maandag 29 april 2019

Vrijmarkt 2.0 en lekker vakantie!

Koningsdag begon bij ons al op vrijdag. Op die dag werd namelijk op de school van Henk Koningsdag gevierd. Wat leuk om dat nog één keer mee te maken, met ons jongste kind! Helaas kon ik niet naar het zingen bij de vlag. Dat zou namelijk drie kwartier stáán betekenen en dat gaat niet vanwege de aderontsteking in mijn been. Dat was trouwens meteen ook de reden, dat ik me nergens voor opgegeven had als hulp. Mijn enige bijdrage was: ´s morgens vier stokbroden afbakken, snijden en meegeven. En verder heb ik flink reclame gemaakt voor de kleedjesmarkt en het restaurant :-).

Dat restaurant is zó leuk. Dat wordt altijd gerund door groep 8. Eén dag zijn de kinderen koksmaatje en ober en gastheer/gastvrouw tegelijk. Willem en ik hadden afgesproken om te gaan lunchen. Geertje en de kleinkinderen kwamen ook. Gezellig! We installeerden ons aan een tafeltje en lieten ons maar eens bedienen :-).


Na het eten was er de kleedjesmarkt. Ik ben er wél overheen gelopen, maar heb niets gekocht. Ik heb immers niets nodig. Ook niet als het heel goedkoop is. Sorry kinders, maar ik ben nu juist aan het ontspullen :-).

Zaterdag, Koningsdag, verliep anders dan anders. Alleen het begin van de dag was hetzelfde: ik hing de vlag uit :-).


Al jaar en dag is het onze traditie om ´s morgens wat rond te lummelen en koffie met oranje tompoucen te doen en ´s middags naar een vrijmarkt te gaan. Dit jaar ging het anders, want een groot deel van de dag waren wij kinderloos. Dat zat zo: Leendert zou samen met Thea wat gaan klussen in hun huisje. Hans en Koos waren vrijdag begonnen de achtertuin bij Dirk aan te leggen en hadden daarvoor ook de hele zaterdag nog nodig. Maaike ging naar Jaap, om te helpen in de zaak, die gewoon open was en waar de klanten op worstenbroodjes en oranjecupcakes enzo werden getrakteerd. Maria moest het kantoor schoonmaken, wat ze normaal op zaterdag ook altijd doet (daar deden ze niet aan Koningsdag ofzo) en verder had ze zich laten inroosteren bij Albert Heijn, waar het personeel die dag dubbel uitbetaald kreeg. Dat leek haar wel wat :-). Jan ging lekker een dagje naar z´n vriendinnetje in Papendrecht en Henk mocht met een vriendje mee naar de Mbuma-zendingsdag in Gorinchem. Dus: wij waren in elk geval overdag kinderloos!

We deden ons gewone zaterdagochtend-bakkie koffie bij schoonmama. Met oranje koeken vandaag :-).


Daarna reden we door naar Dirk voor het volgende bakkie koffie. Zo´n beetje de hele familie was daar neergestreken. Terwijl Hans en Koos hard doorwerkten aan de tuin,


zaten wij aan de tompoucen, die Maria had gebakken.


Mmmm. Kraakvers!!

Hoe gezellig het ook was, Willem en ik bleven niet heel lang. We hadden die middag nog het één en ander op ons programma staan.

Eerst maakte ik de aflevering voor Terdege, die ik woensdag al had moeten maken, maar waar mijn zere been een streep doorheen haalde. Ik maakte verrukkelijke zoete chilisaus.


Daarna was er nog een hele berg was en strijk, die -ook al vanwege dat been- was blijven liggen. De jongenskamer moest gekuist worden. En zo nog wat noodzakelijke klusjes, die ik af wilde hebben voor de zondag.

Het lukte allemaal prima. En aan het einde van de middag kwamen de kinderen één voor één weer binnen druppelen. Voor de zaterdagse frieten natuurlijk :-). Vandaag met loempia´s en chilisaus by mum.

En hoe zit dat dan met die ´vrijmarkt 2.0´ waar ik het in de titel van dit logje over heb? Nou, heel simpel. Vrijmarkt 2.0 is gewoon níet gaan en níets kopen. Ha, ha. Geen koopjes dus. Maar ook geen rommel. Ik vind het heerlijk zo en heb niets gemist :-).

En vandaag was het dan dus heerlijk vakantie-maandag! Heel veel anders dan een gewone maandag is dat eigenlijk niet eens, want wij hebben nog maar twee schoolgaande kinderen. Vakantie wil dus alleen maar zeggen: twee kinderen die niet naar school hoeven :-). Toch voelt het als vakantie. Misschien ook omdat ik deze week niet zoveel verplichtingen heb. Hoewel er toch wel een heel groot deel van de week al is ingevuld...

Het begon deze morgen met een begrafenis van een oude vrouw uit onze gemeente, die Willem en ik goed gekend hebben. Later deze week is er bij leven en welzijn ook een trouwdienst in onze gemeente. Ook daar hoop ik heen te gaan. Verder was er vandaag weer therapie in het Sophia Kinderziekenhuis. Ik wil zomerkleding gaan kopen met Henk. De bijen hebben aandacht nodig. En binnenkort moet ik een workshop ´huisgemaakte producten voor persoonlijke verzorging´ geven en die wil ik deze week voorbereiden. Als het even lukt, wil ik morgenavond graag naar de spingroep. Al met al is die vakantieweek niet bepaald een ´lege´ week ;-). En dan hoop ik maar, dat dat been verder geen roet in het eten gaat gooien. Gisteren is er een nieuwe ontsteking bij gekomen en daar had ik ook vandaag flink pijn aan. Ik heb besloten, om morgen opnieuw naar de dokter te bellen, als het dan niet verbeterd is. Maar goed. Dat is voor morgen. Wie weet verbetert de situatie vannacht!