maandag 23 augustus 2021

Vergeten

Na een week weer in een soort van gewoon ritme, ben ik de vakantie eigenlijk al zo´n beetje vergeten. Nee, niet de mooie herinneringen. Die heb ik veilig opgeslagen en kan ik zó weer oproepen. Maar het gewone ritme heeft wel het vakantieritme overstemd. Ach ja. Zo gaat dat. 

We leveren weer elke dag web-orders uit en we zijn deze orders dus ook elke dag weer aan het inpakken. Het gewone inpakwerk heeft Maria onder haar hoede. Dan moet je denken aan meel, bloem, diverse bakmixen, kruiden, noten, zuidvruchten enzovoorts. Ik hoef me daar helemaal niet meer mee te bemoeien. Maria houdt zelf bij, wanneer iets (bijna) op is en zet het dan op haar inpaklijst. Ik moet er alleen voor zorgen, dat zowel de producten als de inpakmaterialen voorhanden zijn.

Ik ben ook bezig geweest met het restaureren van de moestuin en de bloemenpunt. Door het aanleggen van de afwatering en het opnieuw bestraten van de oprit, was er het één en ander gesneuveld. En we zijn ook drie weken verder in het seizoen. Dus werd het tijd, dat sommige planten eruit gingen, omdat ze uitgebloeid waren. Andere planten zijn juist prachtig in bloei gekomen. Bijvoorbeeld de lupinen, die ik zaaide. En ook de zonnebloemen. Zo gaaf!


In de moestuin heb ik de tomatenplanten geruimd. Door het natte weer was ook bij mij uiteindelijk de phytophtera erin gekomen. Jammer. De tomaten, die nog gaaf maar groen waren, heb ik geplukt. Op internet kom je honderd-en-één manieren tegen, hoe je die tomaten zou kunnen laten rijpen. En iedereen beweert de béste manier te hebben. Nou, ik heb geen ervaring en heb dus gewoon maar één manier gevolgd. De tomaten staan nu in een kartonnen doos, tussen kartonnen eierenrekjes in het donker in de kelder. Grote kans, dat ik over een poosje een doos snotterige tomatenprut met schimmel aantref. Maar evengoed kan ik een doos met rode tomaten tegenkomen. We gaan het zien ;-).

De sperziebonen doen het fantastisch en ze smaken heerlijk. Wat een genot: bonen plukken en ze een uurtje later op tafel zetten!

De pompoenen doen het ook goed. Ik heb verschillende soorten: butternutpompoenen en hokkaido´s. Prachtig om te zien, hoe hard ze groeien! Ze groeien over het rek, waar eerst de peulen stonden.



De aardbeien doen het ook prachtig. Het zijn doordragers en ik heb om de dag nog een schaaltje prachtige aardbeien. Mooier en lekkerder dan in mei/juni. Ik moet van de week eens kijken, of ik de uitlopers op kan potten. Dan heb ik DV volgend jaar weer gratis nieuwe planten.

De courgettes heb ik een paar weken lang dagelijks nagelopen en er de vruchten op tijd afgehaald. Nu met het gerommel om de deur, heb ik het een beetje laten gaan. Tja, dan krijg je zoiets:



Twee courgetteplanten zien er inmiddels lelijk uit. Die ga ik ook maar rooien. Eén is nog fris en groen en groeit monsterlijk. Ik snijd er steeds lange uitlopers af, want die groeien helemaal over m´n paadje en slokken bijna een bijenkast op!

Het lijkt deze week prachtig (tuin)weer te worden. Ik zal echter twee hele dagen in de keuken opgesloten zitten. Dat klinkt erger, dan het is. Want het doel is mooi. Het komende jaar hoop ik een kookboek te schrijven. En elk seizoen komt er twee dagen een fotograaf om alle gerechten te fotograferen. Deze week zijn de zomer-gerechten aan de beurt. Ik ´moet´ dus twee dagen koken, bakken, braden. Spannend hoor.

Vrijdag ben ik met Maria allerlei accessoires voor de foto´s gaan kopen: borden, schalen, theedoeken, placemats, bekers, kommen, bestek enzovoorts. Ik had al het één en ander, wat ik eerder aanschafte, voor het maken van de kookrubriek van Terdege. Alles bij elkaar is het nu een leuke collectie. De laatste stop maakten we bij de Kwantum. Niet om daar accessoires te shoppen, maar voor tuinstoelen. Al jarenlang zeg ik elk voorjaar: ¨Een nieuw tuinstel zou geen overbodige luxe zijn. Dit jaar hoop ik er één in de uitverkoop aan te schaffen.¨ Maar als het dan zo halverwege augustus is en de tuinmeubelen in de uitverkoop staan, is er geen budget voor. En zo ging het dit jaar weer. Maar Maria kwam een leuke aanbieding tegen van eenvoudige tuinstoelen bij de Kwantum. Op het plaatje zagen ze er prima uit. Met 10 nieuwe stoelen zou het er op ons terras al een stuk beter uitzien. Dan konden al die lelijke, witte, plastic stoelen weg. We gingen kijken, of die stoelen er nog waren en of ze net zo mooi waren, als op het plaatje. Nou, ze waren er en ze waren mooi. Ze waren nu 15 euro en er waren ook kussentjes bij, die nu 1 euro waren. Super fijn! Ik ben er zo blij mee! 


Zaterdag hadden we familiedag van de Luijken. Dat was een spontaan plan van een broer van Willem. Toen wij daar in de vakantie waren, hebben we een datum geprikt en iedereen uitgenodigd. Gewoon heel simpel elkaar ontmoeten in het Lingebos. Iedereen zou z´n eigen eten en drinken meenemen en we zouden daar zijn ergens tussen 11.00 en 15.00 uur. Er is uiteindelijk een flinke club gekomen en het was erg gezellig. Er werd gezwommen, gevoetbald, een spelletje gedaan, gekletst, geluncht, koffie gedronken. Voor herhaling vatbaar.




We hebben ook wel erg geboft met het weer. Dat is natuurlijk altijd maar afwachten. 

We schieten zomaar de nazomer in. Het is alweer zo vroeg donker! De herfst is Willem z´n lievelings-seizoen. Ik vind de herfst wel mooi. Maar tegelijkertijd zo weemoedig ...

Deze week is Henk z´n laatste vakantie-week. Als zijn school begint, is de vakantie echt voor iedereen voorbij en tellen we dagen af naar de bruiloft van Jaap en Maaike!