donderdag 30 juli 2015

Dag 19, nog meer vakantiewerk

Ik sta om een uur of zes op en hoor de regen al op het dak kletteren. Oei, ik dacht dat het vandaag droog zou blijven? Mis dus...



Een beetje droog weer zou wel handig zijn. Willem en Koos gaan namelijk vandaag bij mijn zus en zwager helpen met hout kloven. De kloofmachine is al gehuurd en staat bij ons op de oprit. Nou ja, we gaan het zien....



Om half 8 gaan Willem en Koos de deur al uit. Good luck!

Zelf heb ik een rommeldag voor de boeg. De ochtend wordt gebroken door alweer een dubbele afspraak voor Jan bij Yulius. Nu voorlopig even voor de laatste keer, want de trainer gaat met vakantie. Willem heeft het huiswerk voor de ouders, wat aan deze training vastzit, al gedaan. Snel zet ik me er ook aan. Het kan maar weer klaarliggen.

Ik ruim op en loop te stumperen met de was. Morgen gaat Leendert met vakantie en er moet echt nog het een en ander gewassen, gedroogd en gestreken worden. Het drogen is een crime, nu alles binnen moet hangen :-(.

Om half 11 rijd ik samen met Jan naar Barendrecht. Deze keer moeten we op een andere locatie zijn. Gelukkig vind ik het in één keer en als we ons gaan melden bij de balie, komt de trainer al aan gewandeld. Perfecte timing!

Ik mag wachten in een personeelsrestaurant. Ik installeer me er op een gemakkelijke bank, pak mijn haakwerk, een tijdschrift, een bekertje chocolademelk en een gevulde koek. Ziezo, zo houd ik het wel weer anderhalf uur uit :-). Het is heel stil. Af en toe komt er iemand een bekertje koffie uit de automaat halen en een schoonmaakster loopt heen en weer met een zwabber. Saai zeg.

Thuis gekomen maak ik voor Jan, Henk en mezelf een lunch klaar. Willem en Koos zijn nog niet terug. Om kwart voor 2 ga ik maar eens bellen, waar ze blijven, want het is al bijna tijd voor Willem z'n volgende afspraak. Om 2 uur zou hij namelijk bij zijn moeder op de stoep staan om een kast uit elkaar te halen en naar de stort te brengen. Had ik het over vakantiewerk? Klusjes zat! :-)

Het sluit allemaal naadloos op elkaar aan. Terwijl Willem met de aanhangwagen naar zijn moeder rijdt, stap ik in de auto voor een bakkie koffie bij een vriendin. Komt dat allemaal mooi uit? Ik ga eerst even naar de winkels om iets leuks voor haar te kopen. Nog voor haar verjaardag. Ik had het idee om een mooie sjaal te kopen. Maar bij de DA, waar meestal een sjalenrek buiten staat, staat dit keer alleen maar een rekje met dunne, effen zomersjaaltjes van 1,99 per stuk. Ik had iets anders in gedachten.

Ik loop de winkel maar even binnen. Misschien inspireert het me. En jawel! Achterin de winkel staat een grote bak met Scentchips. Hé, die had ik hier nog nooit gezien. Maar ja, ik kom dan ook niet zo vaak in deze winkel. Ik ben dol op scentchips. Vorig jaar december kreeg ik zo'n brandertje en het brandt hier heel vaak. De kinderen weten al, dat als ze me willen verrassen, ze dan een doosje scentchips kunnen geven. Voor moederdag kreeg ik ook een grote doos. Inmiddels heb ik zo'n geurbrandertje met geurtjes ook al weleens aan anderen kado gegeven. En voor mijn vriendin lijkt me dit ook echt een kadootje wat bij haar past. Hopelijk heeft ze het nog niet.

Bij mijn vriendin word ik verwend met een bakkie koffie en lekkers. De geurbrander kende ze nog niet en dus stak ik er een enthousiast verhaal over af. Kadootje geslaagd, gelukkig. Al pratend zijn we zó anderhalf uur verder en is het tijd om me thuis weer eens te laten zien. Er moet vandaag tenslotte ook gekookt worden enzo.

's Avonds is het de zoete inval. Er lopen vrienden in en uit. Intussen heb ik een keukenprogramma. Maandag kocht ik een flink partijtje tomaten. Tijd om die tot tomatensaus te verwerken. En er moet ook nog jam gekookt worden, want er staan heerlijke blauwe bessen te wachten. Eerst de bessen dan maar. Dat is het minste werk. Ik kook 7 potjes jam, die van de week in mijn marktplaatswinkeltje komen. Daarna wil ik aan de tomatenklus beginnen. Maar he! Ik krijg hulp! Maaike en Jaap vinden het leuk om mij te komen helpen. Ze wassen en snijden de tomaten, terwijl ik een kilo of drie uien schoonmaak en snipper. Het voelt alsof ik een heuse keukenbrigade heb rondlopen :-).




Om een uur of half 11 staat er een 10-literpan met uien, tomaten en kruiden te pruttelen. Morgen moet dat aangevuld worden met gestoofde paprika, courgette, bleekselderij en kruiden. Alles bij elkaar moet dat minstens 15 liter saus worden. Een beginnetje van de nieuwe tomatensaus-wintervoorraad.

Allemaal leuk en nuttig. Maar stiekem hoop ik zo langzamerhand op zon en warmte om lekker naar het strand te gaan ;-).