maandag 31 augustus 2020

Voorbij

Het is weer voorbij, helaas. Die heerlijke zomertijd met vakantie-reuring. De twee pubers genieten van hun twee aller- aller- allerlaatste vakantiedagen. Hoewel Jan toch eigenlijk deze hele dag druk aan het voorbereiden was: hij kaftte zijn boeken, ruimde z´n kamer op, schreef z´n planbord vol enzovoorts. Het is dan ook wel serieus: vwo-6! Henk had nog een echte vakantiedag. Compleet met uitslapen :-). Hij moet morgen nog z´n boeken kaften en een agenda gaan kopen en z´n gymschoenen checken en en en. Komt wel goed, hoor. 

Er is verder weinig meer te merken van vakantie-tijd. Het is gewoon weer een gezellige drukte. Leendert heeft vorige week in totaal vier dagen geklust. Dat zorgde vanzelf ook voor de nodige drukte. Drukte waar ik maar al te blij mee was. Wat is er veel gedaan!

Ik liet vorige keer al zien, hoe Leendert bij de zoldertrap een balustrade maakte. Maar ook de trap van de begane grond naar de eerste verdieping kreeg een prachtige balustrade en een trapleuning. Niets bouwpakket of iets dergelijks, maar gewoon uit het blote hoofd gemaakt. Vakwerk :-).

Fijn om goede meetapparatuur te hebben bij zo´n klus!

Fijn om dan goede meetapparatuur te hebben, bij zo´n klus! Het zag er knap prof uit, hoor, al die groene strepen :-).



Het is een plaatje geworden! Alles van mooi, onbehandeld hout, wat we zo ook houden. Dat past prachtig hier.

De workshopzolder was ook nog niet helemaal klaar. Daar moesten nog 3 grote lampen opgehangen en aangesloten worden. Voor het aansluiten kwam de electriciën nog even opdraven. Want er was iets met de bekabeling, of zo. Daarna was het voor Leendert een fluitje van een cent. Het is helemaal naar mijn zin geworden!


Toen alle klein(re) klussen klaar waren, restten er nog twee dagen om aan de goederenlift te werken. Nee, die is helaas nog niet af. Maar er is wel weer een flink stuk werk verzet.



Poehee! Het is echt een hele hoge liftschacht, als je onderin staat en naar boven kijkt! Inmiddels is de loodzware motor met de lier bovenaan de schacht op een zware balk geplaatst. Ook zijn er balken aangebracht, waar binnen het liftplateau straks omhoog gaat. De liftschacht is tot beneden aan de grond afgetimmerd en er kwam een deur voor. Op de eerste en tweede verdieping was al eerder een deur geplaatst. Het allerlaatste werk, wat Leendert deed, was nog weer een huzarenstukje: er moesten rails van 5,5 meter in de liftschacht komen. De rails waarlangs het liftplateau straks op-en-neer gaat. De rails moesten er in hun geheel in gebracht worden. Dat kon niet beneden langs. Dus ... moest dat via het dak!



Ik denk, dat Leendert om 5 uur wegging en om 6 uur zouden we op de workshopzolder een ´diner-aan-huis´ hebben. Dat was nog even heeeeeeel hard werken voor Maaike, Maria en mij, om alles hiervoor schoon en netjes te hebben. Maar ook dat lukte ;-).



Op vrijdag ruimden we de rest van de verbouwingsrommel op. Nu maar weer hard sparen voor het volgende weekje ´leendert´. 

Ik rommelde verder heerlijk in m´n moestuin. Langzamerhand ga ik het één en ander opruimen. En oogsten natuurlijk. Ik ben zo trots als een pauw met m´n eerste geoogste rode kool van 1,5 kilo en m´n eerste pompoen van dik 2 kilo. Ze liggen op een plank in de kelder en ik voel me net ma van het Kleine Huis op de prairie.


Ook oogstte ik de laatste bieten. Nog een mooie 2 1/2 kilo.


En zaterdag? Toen oogstte ik nog meer! Niet van de tuin, maar honing van de bijen. Het was slingerfeest!


Na afloop moest de slinger weer keurig schoongemaakt en op zolder gezet worden. 



Ook het bijenseizoen is bijna voorbij. Ze moeten nog een klein beetje bijgevoerd worden, deze week. En dan zijn ze klaar voor de winter.

Ze zijn er eerder klaar voor dan ik :-). Hoewel ook hier wel al volop voor de wintertijd wordt gezorgd. Vanavond hebben Hans, Maria en Henk nog een uurtje hard aan het kachelhout gewerkt. Hans kloofde en Maria en Henk voerden aan en -af. Echt fijn! Het is ook hoogtijd ook. Want hoewel het in september meestal nog prachtig nazomert, toch is de zomer ook - bijna - voorbij :-(.