maandag 1 februari 2016

Gewoon

Oh, wat was dat heerlijk! Na al die rare, spannende, ongeregelde weken, was deze maandag gewoon gewóón! Wat kan ik daar van genieten en blij om zijn!

Willem en ik begonnen de dag samen al vòòr de klok van vijven. Willem gaat op maandag altijd om 5.00 uur zijn rondje lopen. En mijn werkdag begint normaliter altijd om 5.00 uur. Op de één of andere manier waren we tegelijkertijd ruim voor de wekker wakker. We luisterden naar de wind die om ons huis bulderde. Wij slapen direct onder een plat dak en dat kan bij wind, regen of hagel behoorlijk spoken. We praatten wat en na het wekkersignaal stonden we op. Willem kleedde zich dik aan en ging de donkerte in. Zelf installeerde ik me achter de strijkplank. Strijken is een mooie bezigheid om fijn bij te mijmeren. Terugdenken. Vooruitdenken. Gebruik maken van de stilte.

Ik had zin in deze werkdag. Het was ook wel een keer lekker, dat om half 9 iedereen van de vloer was. Nou ja, bijna iedereen dan. Hans hoefde pas om 9 uur de deur uit. Maar daarna had ik het rijk alleen.

Ik waste, ruimde op, bakte brood, schreef de nieuwsbrief voor de webshop. Voordat ik er goed en wel erg in had, hoorde ik het maandelijkse maandagmiddag oefen-alarm. Oeps! Twaalf uur alweer! Ik maakte af, waar ik mee bezig was en daar kwam Henk thuis om te lunchen. ¨Zal ik lekker een ei bakken voor op de boterham?¨ vroeg ik. Dat voorstel kreeg een hoeraatje. Even later zaten we gezellig samen te smikkelen.

Na de middag ga ik meestal een half uurtje liggen. Maar vandaag gunde ik me er geen tijd voor. Ik zat veel te lekker in the flow. Bovendien zou ik aan het einde van de middag met mijn vader naar het ziekenhuis gaan en voor die tijd wilde ik de warme maaltijd klaargemaakt hebben.

Om half 3 belde de groentenboer van de markt. Of ik nog één en ander nodig had. En ja, ik kon wel wat gebruiken. Ik kon meteen wel langs komen, want in verband met de aanwakkerende wind, zouden ze eerder gaan opruimen en naar huis gaan. Snel griste ik nog wat biebboeken bij elkaar, die ik meteen even wilde gaan inleveren. En er was ook nog een bestelling uit m´n shop, waar nog een adresetiket voor geprint moest worden. Kon ik die meteen bij het postkantoor inleveren. Zie je, dat is typisch iets voor zo´n dagje ´flow´. Dan denk je daar ´vanzelf´ allemaal aan en werk je tien keer efficiënter.

Ik was benieuwd wat de groentenman voor me in petto had. Dat bleek nog lekker wat te zijn. Peultjes, courgettes, boontjes, appels, mandarijnen, pepertjes, ijsbergsla, soeptomaten, bananen...M´n auto kwam weer vol voor twee tientjes. Wat een rijkdom. Ik wilde graag mango´s hebben voor iemand die mangojam had besteld. Maar die waren er helaas niet.

Ik liep de markt over naar het postkantoor. En in het voorbijgaan zag ik bij een andere groentenkraam wèl mango´s liggen. (Ook typisch een gevolg van de ´flow´. Je bent dan super scherp :-).
Ik vroeg wat ze moesten kosten. Een euro per stuk, drie voor twee euro. Mmm. Dat vind ik toch heus te duur om jam van te maken. Ik vroeg daarom wat ik voor een heel doosje moest betalen. Ik had al gezien, dat er 9 in een doosje zaten. Voor vier euro mocht ik een heel doosje meenemen. Ok. Dan neem ik er twee :-). Op de markt inkopen doen, is altijd leuk!

Thuisgekomen belde mijn zus, dat mijn vaders afspraak was verzet naar vrijdag. Ok. Vervelend voor mijn vader, maar voor mij was het eigenlijk wel prima. Ik had ineens tijd over op deze maandagmiddag :-). Ik maakte een beker koffie klaar en nam een kleine pauze.

Maaike kwam thuis uit school. Ze heeft het druk, want zit middenin een toetsweek. Toen ze even gezeten had, vroeg ik, of ze misschien even iets wilde doen, om haar gedachten te verzetten. Jawel, dat wilde ze wel! Ik had een verzoeknummer: een flinke kan appelsap uit de juicer. Daar had ik de hele dag al zo´n zin in! Maaike vond het wel een leuk klusje en maakte met plezier een paar liter appelsap. Zo lekker! Veel lekkerder, veel gezonder, veel goedkoper dan appelsap uit een pak. Dat ´goedkoper´ komt vooral, doordat ik altijd aanbiedingsappels bij van Os in Papendrecht koop. Al zo lang ik me kan heugen, betaal je daar 5,00 euro voor twee kisten appels (in de guldentijd was het twee kisten voor een tientje). Dus 2,50 voor een kist van 12 kilo appels. Daar pers je heel wat liters sap uit. Ik denk wel 10 liter. Mijn versgeperste, gezonde, lekkere appelsap zonder toevoegingen komt dus op 0,25 per liter.

Het werd tijd om te gaan koken. Er stond hutspot op het programma. Op de één of andere manier hebben we dat deze winter nog nauwelijks gegeten. Toen ik zaterdag bij schoonmama op de flat ergens een vleug hutspot in het trappenhuis rook, liep het water me meteen door de mond. En voilà. Vandaag stond het op het menu :-). Met rundvlees. En, heel raar, met appelmoes. Want er zijn er hier een paar, die dat een prima combinatie vinden (ik niet). Ik kookte dus een pan appelmoes erbij. Ook kwam er een toetje. Meestal schiet dat er op maandag bij in. Dan gun ik me er geen tijd voor om dat klaar te maken. En bovendien is de maandagavondmaaltijd meestal wat gehaast, omdat er om 19.00 uur vier kinderen op de catechisatie verwacht worden. Maar vandaag was ik wat vroeger. En ik bakte bananen. Daar had ik toch een hele doos vol van voor maar 1,50. Ik hoefde dus niet op een banaantje te kijken. Gebakken bananen als toetje bak ik altijd zachtjes in een kluit roomboter. Er ging wat bruine suiker overheen om te laten karamelliseren. En voor het smaakje strooide ik er een vleug speculaaskruiden over. Een toef slagroom maakte het af. Wat hebben we lekker gesmuld.

Vanavond stond er alweer brood bakken op het programma. De zes broden, die ik vanmorgen bakte, waren voor een klant. Maar zelf had ik ook nog brood nodig. Ook maakte ik mangojam. Meteen maar een voorraadje voor in m´n winkeltje.



Ik oefende samen met Henk z´n fluitles. We dronken koffie met zelfgebakken Jan Hagel. En met Hans nam ik z´n financiën door en praatte bij over school, z´n vervolgopleiding enzovoorts.

Nu is de dag vol en moet ik als een haas mijn ogen gaan sluiten. Anders weet ik wel wat er morgen gebeurt: dan komt er geen steek uit m´n handen en is het profijt van m´n flowdag in één keer weer verdwenen.