vrijdag 23 september 2011

Opgedist

Jezebelle vroeg, of ik eens een weekmenu wilde posten, zodat ze daar wellicht ideetjes uit zou op doen. Da's een leuk plan. Ik werk alleen anders dan de meeste mensen die er een weekmenu op na houden. Die maken zo'n menu dikwijls vooraf en werken dan dag na dag het lijstje af. Bij mij is het daarentegen vaak 's middags nog (gedeeltelijk) een verrassing wat er 's avonds op het menu staat. Ik laat me bij het verzinnen leiden door de tijd die ik die dag heb en de producten die ik in huis heb. Ik plaats hier dus wat al is opgedist ;-)

Vrijdag
Op het menu:
Wild zwijn karbonade, Spätzli, champignongroomsaus, perenverrasing met chocola

Het menu voor deze dag stond al vast. Mijn vader (slager/poelier) was de vriezer aan het opruimen geweest en had nogal wat wild liggen dat op moest. Zo had hij o.a. twee stukken wild zwijn harstkarbonade gebracht. Ik had bedacht om dat vlees te pekelen, te koken en op vrijdag te serveren bij de Spätzli die ik de kinderen had beloofd. Het leek me lekker om er een champignonroomsaus bij te maken. Champignons had ik alleen maar gedroogd in huis en ik wilde verse. Daarom kocht ik op donderdag een pondsbak champignons. Op die dag pekelde ik ook het vlees en zette het in een schaal in de koelkast.
Vrijdagmiddag was het eerste werk, toen de kinderen naar school waren, die karbonade te voorschijn halen en in een pan water laten glijden. Ik zorgde ervoor dat het vlees nét onder stond en bracht het geheel aan de kook. Daarna zette ik het gas laag en zorgde ervoor dat het vlees, net als soep, kon gaar trekken (níet koken!). En ja, dat duurde wel een paar uur.
De champignonroomsaus maakte ik zo: ik maakte de champignons schoon en sneed ze in plakjes. Ik deed ze in een pan met een liter water en bracht ze aan de kook. Intussen maakte ik een roux. Ik deed 100 gram boter/margarine (van elk een deel) in een braadpannetje en verhitte het zachtjes. Ik deed er een gesnipperde uit, 3 gesnipperde bosuitjes, een in ringetjes gesneden preitje en een schepje knoflook op olie (potjes die ik altijd in huis heb) bij en smoorde het wat. Ik voegde 100 gram bloem toe, haalde met een schuimspaan de champignons uit het kokende water en goot dat water beetje bij beetje in de pan met het rouxmengsel. Toen het geheel gaar was zette ik er de staafmixer in en maakte een gladde saus. Ik deed er de champignons bij, zout, peper, wat peterselie uit de vriezer en een schepje kruidenboterkruiden. Ik maakte het af met een flinke scheut room. Die room schep ik altijd van de verse boerenmelk af. Ik heb dan in feite room voor 50 cent per liter. Ik gebruik die room als slagroom, als kookroom, in toetjes of soms karn ik er boter van.
Terwijl de saus op het kleinste pitje op het warmhoudplaatje stond begon ik aan het toetje. Ik had handperen liggen die niet zo heel sappig waren en daardoor niet in trek waren. Maar weggooien is zonde. Daarom verzon ik er een nagerechtje mee. Ik schilde 12 peren (1 per persoon), haalde het klokhuis eruit en sneed ze doormidden. Ik verhitte zachtjes een kluitje roomboter en legde de peren er met het snijvlak in. De bolle kanten bestrooide ik met suiker en kaneel. Ik liet ze zo even kleuren en daarna legde ik ze met de bolle kanten in een ovenschaal. Ik schepte een lepel hazelnootpasta in de holtes van de weggesneden klokhuizen en zette de schaal in de oven op 100 graden. Dat kon zo mooi blijven staan tot we ze gingen eten.



Ik kookte de Spätzli, zoals ik dat eerder schreef. Het was alles bij elkaar een feestelijk vrijdagmiddagmenu.

Zaterdag
Op het menu:
Frieten, snacks en satésaus

Op zaterdag is het hier patatdag. Tenminste, als het geen bbq-weer is. Dat was het zaterdag niet en dus: patat. Patat maken we altijd helemaal zelf. Lekker van patatbonken. Ik houd het meest van dikke frieten, maar we hebben er ook bij die juist voor dunne gaan. Deze keer had ik geluk: we aten dikke frieten :-). En natuurlijk zelfgemaakte sateh-saus erbij. Lekker! We hadden kroketten en frikandellen als snack en ook het schaaltje heel fijn gesnipperde ui ontbrak niet. Op deze dag hebben we nooit een toetje. Over zelf patat maken schreef ik al eerder op 28 oktober 2008.

Zondag
Op het menu: preischotel, rundvlees, custardvla

Het werd een laagjesschotel. Onderop een laag aardappelpuree. Geen slappe hap uit een pakje natuurlijk. Dat is net behanglijm. Puree maak je eenvoudig zelf. Je kookt een pan kruimige aardappels gaar. Je gooit er een scheut hete melk bij en roert er een kluit boter door. Een snuf nootmuskaat maakt het af. Daarna kwam er een laagje gestoofde prei. Daarna een laagje in partje gesneden sterappeltje, met schil en al. Behalve dat die sterappeltjes voor een friszure smaak in het geheel zorgen, zorgen ze ook voor een vrolijk kleurtje in de anders toch wel saaie (van kleur dan) ovenschotel. Op het appellaagje kwam een laagje uienringen, gestoofd in een kluitje boter en bestrooid met een vleugje kerriepoeder en een schepje suiker. Tenslotte kwam er een afdeklaagje aardappelpuree over en een 'streep' van plakjes belegen kaas. Alles ging de oven in tot de kaas een mooi kleurtje had. Daarna was het smullen geblazen. Ik had er bieflapjes bij met lekkere jus. Het toetje was eenvoudig: vooruit gemaakte custardvla met een scheutje roosvicee.

Maandag
Op het menu: kalkoendijen, verse appelmoes, bietjes in zoetzuur uit de weck, pannenkoeken gevuld met het restje custardvla en slagroom.

De kalkoendijen had ik gewoon ingewreven met peper en zout en daarna gebraden. De pannenkoeken kwamen op het menu om m'n restje custardvla op te maken.


Dinsdag
Op het menu:
Macaroni met tomatensaus (weck), gehakt en salami. Kwarkprutje.

Deze dag heb ik gekozen voor een snel menu. Op maandag had ik maar de helft van m'n normale portie folders kunnen bezorgen en dus lag dat vandaag op m'n bordje. Met ook nog het wekelijkse bakkie koffie met schoonmama op het programma won ik tijd met deze snelle hap. Het toetje dat bij ons 'Kwarkprutje' heet maak ik door één deel slagroom (lobbig geklopt), één deel kwark (pot van 500 gr.) en één deel yoghurt met elkaar te mengen. Ik zoet het met suiker en een flinke klodder jam. Meestal staat één van de kinderen wel achter me: "Mam, mag ik mixen?" en wordt dit toetje door een kind gemaakt.

Woensdag
Op het menu: restjes rundvlees, gekookte aardappels, bloemkool met een sausje, griesmeel

Een 'gewoon' prakkie vandaag op het menu. Het sausje maak ik altijd gewoon van margarine of olie/melk/bloem/zout/kruiden. Je doet één deel margarine of olie in een pan en verwarmt dat. Je doet eenzelfde hoeveelheid (in gewicht) aan bloem erbij. Roer het even door en zorg dat de boel niet bruin wordt. Doe de melk er in delen, al roerend, bij. Als je hete melk gebruikt heb je minder kans op klonten. Voeg zoveel melk toe tot de saus de gewenste dikte heeft. Breng op smaak met zout en kruiden. Ik gebruik voor bloemkoolsaus vaak een schepje kruidenboterkruiden.
Griesmeel maak ik van Semolinameel. Dat koop ik in 5 kilo zakken bij de Turkse winkel. Voor 5 kilo betaal ik 6 euro. Je brengt een liter melk aan de kook. Je strooit er al roerend 100 gram semolinameel gemengd met 75 gram suiker in. Goed blijven roeren om klonten te voorkomen. Breng de pap aan de kook en laat afkoelen. Wil je geen vel, leg dan een deksel op de pan of leg een stukje huishoudfolie op de pap. Dit is de meest basic versie. Er valt op griesmeel heel veel te variëren.

Donderdag
Op het menu: zuurkoolstamppot, verse appelmoes, geroosterde wilde eend, rijstepap met krenten

Het wild dat mijn vader bracht moet op, maar niet iedereen houdt er hier van. Daarom heb ik voor vandaag een stamppot zuurkool met spekjes voor iedereen en daarnaast geroosterde eend voor wie er van houdt. De eenden (ik had twee kleine) heb ik eerst bestreken met olijfolie en daarna bestrooid met peper en zout. Eigenlijk hoor je er plakjes vetspek op te leggen, zodat het vlees niet uitdroogt. Maar dat had ik niet in huis. Daarom gebruikte ik olijfolie en dat bleek heel goed te werken. Ik legde de eenden in een braadpan en zette die in de oven. Na een half uur op 175 graden heb ik de eenden omgedraaid en ze daarna nog een half uur in de oven gehouden. Toen waren ze mooi bruin, met een knapperig korstje, en gaar.
Voor de stamppot zuurkool bakte ik spekjes uit. Ik kookte aardappels en maakte er puree van. Ik kookte de zuurkool even kort op met een beetje water. Wij houden van echt zure zuurkool en dus gebruik ik maar een klein beetje water. Je kunt ook appelsap gebruiken. Daarna stampte ik de hele handel door elkaar. Ik had er jus bij, zodat er 'een kuiltje' kon worden gemaakt.
Rijstepap kook ik altijd van gewone Surinaamse rijst. Die kun je in voordelige 5 kilo zakken kopen. Ik gebruik 120 gram rijst per liter melk. Eerst breng je de melk aan de kook, daarna doe je de rijst erbij. Even door laten koken en je kunt de pan in de hooikist/in je bed zetten. Na een paar uur is de pap goed. Je kunt er ook voor kiezen de pan een uurtje op de kleinste pit te laten staan. De krenten doe ik er pas aan het einde van de kooktijd bij. Wij eten rijstepap altijd met suiker en kaneel en iedereen is er dol op :-)