vrijdag 3 januari 2020

Zoals het klokje thuis tikt...

Vandaag was het eindelijk een gewone dag. Geen feestdag, geen verplichtingen, geen bijzonderheden, geen werk aan het oude huis, geen spullen meer te verhuizen. Heerlijk! Ik kon me helemaal concentreren op het nóg meer thuis maken van ons huis.

Ik begon de dag met het afhalen van ons bed. Sinds de verhuizing piepte en kraakte het verschrikkelijk. Ik besloot het zaakje eens te inspecteren. De oorzaak van het piepen en kraken was snel gevonden: de imbussen die het bedframe bij elkaar houden, waren niet goed aangedraaid. Willem kwam al met een setje imbussleutels aanzetten en toen was die ergernis snel geëlimineerd. De lakens gingen meteen de wasmachine in. Vanavond stap ik lekker in een ´stil´ bed met schoon beddengoed :-).

Op naar de volgende klus: ik wilde een kast in de technische ruimte plaatsen, waarop ik de frituurpan en de broodbakmachines kon zetten. De kast stond in ons oude huis in de garage. Omdat hij hier op z´n kant langs een muur stond, zag ik dat het geen overbodige luxe was om de onderkant eens een sopje te geven. Ik poetste de kast aan alle kanten. Daarna maakte ik samen met Maria de plek waar de kast moest komen schoon. Een schone kast op een schone plek. Dat is fijn! We installeerden de frituurpan en snorden de broodbakmachines op. In de kast zette ik broodbak-ingrediënten: meel, bloem, gist, zaden, pitten enzovoorts. Alles bij elkaar, dat werkt het gemakkelijkst.

Ik besloot meteen samen met Maria en Jan de wasmachine een kwartslag te draaien. Dat kwam nu beter uit. Naast de wasmachine was dan precies plaats voor de wasmanden. Ziezo!

Nu  moest alleen nog de vloer schoon geborsteld worden. Een werkje, waarvoor ik even op mijn knieën moest. Er moet nog speciale coating op de vloer. Nu deze er nog niet op zit, is de vloer enigszins poreus en trekt het vuil erin. Maar een stevig borsteltje met heet water en een lepel natriumpercarbonaat deed wonderen. Het was alles bij elkaar een beste klus, maar morgen kan er friet én brood gebakken worden :-).



Ik deed nog even wat snel-effect klusjes: de orchideeën, die ik gisteren voor mijn verjaardag kreeg, plantte ik in mijn hoge, zwarte potten en zette ik in het erkerraam. Nu ziet het er meteen wat minder vissenkom-achtig uit :-). In het zijraam kwam de Delfsblauwe apothekerspot, die ik ooit van mijn tante kreeg. Samen met de leuke vogel-decoratie, die ik ook gisteren voor m´n verjaardag kreeg. Gezellig hoor.



Vanmiddag, na de lunch, ben ik begonnen met het inrichten van m´n noodshop. Omdat er in het shop-gedeelte nog gestuct en geverfd moet worden, heb ik besloten om de shop tijdelijk in een slaapkamer op te bouwen.

Koos hielp met het in elkaar zetten van de stellingen en Maria en Henk hielpen met vullen. Toch handig, al die kinderen die vakantie hebben ;-).




Aan het einde van de middag stond ongeveer 2/3 van de voorraad in de schappen. Ik vond het lastig om te stoppen. Al dat werk, wat ik overal zie liggen, zorgt voor onrust in mijn hoofd. Ik moet er mijn best voor doen om niet te kijken, naar alles wat nog móet, maar naar alles wat gedaan is.

En er is vandaag héél véél gedaan. Hans, Pieter en Lasslo waren de hele dag buiten bezig. De dag begon met het op de (tijdelijke) plaats zetten van de bijenkasten. Die stonden sinds Nieuwjaarsdag naast ons huis, maar moesten naar de rand van de tuin verplaatst worden. Omdat er vandaag een temperatuur van 10 graden was voorspeld, moesten de kasten echt nú op hun plaats, zodat de bijen konden vliegen.




Daarna hebben de mannen de hele oprit afgemaakt. Af en toe in de stromende regen. Maar de bikkels gingen gewoon door.




Morgen staat het bestraten van de parkeerplaatsen voor ons huis op het programma en dan zit Hans z´n werkvakantie erop ;-). De rest van de tuin zal in een trager tempo gaan. Maar dat is niet erg. Het belangrijkste is, dat we onze auto´s nu veilig kunnen parkeren en ook zonder de buren tot last te zijn.

Ook vanavond werd er geklust. Willem en Hans hebben samen de klok opgehangen. Zeker niet onbelangrijk! Zoals het klokje THUIS tikt, tikt het nergens.




Voor vandaag is het genoeg geweest. Hopelijk lukt het morgen ook weer om een stukje te vorderen. Plannen genoeg in elk geval.