woensdag 5 augustus 2020

Echt vakantie (5), veel thuis en een beetje uit

Gisteren en vandaag zijn het vooral thuis-dagen geweest. Maar ook wel met een béétje ´uit´. 

Gisteren wilde ik echt graag een beetje de bezem door de tent zwaaien en wassen. Omdat we maandag weggeweest waren, lag er nog rommel van het weekend en bij de wasberg verbleekte de Mont Blanc. Ouderwets aan het huishouden dus!

Naast de gewone huishoudklussen moesten ook de laatste paar kilo´s aardbeien worden ontsapt om er siroop van te maken. En de 30 liter kersensiroop, die in 3 emmers klaarstond, wilde ik in 30 literflessen gieten. Heerlijk om zo in één keer een jaarvoorraad limonadesiroop in de kelder te hebben staan!



Willem werkte verder aan de kelder en maakte nog weer twee planken. Al die flessen siroop moeten tenslotte wel een plekje krijgen.



De dag was om, voordat we er erg in hadden. 

Voor de avond hadden we nog een klein (familie)-uitje op het programma staan. We hebben schoonmama opgehaald en zijn met haar koffie gaan drinken bij Willem z´n jongste broer en vriendin in Rotterdam. Schoonmama was daar nog niet geweest. Dat is ook niet zo vreemd, want het heeft nog wel wat voeten in aarde, voordat je er bent. Marinus woont op 11 hoog in een oud flatgebouw, waar de liften tussen de verdiepingen in stoppen. Met een rollator is dat bepaald niet heel handig, als je eerst een trap op moet, dan in de lift naar 11-12 en daar weer een trap áf om bij de voordeur te komen. Bovendien is Marinus nog hard aan het klussen en was zijn appartement enige tijd ook bepaald niet rollator-proof. Nu was het echter goed te doen. De verbouwing vordert gestaag.


We genoten van het uitzicht over de stad vanaf het balkon en bewonderden de zonsondergang. Het was een gezellig avondje en op de terugweg stopte Willem nog even bij een McDrive voor een ijshoorntje. Mmm.

Vandaag was er ook nog veel te doen in huis. Ik zat vanmorgen om 6 uur al een kist appels te schillen. Die stond enigszins vergeten in de kelder en moest nodig op. Prima voor de appelmoes! Er was ook een restant sinaasappels, die nodig op moesten. Die heeft Willem vanmiddag staan persen. Nu staat er geen oude voorraad meer.

De wasmachine snorde weer uitbundig. Ik had zaterdag alleen maar strandwas van vrijdag gedraaid, zondag niet gewassen, maandag niet gewassen. Ik heb dus wat in te halen. Niet erg, want het is heerlijk weer. De was wappert steeds in no time droog.

Terwijl Willem voor mij naar de molen reed om de wekelijkse bestelling voor de webshop op te halen, maakte ik een extra lange ronde met Ciara. Op warme dagen is het fijn om ´s morgens vast een lange ronde te doen, zodat ze op het heetst van de dag fijn binnen kan blijven, waar het koel is. Het is geen straf om een lange wandeling te maken, op zo´n schone morgen.




De rest van de ochtend was ik druk met bestellingen klaarmaken. Met de lunch was ik er nog (lang) niet klaar mee. Willem had zin om er na het eten een poosje op uit te gaan. Ik stelde voor, dat hij fijn samen met Henk zou gaan. Dan kon ik op mijn gemakje m´n werk afmaken en ik zou eens fatsoenlijk koken. 

Zo gezegd, zo gedaan.

Willem had al een leuk plannetje. Hij had gisteren bij Marinus gezien, dat je in het Centrum met behulp van een app een klein elektrisch autootje kunt gebruiken en hij had al tegen Henk gezegd, dat ze daar een keer in zouden gaan rijden. Die keer was nu.

Met de app keken ze waar het dichtstbijzijnde vehikel geparkeerd stond en met diezelfde app konden ze het ding ontgrendelen. Vervolgens toerden ze lekker door de stad. Grappig.



Die twee hadden het prima naar de zin :-).

Ik maakte intussen m´n werk af en bracht de pakketten naar de post. 

Voor het avondeten had ik een lekker stoofpotje met courgette en tomaat in gedachten. Met aardappelballetjes uit de oven en voor de vleeseters nog een kipdrumstick erbij. Het was een feestje: het klaarmaken en het opsmikkelen :-).


Na het eten ben ik even languit in bad gegaan, terwijl Henk en Willem hun baantje trokken in de Graaf.

Daarna genoten we van de zomeravond. Eerst koffie, later een wijntje, gezellig met m´n vriendin. Beetje kletsen, beetje breien. Oh ja, écht vakantie!