donderdag 30 juli 2020

Echt vakantie (3), werkvakantie

Vandaag stond er een werkdag op het programma. We hebben namelijk de webshop open gelaten, om te voorkomen, dat we na onze vakantie meteen een hoos aan bestellingen zouden krijgen. Nu gaan de orders in een gelijkmatig tempo door en kunnen we het beter handelen. Maar dat betekent wel, dat we ook in onze vakantie wel wat werk om handen hebben.

Het was vandaag inpakdag. Er stond een container vol balen meel en bloem klaar, die allemaal naar de eerste verdieping gesjouwd moesten worden.


Ja, ja, we kunnen haast niet wachten tot de goederenlift er is. Nog een paar weekjes en dan wordt die lift gemaakt. Dat zal een hoop gesjouw schelen. Behalve alle balen meel en bloem, lagen er ook nog een stuk of 10 balen pitten en zaden in de caddy. Ook die moesten allemaal naar boven. Maar met een drie kwartier hard buffelen door Gerwin, Maria en Willem lag alles keurig geordend op zijn plaats en was het koffietijd.



Na de koffie gingen Maria en Gerwin inpakken. Willem had allerlei klusjes te doen. Eén zo´n klusje was het kopen van een stokhaak. Eerst wilde hij zo´n ding online kopen. Maar ik zei, dat hij maar eens even naar de plaatselijk Hubo moest bellen. Misschien hadden ze daar ook wel stokhaken. En jawel. Voor minder dan de helft van de online-prijs haalde Willem een stokhaak. Nou ja, eigenlijk haalde hij een stok en een haak. Hij moest er zelf een stokhaak van maken ;-).



Nu kan ik gemakkelijk de zolderramen open en dicht doen, zonder dat ik steeds op een stoel moet klimmen. Fijn toch weer een kleine verbetering in ons huis :-).

Zelf hield ik een huishouddag. Dat was weer hard nodig. De was lijkt in de zomer werkelijk te jongen. En er moest gewoon even stevig opgeruimd worden. Als je de boel even een beetje laat versloffen, is het zó een rommeltje. Het gaat soms maar over kleine dingen. Zo stond er bijvoorbeeld nog het doosje rijp fruit wat we dinsdag van mijn zwager kregen. Er was al wel uit gesnoept, maar er lag nu toch fruit in, wat echt snel op moest. Van de helft maakte ik een smoothie. De rest ging in de koelkast om morgen nòg een keer een smoothie te maken. Ziezo, doosje opgeruimd.


En zo werkte ik het hele huis door.

Ook bakte ik brood.


En ik rausde even door de moestuin. De courgette was aan het woekeren en die heb ik toch maar even wat ingetoomd. De sjalotten kunnen bijna geoogst worden. Eén lag er los op de grond. Oh, wat ruikt dat lekker zo´n verse sjalot!


Vanmiddag was ik druk met bestellingen inpakken en met binnengekomen spullen in de schappen zetten. Voor ik er erg in had, was het half vijf en redem Willem en ik samen naar de post.

Thuisgekomen maakte ik een heerlijke nachosschotel klaar, waar we buiten aan de tuintafel heerlijk van smulden.


Vanavond kwam de buurvrouw een bakkie doen. Dat was erg leuk. De buurvrouw heeft zelf heel lang hier op de boerderij gewoond, toen alles nog in bedrijf was. Ze nam een oude foto mee van toen. En ook een foto van de boerderij, die éérst op deze plaats stond. Onze boerderij is van 1932, maar daarvòòr stond hier ook al een boerderij.
We hebben de buurvrouw een rondleiding door ons huis gegeven en intussen vertelde ze hoe het er vroeger allemaal uitzag. We hadden al met al onverwachts weer een erg gezellig avondje.

En zo is het alweer donderdagavond. Wat vliegt die vakantie hard voorbij!