maandag 24 mei 2010

Zomer en winter

Wat een heerlijke zomerse Tweede Pinksterdag was het vandaag! Al vroeg liep ik lekker m'n tuintje in om te kijken naar alles wat groeit en bloeit. Ik haalde hier en daar een onkruidje weg en knipte een paar rijpe aardbeien van mijn hangende aardbeientuin ;-).



Daarna dekte ik de ontbijttafel buiten. Zomerser kan het haast niet!

Het is geen luie Pinksterdag geworden. Eerst zijn we met z'n allen naar de kerk geweest. Daarna dronken we koffie met vlaai en maakten voorbereidingen voor de middagactiviteiten. Intussen zorgde ik voor een snelle lunch. Ik had aspergesoep gemaakt, die ik alleen nog maar hoefde op te warmen. Wat afbakstokbroodjes en zelfgemaakte kruidenboter maakten de lunch compleet. Willem had een beetje haast. Ik had zaterdag een partijtje kachelhout op Marktplaats gevonden en Willem had met die meneer afgesproken om het vanmiddag weg te komen halen. Het was echter nog wel een aardig eindje uit de buurt en Willem wilde daarom zo snel mogelijk vertrekken. Tegen tweeën zat hij in de auto, met een grote, geleende aanhanger. Hans, Koos en Henk gingen met hem mee. Hans en Koos om te helpen met sjouwen. Henk voor de gezelligheid. Eigenlijk wilde Koos gaan zwemmen, nu het zulk lekker weer was. Daarom beloofde ik hem, dat hij samen met Hans nog even ná het avondeten zou mogen gaan zwemmen.

Maaike was inmiddels al met een paar buurmeisjes vertrokken naar het Lammetjeswiel. Leendert ging met z'n neef in de boezem zwemmen. En Jan, die nog geen diploma's heeft maar ook zo graag het water in wilde, bofte. Hij mocht een paar huizen verderop bij zijn vriendje in het badje wat was opgezet. Maria had haar vriendinnetje (en nichtje) Noah gebeld, of zij kwam spelen. Maar na wat heen en weer gepraat werden de rollen omgedraaid. Maria ging naar Noah, want ze gingen een boswandeling maken. Trijnie en Dirk waren dit weekend logeren bij Wim en Geertje. En zodoende zat ik vanmiddag zomaar alléén! Nou ja, zát? Ik was lekker bezig, zeg maar. Ik heb gewassen, brood gebakken, een beetje gerommeld aan m'n nieuw opgezette wijntje en het avondeten voorbereid.

Tegen vijven kwam Willem hard toeterend aangereden. Alles was goed gegaan en hij had een mooie partij hout bij zich. Het moet alleen nog gekloofd worden. Op deze mooie zomerdag werd er al gezorgd voor de winter ;-). We hebben met elkaar de aanhangwagen uitgeladen en intussen werd er al eens gesnoven: wat eten we? Patat met gebakken zeebaars! Dat zorgde wel voor een hoeraatje.

Vanavond heb ik hoppers was bijeen vergaard. Willem heeft de kleintjes lekker afgeschrobd in bad. Wat waren ze vuil van al het buitenspelen! De basisschoolkinderen hebben morgen nog een dag vrij. Maar Willem en Trijnie moeten gewoon naar hun werk, Leendert naar school en Dirk heeft examen Wiskunde. Ik ben daarom van plan om maar gewoon vroeg aan tafel te gaan. De zomervakantie begint in deze regio vroeg en ik merk, dat er nog van alles op stapel staat voor de schoolkinderen, voordat het zover is. Maaike hoorde ik al zuchten over een werkstuk, Leendert moet een boekbespreking doen, Maria oefent hard voor haar tafeldiploma enzovoorts. We maken ons maar op voor de eindsprint!