woensdag 29 juli 2020

Echt vakantie (1)

Dag 1
Gisteren was het Willem z´n eerste vakantiedag. En hoewel Henk er al dik twee weken vakantie op heeft zitten, zei hij zondagavond verwachtingsvol: ¨Morgen begint mijn vakantie écht!¨ Hij heeft er zó naar uit gekeken, dat z´n vader vrij zou zijn en we ´allemaal leuke dingen´ zouden gaan doen ;-).

De geplande Fair en de bedachte familievakantie in Normandië zijn vanwege corona afgeblazen. We blijven daarom thuis en dat vind ik niet erg. We wonen fijn en de omgeving is prachtig. Wat zouden we nog meer willen?

De eerste vakantiedag was eigenlijk een verkapte werkdag. Maar dan in vakantie-modus. Ik was vroeg opgestaan, omdat ik eerst alle bestellingen van de webshop wilde wegwerken. Daar was ik wel een paar uurtjes zoet mee. Intussen verdween die en gene naar zijn/haar werk. Hans, Koos, Maaike en Maria hebben (nog) geen vakantie en Jan doet momenteel vakantiewerk bij Leendert. Maria hoefde maar voor een paar uurtjes de deur uit. Maar de rest was de hele dag onder de pannen.

Nadat m´n werk voor de webshop klaar was, wilde ik ons huis netjes gaan maken. Na de zondag is het altijd overal rommelig. En wat is er dan fijner, om zo maar rustigaan alles op te ruimen en schoon te maken? Ik had het prima naar m´n zin.

Willem had uitgeslapen en na ons gezamenlijk ontbijt besloot hij om een klus ter hand te nemen. Iets wat ik toejuichte, want de klussenlijst lijkt eindeloos. Ik ben blij met elk klein dingetje wat ons huis verder ´af´ maakt. Willem bedacht om de ´dradenrommel´ in de kelder eens op te gaan ruimen. Er is daar van alles gemonteerd om internet aan te sluiten. Het doet wat het moet doen, maar het zag er erg rommelig uit. Ik vroeg, of Willem dan misschien meteen planken in de kelder kon maken. Er staan daar nog een paar stapels bananendozen met van alles en nog wat. Als ik een vaas, of een ovenschaal, of wat dan ook nodig heb, moet ik steeds in die stapel dozen grabbelen. We overlegden, hoe het worden moest en waren er al snel uit. Er moest een brede plank komen op ongeveer 1/3 hoogte van de muur en daarboven nog een smalle plank. Willem kon dan alle internetrommel netjes op een plank kwijt en ik kon de spullen uit de dozen een plaatsje geven.

Gelukkig hadden we alle oude planken uit de kelder netjes bewaard. We hoefden dus niet naar de bouwmarkt.

Terwijl Willem aan de slag ging met meetlint en zaag, ging ik aan de slag met raamwisser en zeem. Ja, ja, we hebben een heel traditionele rolverdeling :-).

Helaas ging Willem z´n werk niet direct van leien dakje. De planken bleken totaal vermolmd...

En toen hij in de keldermuur wilde boren, kwam hij niet met de boormachine in die keiharde betonnen muur. Gelukkig is Leendert niet ver uit de buurt aan een klus bezig en hij had wel een sterkere boormachine te leen. Dat was meteen een leuke aanleiding om eens even bij Leendert op de klus te gaan kijken, waar ook Jan al ruim twee weken aan het werk is. We maakten er gewoon even een klein uitstapje van. Kijk, dat is het leuke van vakantie!

De dag was om, voordat we er erg in hadden. Maria en Jan-Hendrik waren intussen gezellig samen naar Ikea. Henk vermaakte zich prima in en om het huis. Om deze dag nog wat extra vakantie-cachet te geven, stelde Willem voor, om broodjes hamburger te eten als avondeten. Dat leverde gejuich op :-). We smikkelden heerlijk, buiten in de avondzon.

De avond was mooi. Precies goed genoeg om de hele avond buiten te zitten. Het werd een gezellige avond. Een oude vriend (oud in de zin van: we hadden elkaar minstens 10 jaar niet gezien!) kwam op bezoek. Reden om heel veel herinneringen op te halen en uitgebreid bij te praten. Helemaal ontspannen en rozig van het buiten zijn, stapten we in bed.

Dag 2
Mijn dag begon hetzelfde als gisteren: met het klaarmaken van webbestellingen. Deze vakantieweken maak ik steeds ´s morgens alles klaar wat er aan orders binnengekomen is. Wat er verder op de dag binnenkomt, schuif ik door naar de volgende morgen. Zo ben ik elke dag een poosje aan het werk, maar is het wel afgebakend. De rest van de dag voel ik me vrij om andere dingen te doen.

Ook vandaag was het wel een paar uur werk. Voor het mooi was ik net iets te lang bezig. We hadden namelijk het plan om om half 10 weg te rijden naar Willem z´n vader. Toen ik klaar was met mijn werk, was het al half 9 en alle vakantievierders lagen nog op één oor! Ik ben dus eerst maar eens de meute gaan wekken. Als we om half 10 weg wilden rijden, moest er snel nog heel wat gebeuren: een was ophangen, Ciara uitgebreid (want we zouden pas ´s middags terug komen) uitlaten, jam voor opa inpakken, de webbestellingen bij de post brengen enzovoorts. En, o ja, er moest ook nog het één en ander ingepakt worden voor de middag. We wilden bij opa vandaan even bij de zee gaan kijken. Zekerheidshalve moesten er daarom zwembroeken en badlakens mee. En wat lekkers voor onderweg. En nog een paar klapstoelen en m´n haakwerk. Pffff. We zijn het helemaal niet meer gewend, om op stap te gaan! Uiteindelijk reden we een half uur later dan gepland van huis weg: Maria en Jan-Hendrik, Henk, Willem en ik.

We hadden een gezellig koffie-uurtje bij opa. Met een lekker ijsje toe! Het was al half 1 geweest, toen we weer in de auto stapten. Ik wilde even langs de Aldi, om daar wat broodjes en salade te kopen. Op het rijtje winkels bij de Aldi hebben Willem z´n zus en haar man een groentezaak en natuurlijk keken we even, of ze er waren. We troffen het! Ze waren er allebei. Leuk om ook daar nog eventjes binnen te wippen en wat bij te kletsen. We kregen een fijn doosje fruit en een pot lekkere soep mee en vertrokken richting de Brouwersdam.

Henk zat helemaal op de wip. Dít was het, waar hij echt al wékenlang op liep te vlassen. Naar het strand! Maar, ha, het was écht geen strandweer. Jawel, met een wetsuit aan, was het er prima uit te houden. Maar dit hebben we niet en wij waaiden uit ons jasje. We probeerden onze auto nog zó te parkeren, dat we in de luwte konden lunchen. Maar eigenlijk wás er geen luwte. Het was wind, wind, wind, overal wind. Dapper knaagden we buiten de auto wat broodjes weg. Maar daarna kropen we toch snel weer ín de auto. Brrr.

Maar ja. Hoe jammer is dat, als je je zwembroek bij je hebt en níet kunt zwemmen. We zijn echter niet voor één gat te vangen. Willem reed naar de Grevelingen en daar kwamen we in een andere wereld, leek het wel. Hier stond véél minder wind en hoewel het er best fris was, waren er toch wel kinderen in het water aan het spelen. Het duurde dan ook niet heel lang, of Henk was in het water.

Ha, ha, het is zo´n waterrat. Dat heeft hij beslist niet van mij! Ik houd niet van water. Of het moet warm badwater zijn ;-). Ik ging lekker aan mijn haakwerk verder. M´n strependeken is bíjna af en ik ben de rand aan het maken.

We waren pas aan het einde van de middag thuis. Ik wilde een nacho´s-schotel maken. Maar eerst moest er nog snel weer een was aan de lijn en een nieuwe was aangezet worden. Er kwam een klant voor Jan-Hagel. Het aanrecht stond nog vol met ontbijtboel en er moesten nacho´s gehaald worden, want die heb ik niet standaard in huis. Terwijl ik van hot naar haar draafde, stelde Maria voor, dat ze wel samen met Jan-Hendrik frietjes wilde gaan halen in Het Vogelhuisje. We hadden afgesproken, dat we dat deze vakantie een keertje zouden doen. En dan hoefde ik niet meer te koken. Goed plan. Alleen ... friet en snacks zijn natuurlijk niet echt (echt niet ... ) gezond. Daarom zou ik intussen een grote schaal sla klaarmaken. Vers uit de moestuin. Oh, mmmm. Drie soorten sla, gekookt ei, tomaat, maïs (uit blik), zelfgemaakte dressing. Dat kwam helemaal goed met dat heerlijke vakantie-maaltje. Helemààl toen Maaike zei: ¨Het toetje is ijs. Ik trakteer!¨ En zo kwam het dat we om half 8 ons toetje zaten de smikkelen bij het ijswinkeltje in Brandwijk. Mjammie.

Vanavond na de koffie heb ik nog een was opgehangen op zolder en ben daar meteen eens mijn handwerkdozen in gedoken. Mijn handwerkspullen staan nog ingepakt. Er moet nog een kast voor komen. Eigenlijk zocht ik een zak groene wol, die ik nog ergens moet hebben. Het is wol voor een vest voor mezelf. Maar ik kon die wol niet vinden. Toen heb ik de borduurspullen maar naar beneden gehaald. Ik heb nog een mooi borduurpatroon van een amish boerderij. Die wil ik graag gaan maken. Ik heb al mijn strengetjes borduurzijde nagekeken, om te zien, welke nummers ik voor dit borduurwerk kan gebruiken. De helft van de benodigde kleurtjes had ik op voorraad. Dat is mooi meegenomen. Ook het stramien had ik nog. De ontbrekende kleurtjes heb ik online besteld. Het duurt 1 tot 3 dagen, voordat ze binnen zijn. Ik moet dus nog even geduld hebben. Intussen kan ik de gehaakte deken afmaken. En ik moet morgen nog maar eens bij daglicht op zolder naar die groene wol gaan zoeken. Ik heb echt zin in een nieuw handwerk!