf gerookte forellen meegenomen en die lieten de mannen zich goed smaken.



Binnen zaten de vrouwen met de baby´s, die langzamerhand bijna geen baby´s meer zijn :-).  Naomi wordt als het goed is in februari zelfs al ´grote zus´.  Als dat geen mooi nieuws is?


Het is zó gezellig met al dat kleine grut!

Ik ben ook bezig geweest in de moestuin. De tomaten waren zó aangetast door de phytophtera, dat ik ze allemaal heb moeten weghalen. Au! Dat deed pijn, hoor. De tomaten begonnen net te kleuren.


Alle goede, maar nog groene, tomaten heb ik op zolder gelegd. Hopelijk worden er nog wat rood. Twee jaar geleden had ik ook phytophtera in de tomaten en heb toen ook de groene tomaten laten rijpen. Helaas bleek toen een flink deel toch aangetast, hoewel ze bij het plukken er goed uit zagen. Nou ja. We zullen zien, of er nog wat van terecht komt. Het is niet anders. Ooit hoop ik een kasje te plaatsen om tomaten e.d. in te kweken.


En nog zo´n iets minder fijn karweitje: het schoonmaken van de frituurpan. Ik heb deze keer maar de helft schoongemaakt. Ik had namelijk niet genoeg olie in huis voor allebei de bakken. Er gaat maar liefst 8 liter olie in één bak. De tweede bak komt wat later aan de beurt. Ook niet erg


Ik maakte sap van een flinke bos rabarber en van een kistje appels. Het zit nu samen met gist, suiker en baksoda in een gistingfles en staat gezellig te bluppen. Over een maand of zes moet het prachtige roze cider zijn.




Ik ging samen met Maria een bakkie doen bij mijn vriendin, om haar nieuwe keuken te bewonderen. Ik nam een gezellig plukboeketje uit de tuin mee en een paar lekker verse eitjes van m´n eigen kippetjes. Maria vond me een echt boerinnetje. Ha, ha.


Ik bakte een flinke hoeveelheid brood en deed ze gesneden in de vriezer. Daar hoef ik minstens een week niet meer aan te denken.

De douche van de jongens schreeuwde om een flinke beurt. En ook daar glimt alles weer (voor zo lang dat duurt :-)).

En tussen de bedrijven door deed ik heel veel verstelwerk, wat al té lang lag. Lusjes aan handdoeken en theedoeken, gaten in sokken en truien, alles werd fijn gerepareerd.

De grootste bank wreef ik in met onderhoudsmiddel. Wat knapte dat geweldig op! Eigenlijk wilde ik ook de kleinere bank en de losse leren stoel onder handen nemen. Maar al dat wrijven was best vermoeiend en het kostte ook meer tijd, dan ik dacht. Achteraf was het maar goed, dat ik het bij die ene bank had gehouden, want de volgende dag voelde ik m´n slijmbeurs in de kop van mijn arm steken.

Ik haalde het laatste vrachtje meel/bloem bij de molen, voor hun vakantiesluiting. We hadden een weekdienst in de kerk, waar we naar toe gingen. Ik haalde een stapeltje boeken bij de bibliotheek. Al met al: dagen vol afwisseling. Ik hou ervan!