maandag 16 augustus 2021

Het einde en het begin

Vandaag begon ´het gewone leven´ weer. Althans voor Willem, Hans, Maria en voor mij. Ik moet zeggen, dat ik niet direct stond te trappelen. Ik was de vakantie nog niet zat. Maar na een ochtendje gewoon werken, was het ook wel weer goed zo. Het begin van een nieuw werk-jaar! Ik heb er weer zin in!

Maar eerst moet ik nog even bloggen over het einde van de vakantie.

Zaterdag was het de laatste dag van de vakantie van Willem, Hans, Maria en mij. Ik wilde de vakantie feestelijk afsluiten en bedacht, dat we de hele zomer de bbq nog niet aan gehad hadden. Nou ja, één keer om wat hamburgers te bakken. Dat was ook leuk, maar nu wilde ik écht bbq-en. Het weer werkte mee en dus deed ik een oproepje in de familie-app wie die avond van plan was te komen eten. Dan kon ik er rekening mee houden, als ik boodschappen ging doen.

Het werd een bescheiden clubje van 11 man. Prima zo.

Maar eerst moest er nog gewerkt worden. Willem en Hans gingen aan het straten.


Maria en ik besloten spontaan om de schuur op te gaan ruimen. Het was zulk mooi weer. En eigenlijk hadden we dit allang gewild, maar was er steeds niet van gekomen.

Eerst zetten we een stellingkast in elkaar, zodat één en ander eindelijk een goed plekje zou krijgen.


Toen de stelling op z´n plek in de schuur stond, ging Maria daar aan het opruimen, sorteren, weggooien, schoonmaken. En ik knikkerde m´n bijen-zooi naar buiten, om alles netjes schoon te maken en daarna compact op te ruimen.

Ik denk dat we een uurtje of drie er aan gewerkt hebben. Misschien zelfs nog minder. En het is me toch opgeknapt!! Heerlijk! 

Daarna kwam Jan-Hendrik en ging Maria met hem op stap naar Ikea. En ik stapte in de caddy om de boodschappen te halen. Nog één keer deed ik wat luxer boodschappen. Het vakantiepotje mocht tenslotte leeg :-).

Thuisgekomen ging ik lekker in de keuken aan de slag om de bbq voor te bereiden. Ik marineerde kippenvleugeltjes, reeg spiesjes, sneed uien en champignons, maakte pindasaus, bakte stokbroden af etcetera, etcetera.

Toen Jan-Hendrik en Maria aan het einde van de middag terugkwamen, was alles bijna klaar. Zij gingen het buiten alvast gezellig maken. Ze schoven twee tafels tegen elkaar en legden er een lang kleed over en zetten er stoelen bij.

Maria vond dat het terras snel nog een beetje gestofzuigd moest worden. Terwijl ze dat deed, kwam ik naar buiten en moest toch wel even lachen. Het was bíjna 18.00 uur, bíjna etenstijd, maar iedereen vond kennelijk dat er nog éven iets afgemaakt moest worden. Moet je zien:

Je kunt je wel voorstellen, dat ze daarna zaten te eten als dijkers :-).


Het was een heerlijke zomeravond en een leuk einde van de zomervakantie 2021. Toegegeven, het was best een rare vakantie. In elk geval niet zoals het standaard beeld is van vakantie vieren. We hebben hard gewerkt. Maar het ging wel op ons eigen tempo, met veel gezelligheid en met heel regelmatig leuke ontspanning. Het was ook heel leuk om een groot deel Willem z´n brussen te bezoeken, samen met schoonmama. En er is een flinke klap op die buitenboel gegeven. Nee, het is nog steeds níet klaar. Nog lang niet. Maar voor nu is het goed. We hopen weer tijd en geld te gaan sparen voor een volgende ronde. Als we in het tempo door kunnen gaan, zoals we dat al anderhalf jaar doen, hebben we heel 2022 nog nodig om rond te komen, denkt Hans. Maar zover denken we nog niet vooruit, hoor. Alles kan ineens zo heel anders zijn. 

Vandaag was het dus grotendeels weer gewoon. Alleen Henk heeft nog vakantie. De jongens vertrokken weer vroeg met hun pakje brood onder hun arm. Ik deed het gewone Ciara-rondje, inclusief een dikke regenbui op m´n pet. Maria ging vanmorgen schoonmaken en vanmiddag deden we samen de web-orders. En aan het einde van de werkdag, zorgde ik voor het eten. Het was restjesdag. Alleen de geroosterde groente maakte ik vers. Met bieten, tomaten en courgette uit eigen tuin. Hoe leuk is dat. Verder bakte ik stamppot rauwe andijvie op, wat van vrijdag over was. Die andijvie was ook van eigen tuin. En Willem smulde van de laatste drie makrelen, die van de bbq van zaterdag over waren. 



Ziezo. De kop is er weer af!