zaterdag 25 september 2021

De Grote Dag van Jaap en Maaike

Gisteren was het dan eindelijk zover: de trouwdag van Jaap en Maaike. Wat hebben we er met z´n allen naar toe geleefd en naar uitgekeken!

De dag vòòr de bruiloft werden de laatste voorbereidingen getroffen. En ´s avond na het eten werden écht de allerlaatste puntjes op de ´i´ gezet. Iedereen hielp mee.

De kreukels werden uit de jurk gestoomd,


Zus Trijnie deed bij Maaike een manicure-beurtje,


Willemijn gaf de planten water en Koos straatte het laatste stukje zeempad dicht (waar de zonnebloemen stonden),


Willem en Wim zorgden voor de electriciteitsvoorziening en geluidsapparatuur in de tent, die ´s middags was opgezet,


Hans strooide houtsnippers en zaagde de overbodige pallets kort,


Henk haalde de laatste was af,


Maaike en Jaap zorgden voor een witte loper en van die sjieke paaltjes met touw langs het pad,


en ik zorgde ervoor dat álle kleding, inclusief sokken, riemen, zakdoeken etc. klaar hing, zodat er nergens naar gezocht zou hoeven te worden.


Tenslotte maande ik iedereen om toch vooral op tijd naar bed te gaan, want we waren allemaal gaar. En klaar is tenslotte ook gewoon een keer echt klaar. Punt.

Om 11 uur lag iedereen plat en dat komt hier niet vaak voor :-).

De volgende morgen begon mijn dag zoals gewoonlijk om 5 uur. Ik heb eerst de kachel even aangemaakt. Het was frisjes in huis en om 6 uur zou de kapster al arriveren. Dan was het toch wel fijn, als de temperatuur aangenaam was, vooral voor Maaike, die heel lang stil zou moeten zitten in haar dunne ´bride to be´- badjasje.

En jawel, om kwart voor zes kwam onze bruid beneden. Eindelijk was het toch 23 september 2021 geworden ;-).

De kapster en visagiste deden hun werk 


en om 8 uur was ze klaar om in haar jurk te gaan. Wow, wat een speciaal moment! En toen ze daar helemaal kant-en-klaar stond was daar nog even een heel speciaal papa-mama-Maaike momentje. Ze had voor ons allebei een kado! Eerst kreeg ik twee kleine pakjes en Maaike vertelde me, welke ik eerst uit moest pakken. Ik werd er zenuwachtig van! En wat er uit kwam, zorgde toch echt even voor tranen. Heel bijzonder, want ik huil niet zo gemakkelijk. Het was de gouden ring van mijn moeder!

Mijn moeder gaf mij die een paar jaar voordat ze overleed. In deze ring zaten drie bloedkoralen stenen, maar die waren toentertijd al behoorlijk afgesleten. Ik heb de ring altijd gedragen, totdat op een dag de middelste, grootste, bloedkoraal eruit gevallen was. Ik besloot, dat er eerst nieuwe steentjes in zouden moeten, voordat ik hem weer ging dragen.

Toen Maaike en Jaap hun trouwringen hadden uitgekozen, vroeg ik, of Maaike mijn ring mee wilde nemen naar die juwelier, om te vragen, hoeveel het zou kosten om daar nieuwe bloedkoralen in te laten zetten. Dat wilde ze wel en juist vorige week vroeg ik haar, of ze al iets gehoord had van die juwelier. Nee, dat had ze nog niet ...

Inderdaad! Ze had dan ook stiekem opdracht gegeven om er nieuwe bloedkoralen in te laten zetten! Ik kreeg de prachtige, gerestaureerde ring nu als kado van Maaike. Toen ze daarbij ook nog opmerkte, dat oma zo toch een beetje bij ons zou zijn op deze dag, kwamen de tranen...

In het tweede doosje zat de bijpassende broche met bloedkoralen. Die had Maaike van oma gekregen. Deze broche was mooi opgepoetst en mocht ik op deze dag ook dragen. 

Daarna kreeg Willem ook een kado. Maaike had op een kaart de woorden geschreven, die ze graag aan ons als ouders wilde zeggen. Woorden die gemakkelijker zijn om op te schrijven, dan om uit te spreken. Een terugblik op haar jeugdjaren bij ons, vol lieve woorden van dank. Daarbij was er ook nog een bon van Van der Valk waarmee we een keer lekker uit eten kunnen, of een nachtje weg. Wat een verrassing!

Na dit intieme moment was het tijd voor de ontmoeting met de bruidegom. De ceremoniemeester stuurde een appje, dat hij mocht komen. En daar kwam hij aangereden! Hij stapte uit en, oh, wat zag hij er prachtig uit! Nog een paar minuutjes geduld en Maaike en Jaap zouden elkaar ontmoeten. We stelden ons op langs het pad naar de deur, Maaike kwam naar buiten en tikte Jaap op de rug: het teken dat hij zich om mocht draaien en ze elkaar zagen :-). 


Nadat ze elkaar uitgebreid bewonderd hadden en Maaike haar bruidsboeket kreeg, gingen ze op pad om foto´s te maken. In die tijd werd hier alles klaargemaakt voor de brunch met alle gasten en aansluitend de ceremonie. 

Mijn zus Maaike heeft het brunch-buffet helemaal verzorgd. Wat was dat fijn! En de ceremoniemeesters zorgden voor de versiering van de tent en de opstelling van de boog, waaronder het bruidspaar zou zitten. En natuurlijk kleedde iedereen zich ook mooi aan. Het was een drukte van belang. Juist op het moment, dat ik zei, dat ik NU ECHT ook mijn jurk aan ging trekken, omdat ik anders in mijn oude kloffie zou lopen, als de gasten arriveerden, kwamen ook echt de eerste gasten al aan :-). Hans had pendeldienst. Die reed in een grote rode bus van Maaikes werk heen-en-weer tussen de parkeerplaats bij het buurthuis in het dorp en ons huis en zo kwamen de gasten in groepjes aan. Iedereen was blij en opgewonden.





Toen alle gasten er waren, arriveerde het Bruidspaar. We vormden een erehaag en waren zo blij om die stralende jonge mensen.

Willem opende de dag en de maaltijd met gebed en daarna lieten we ons het lekkers van het buffet heerlijk smaken.



Na de brunch namen we plaats op de witte stoeltjes in de tent voor de ceremonie. Nadat Jaap alvast voorin de tent was gaan staan, bracht Willem onze Maaike aan zijn arm naar haar bruidegom en mochten ze op de strobalen onder de boog gaan zitten.



De ambtenaar van de burgerlijke stand had behoorlijk wat werk gemaakt van haar speech en tenslotte was daar dan ook het officiële moment van de trouwbelofte en schoven Maaike en Jaap elkaar de trouwringen om.


Na de ceremonie was er het foto-moment met de daggasten en daarna startte de pendeldienst weer. Vanaf de parkeerplaats reden we naar de Thaborkerk in Rotterdam-IJsselmonde. Dat is de gemeente, waar Jaap en Maaike zich bijgevoegd hebben.

Dominee Hoogerland is daar predikant en hij had als trouwtekst gekozen: Mattheüs 8 vers 8, midden:

Heere! ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen; maar spreek alleenlijk een woord,

Het was een indrukwekkende preek met als hoogtepunt natuurlijk het knielen van het bruidspaar:

Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer;
Looft, looft nu aller heren HEER.

en daarna het toezingen:

Dat 's HEEREN zegen op u daal';
Zijn gunst uit Sion u bestraal';
Hij schiep 't heelal, Zijn naam ter eer;
Looft, looft dan aller heren HEER.

Na de dienst reden we naar restaurant Abel in Poortugaal. Daar was eerst de receptie. Op de receptie waren ook alle bewoners van Maaikes werk uitgenodigd. Wat hadden die mensen ook al lang uitgekeken naar deze dag. En wat vonden ze hun Maaike allemaal prachtig. Maaike en Jaap zijn ook uitgebreid met hen op de foto gegaan.

Er kwam familie, er kwamen collega´s en vrienden. Het was erg gezellig. Maria had voor het taartenbuffet gezorgd. Ze maakte de bruidstaart en 80 cupcakes. En op verzoek van het bruidspaar ook nog twee gewone, simpele monchoutaarten en ik bakte twee gewone, simpele appeltaarten. Omdat ze die soorten allebei het allerlekkerst vinden :-).


Na de receptie hadden we met de daggasten het diner. We hebben heerlijk gesmuld en traditie-getrouw hebben de beide moeders een levensloop verteld. Allebei hebben we niet zoveel op met ellenlange gedichten en onafhankelijk van elkaar hadden we dezelfde opzet: foto´s uit de oude doos, waar we wat bij vertelden. 

Nadat het heerlijke dessert opgesmikkeld was, was er nog een laatste borrel. De brussen hadden een leuke Kahoot-quiz in elkaar gedraaid. Dat was een gezellige afsluiter.

Wat was het een prachtige dag! We zwaaiden het Bruidspaar uit en lachten omdat ze nu weer gewoon in hun kleine Citroënnetje stapten :-). Dirk en Mirjam reden achter hen aan met de auto volgeladen met kado´s. En Mirjam heeft er meteen even op toegezien, dat Jaap Maaike toch wel officieel over de drempel droeg :-). Ja hoor. Hij heeft zich keurig van deze taak gekweten. Ze zijn nu echt Mr & Mrs Twigt!