zaterdag 29 mei 2010

Hout en handwerken

Vandaag stond de dag in het teken van hout. Tweede Pinksterdag haalde Willem een aanhangwagen vol stukken boomstam en donderdag haalden we een aanhangwagen vol afvalhout van een houtbedrijf. De stammetjes moesten worden gekloofd en het afvalhout gezaagd. Er lag een hele hoop hout op de oprit, zodat de auto daar niet kon staan. Daarom wilden we dat zo snel mogelijk weg hebben.
Voor het zagen gebruikten we tot nu toe altijd een geïmproviseerde zaagbok van aan elkaar gemaakte kratten. Maar voor de lange latten die we nu hadden leek ons dat niet gemakkelijk en niet veilig. Ze zouden kunnen wegschieten. Daarom had Willem op Marktplaats gezocht naar een goede zaagbok. Hij vond iemand in Eerbeek, die zelf prachtige, zeer solide, inklapbare zaagbokken maakt. Omdat we gisterenavond toch die kant uit moesten voor een verjaardag belde Willem of hij langs kon komen. Dat was geen enkel punt, ook al werd het wat laat op de avond. De zaagbok was helemaal naar Willem z'n wens en we besloten de investering te doen. Tenslotte is veilig werken wel wat waard.
Vandaag werd de zaagbok meteen ingewijd.



Willem heeft heel wat gezaagd en werd daarbij door een heel legertje (buur)kinderen geassisteerd. Zelf heb ik ook hard meegholpen met sjouwen en stapelen. Leendert hield zich bezig met het kloven van de stammetjes.



Al met al is er veel werk verzet. Ik denk dat we een kwart van één wintervoorraad hebben klaarliggen nu. We hopen vóór de zomervakantie alles af te hebben. Een fijn gevoel!



Deze week heb ik eindelijk ook weer eens wat gehandwerkt. Er komt de laatste tijd zo weinig van. Ik heb voor Maaike een heel romantisch zomermutsje gehaakt. Willem en Trijnie vinden er niets aan. Maar Maaike en ik houden er wel van :-). Ieder z'n meug.
Nu moet ik nog snel een paar overhemden strijken en daarna ga ik languit in een warm bad liggen. Ik ben best wat gewend, maar ik moet eerlijk zeggen: ik voel al m'n spieren van al dat gesjouw van vandaag!