(advertentie)

vrijdag 21 mei 2010

Rabarbertaart

Toen Willem vorige week thuiskwam met een grote zak vol heerlijke rabarber van de tuin van mijn oom en tante begonnen ze hier spontaan te likkebaarden. Want ze wisten wel wat ik daarvan maken zou: rabarbertaart! En jawel, inmiddels kwamen er al drie van die lekkere taarten uit de oven. Ik heb een super simpel receptje van een rabarbertaart en ieder jaar opnieuw haal ik het van stal. De taarten dienen als toetje, of als lekkers bij de koffie. Ook het vrijdagavondse bakkie werd vandaag vergezeld van een punt rabarbertaart. Mmm, dat is nog eens een goed begin van de mini Pinkstervakantie :-).

Voor de taart heb je nodig:
150 gram boter of margarine op kamertemperatuur
150 gram suiker
3 eieren
150 gram zelfrijzend bakmeel

Voor de vulling:
750 gram gewassen en in stukjes gesneden rabarber
suiker naar smaak
30 gram custard

Warm de oven voor op 150 graden.

Maak een cakebeslag door de boter en de suiker te mixen. Je voegt er één voor één de eieren aan toe terwijl je goed blijft mixen. Als het beslag licht en luchtig is roer je er het bakmeel door. Doe het beslag in een ingevette taartvorm.

Schud de rabarber, suiker en custard door elkaar en leg het rabarbermengsel op het beslag.

Zet de taart in de voorverwarmde oven en bak hem in 1 uur en 15 minuten gaar.

Verder vermaak ik me prima. Ik ben in de tuin bezig: onkruid wieden, opgekweekte plantjes planten, potten vullen enzovoorts. M'n column voor de krant moet weer af. Ik ben de kasten aan het opruimen, de administratie aan het doen, heb een nieuw wijntje en een nieuw haakwerkje opgezet enzovoorts.

Vanmorgen zijn Marcel en Henriëtte (van Ons gezin en de Stichting) gezellig op bezoek geweest. Ik ben verwend met een stapeltje tijdschriften en een lief handverzorgingskadootje. Daar ga ik fijn van genieten.


37 opmerkingen:

janneke zei

grappig teunie; ik gebruik ongeveer hetzelfde recept! zoooo lekker!
geniet van het weekend!

Dirkie zei

Ik ga het eens proberen. Kun je ook iets ter vervanging van de custard gebruiken?
gr. Dirkie

Teunie Luijk zei

De custard bindt het geheel een beetje. Ik denk dat maizena net zo goed kan.

Anoniem zei

Lieve Teunie

Heb toevallige vanavond ook van iemand rabarber gehad ik ga zeker jou recept uitproberen

Fijn weekend

Liefs MArianne

Ons gezin en de Stichting zei

Wat heerlijk het recept, nooit geweten dat je een taart met rabarber kon maken.

Heidi zei

Rabarbertaart, nooit geprobeerd, maar ik ga zeer binnenkort de plant in de tuin plunderen. Ik had net geconstateerd dat-íe nu wel in vorm is. We eten overigens wel af en toe rabarbercompote. Rabarber heeft de naam niet erg gezond te zijn vanwege de grote hoeveelheid zuur. Daar is wel wat aan te doen: als de rabarber lekker staat te pruttelen een klein schepje krijt (kalk, verkrijgbaar bij de drogist) toevoegen en doorroeren. Het bruist even behoorlijk, dus zorg voor een ruime pan!

Gerrie zei

@Heidi; rabarber die je na de langste dag oogst, daar komt steeds meer oxaalzuur in.(zit ook in spinazie) En als je na de langste dag nog steeds oogst dan put je de plant uit en heb je het volgende jaar minder oogst. Ik ga vandaag weer limonadesiroop maken van rabarber.
Wat leer en geniet ik toch veel van je blogs Teunie.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

Femke zei

Klinkt inderdaad als een lekkere taart!

Voor welke krant schrijft u columns?

Breienmaar zei

Dank je wel voor dit recept, we gaan het dit weekend lekker uit proberen:)

Ik was ook nieuwsgierig in welke krant je een column schrijft.

hartelijke groet en een heel fijn Pinksterweekend gewenst!
Martine

Anoniem zei

Hallo Teunie,
Ook ik heb wel wat rabarber in de tuin,ga zeker deze taart proberen.Maar wat is nu toch "custard?Ik vind het nérgens in Belgie en heb er hier ook nog nooit van gehoord.Is dat een wit poeder dat hier verkocht wordt onder de naam "vanille-puddingpoeder"?
Indien ja,dan is mijn raadsel opgelost ;-)
Hopend op een reactie ga ik nu vlug eten maken.Misschien wordt Teunie's rabarbertaart wel onze lekkernij voor bij de koffie dit pinksterweekend!
Nog veel groetjes uit Oost-Vlaanderen,Marleen.

Anoniem zei

Ha Teunie
dat klinkt toppie
welke krant bedoel je?
ga ik het ook lezen
groetjes
Constance

bep massop zei

Ha Teunie,
Lekker die taart. Ik heb het overgeschreven en ga het de volgende week maken.
Gisteren heb ik rabarbersiroop gemaakt.Ook erg lekker onder in het glas en dan bubbeltjeswijn erop.
Groetjes Bep

Gea zei

Wat een leuk en makkelijke recept: ik neem het van je mee.
Het lijkt mij ook heerlijk wanneer een deel rabarber door aardbeien wordt vervangen. Is ook zo lekker wanneer je er moes van maakt.

Ina zei

De rabarbertaart is zojuist uit de oven gekomen. Het ruikt héérlijk! Alleen ziet hij er anders uit dan op jou foto, de rabarber ligt er meer bovenop en het beslag is minder gerezen, terwijl ik de eieren flink heb staan kloppen.Ik denk zelf dat mijn springvorm te groot is voor dit recept.Ik lees je blog met heel veel plezier en heb al heel wat van je tips en trucs uitgeprobeerd.Fijne pinksterdagen toegewenst!

Caatje zei

Van rabarber houden ze niet bij ons thuis maar hij ziet er erg lekker uit hoor!
groetjes van Caatje

Juf Hetty zei

Fijne Pinksterdagen Teunie en allemaal, wat is het toch fijn weer zo'n recept, dankjewel!

Mireille zei

Laat ik nu net gisteren rabarber in huis gehaald hebben. Kan ik direct de taart voor mijn ouders maken die maandag een pak custard voor ons meebrengen uit Nederland :-)
Bedankt voor het recept!
Groet

wilma zei

Hallo,
Heerlijk zeg! Inderdaad kun je ook een deel vervangen met aardbeien en de custard ook door aardbeienjelly. Ergens heb ik een recept dus als je het wilt hebben meld het maar.
Is er een recept van het limonadesiroop maken? Alvast bedankt.

Granny's Place zei

Zooo ik snak naar rabarber en kan het hier gewoon niet vinden!! AArchh.. maar die taart tja die lijkt me dus ook heerlijk.
Groetjes Madelon

Sonja zei

He fijn Teunie, weer een blogberichtje van je. Heb deze week meerdere malen gekeken of je iets had geschreven en dat was steeds maar niet het geval.
Lijkt me heerlijk, die rabarbertaart. En ik denk dat Anoniempje in België idd vanillepuddingpoeder kan kopen, toch? Dat lijkt mij hetzelfde als custard.

Vincent (B-basic.com) zei

Leuk Artikel Teunie!

Ik krijg er al honger van als ik het zie! Zelfgemaakte taarten zijn gewoon het lekkerst!!! Ik denk dat ik ook voor de Maizena ga!

Groetjes!
Vincent van b-basic.com

M&D zei

Eerlijk is eerlijk ik gruwel bij het zien van je rabarber hahahaha.... ik kan gewoon niet tegen het minste zuur. Heb zelf een grote plant staan (vind het blad zo mooi decoratief hahaha) Dus je kan de stengels zo komen halen hoor ;)

liefs

janneke zei

dag teunie en allemaal!
ik heb 'm gister ook gemaakt; heerlijk frisse taart! ik had in de tuin nog niet genoeg rabarber; dus heb ook half appel gedaan.
en over het rijzen van de taart. ik heb ook een grote bakvorm, maar hij was prima. bij mij is het geheim: lang kloppen. ik heb zo'n mixer voor luie mensen ;-) met een standaard; en ik heb laat 'm echt 5 à 10 min kloppen tot het een zalf-achtig deeg is. dan komt het altijd goed is mijn ervaring.

het recept met aardbeien en aardbeienjelly zou ik graag ook eens zien!

Brigitte zei

Normaal lees ik alleen mee op je blog, maar bij het zien van dit recept wilde ik je ook nog eens een tip geven :-) Ik gebruik dit recept nl. ook voor de rabarbertaart, en vorig jaar heb ik de helft van de rabarber eens vervangen voor aardbeien. Dat was heerlijk!

Gr. Brigitte

Cindy zei

Dag Teunie,

Ik ben ook zo'n annonieme meelezer. Mijn complimenten voor je inspirerende weblog! De taart is vanmiddag uit de oven gekomen en hij was heerlijk! Ik ga hem zeker vaker maken.
Dank je wel voor het heerlijke recept.

Lisette zei

Ha Teunie,

Ik maak dezelfde taart als jij alleen gebruik ik door de rabarber bruine suiker, custard en 1 tl kaneel. Ook een lekkere variatie.

Lisette

Linda zei

Wauw!! Rabarbertaart! Nog nooit van gehoord.
Ga ik maken vandaag!
Leuk zeg!

Ellen1979 zei

Het zag er fantastisch lekker uit en dacht, dit recept bewaar ik. Nu ik rabarber in mijn groente pakket had, dacht ik, dit ga ik maken. Maar nu vraag ik me af hoeveel suiker ongeveer. Ik kan zo lastig even proeven. Ik gebruik in recepten soms maar de helft zoals bij appeltaart, maar vaak 2/3. Ik heb geen idee bij rabarber want te zuur is hierbij echt niet lekker lijkt mij.
Bedankt!

Linda zei

Heb de taart gemaakt en kon het niet laten alvast een stukje te proeven.
HEERLIJK!
Ben er gewoon trots op...haha!!

Anoniem zei

@Ellen:ik heb ongeveer 250ml suiker gebruikt,iedereen vond de taart heel lekker maar ik vond ze toch nog te zuur.Daarom ga ik volgende taart eens proberen met evenveel suiker maar met wat melkpoeder erbij:dat verzacht waarschijnlijk ook de zurigheid.
Proberen gaat mee hé.
Veel groeten uit Belgie,Marleen.

ingrid zei

heb vanmiddag de taart gebakken en omdat wij een koolhydraat-arm dieet volgen heb ik eerst een heel klein stukje afgesneden maar later nog maar een extra stukje.
Heb er nog wat slagroom opgedaan. Heeeeeeeeeeerlijk. Ga ik vaker maken alleen moet er door de rabarber iets meer suiker.

blijven de aardbeien als je die erdoor zou doen lekker als ze gebakken zijn?

Lisette zei

Dit is mijn recept:

350 gram rabarber mengen met 125 gram bruine basterdsuiker, 1,5 eetlepel custard, 1 tl kaneel.

Cakebeslag: 150 gr boter, 150 gr suiker 150 gr zelfrijzendbakmeel, vanillesuiker, 2 eieren.

60 min op 160 graden.

Lisette

Ellen1979 zei

Bedankt voor jullie info.

Mireille zei

Nou, de taart heb ik uiteindelijk dinsdag gemaakt. Ik vermoedde dat hij erg zuur zou zijn, want de rabarber was behoorlijk groen. Toen hij net uit de oven was heb ik hem geproeft want ik dacht het het lauw (zo eet ik rabarber meestal) lekker zou zijn. Niet hoor! Vreselijk zuur! Had ik nu maar meer suiker dan zie drie eetlepels toegevoegd!

Tegen mijn verwachting in werd hij eigenlijk steeds lekkerder... hoe kouder hoe beter. En ook de volgende dag, was de andere helft al opgegeten door opa's en oma's, nog voordat ik van mijn werk was teruggekeerd.

Nog eens maken dus!

Ellen1979 zei

En hij is lekker geworden! Wij gaan hem ook nog eens maken. Mmmmm.

Puur en Groen zei

Bijna een jaar nadat dit recept geplaatst is, heb ik de taart ook gemaakt voor moederdag. Een hele goede, lekker manier om de rabarber uit mijn groentepakket te verwerken! Bedankt voor het recept, de rest van je blog lees ik trouwens ook met veel plezier!

Ana zei

anonime zei
Ik ga morgen proberen en appels bij
doen lijk me een goede combinatie, ook verzacht de zuur smaak van de rabarber en dan hoef je niet te veel suiker gebruiken